Jump to content

Stående med bøylerifle liten skytebane


Ølvomma39

Recommended Posts

Dette er stort sett eit problem med halvautomat.  Der er dei vanlege løysingane å feste på ein skjerm over utkastaråpninga, plassere seg heilt til høgre eller bli upopulær.  Med bøylerifle har du uansett truleg ei så sært patron at du vil følge Umbos råd for å ta vare på hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å fremstå som ufin, men fortell meg: Har du vært på særlig med skytebaner og skutt noe? Evt bare sett andre skyte?

 

Hvis du er bekymret kan du knive om plassen som er lengst til høyre sånn at hylsene kastes i veggen hvis du skal slenge de ut. Hvis du skal ha 45-70 kan jeg love deg at du vil tviholde på de og at de ikke ender opp i bøtta til de tre hakk unna.

Ellers har en del baner også skillevegg. Som nevnt tidligere er dette bare et "problem" med selvladere, noe de absolutt fleste ikke bruker.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

VDH skrev (8 timer siden):

Jeg kommer til å fremstå som ufin, men fortell meg: Har du vært på særlig med skytebaner og skutt noe? Evt bare sett andre skyte?

 

Hvis du er bekymret kan du knive om plassen som er lengst til høyre sånn at hylsene kastes i veggen hvis du skal slenge de ut. Hvis du skal ha 45-70 kan jeg love deg at du vil tviholde på de og at de ikke ender opp i bøtta til de tre hakk unna.

Ellers har en del baner også skillevegg. Som nevnt tidligere er dette bare et "problem" med selvladere, noe de absolutt fleste ikke bruker.

Vert en del på skytebane, men denne skytebana nermest meg er jekla liten, har flere ganger hatt hylser som flyr fremfor trynet til sidemannen og det samme har hendt meg, kan jo være fortyrrende for enkelte

Link to comment
Share on other sites

Noen av oss har tidligere spurt hvor du skyter, jeg må nesten gjenta spørsmålet, denne lokaliteten må ha en del særdeles uvanlige egenskaper!

 

Ølvomma39 skrev (3 timer siden):

    -   kan jo være fortyrrende for enkelte   -

 

Javel, nei?

 

DFS- skyting er den mest vanlige forma for skytekonkurranse her i kongleriket. Når klasse 3-5 skyter på 200-meter, vil skytterne, i ca. 50 % av tilfellene, bli ferdig med stående/knestående før skytterne til venstre for seg, og kan derfor risikere å få "hylser som flyr fremfor trynet". Klasse-skytterne er imidlertid som oftest opptatt med å dra glidelåser, og stille reim og kolbekappe, så naboen er nok ferdig med den høyere stillinga, før de skal skyte i neste stilling.

 

Men på 15-meter vil vi "mage-skytterne" ofte få en skytter som skyter kne eller stående til venstre for oss. Da kan det jo lande ei 22-hylse på lueskyggen, akkurat når vi skal trekke av. Jeg har aldri hørt om noen som mener dette er noe problem.

 

Hadde dette vært noe som helst problem, kan man være rimelig sikker på at regelrytterne i DFS hadde laget et omfangsrikt sett regler for å eliminere den påståtte styggedommen!

 

Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (På 10.8.2022 den 10.04):

Får ikke sidemannen hylseregn da?... hva er løsninga på det?😅

Vanlig praksis der jeg har vært, er at de som har våpen som hiver hylsene pokkerivold plasserer seg til høyre. De er jo sjelden mange, så trangt om plassen blir det aldri. Har fått varm hylse innafor skjortekraven, av sidemannen, ikke særlig behagelig, men er sånt som skjer. Boltriflene skal jo kvitte seg med hylsene de og, men sjelden noen drar så hardt at hylsa flyr i fanget på nestemann. De som skyter lite tar jo ofte børsa ned fra skuldra, krøker seg sammen og tar et fislete ladegrep mens de stirrer intenst inn i utkasteråpningen. De som skyter mye, lader jo som regel sjøl og er opptatt av å få "gullet" med seg hjem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...