Jump to content

Innskyting kikkert


Ølvomma39

Recommended Posts

Jeg prøvde først 1 sprøveskudd og det traff ikke en blink 55x55cm på 100-110m. Sikta gjennom løpet og justerte siktet deretter til det var perfekt, et skudd til ingen treff, ikke på montasjen engang. Filma skuddet og det traff bakken bak blinken over 1 meter

Brukte skytestøtte, børsa har vært demontert og renska/smurt. Før dette var kikkerten helt perfekt og skulle ikke tro at det var så gale

Hva har jeg gjort galt?

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 minutt siden):

Om man demonterer et kikkertsikte fra et gevær, uten at man skrur på siktet, så treffer man skiva på 100m, etter at man skrur det sammen igjen.

 

Du har nok ødelagt siktet.

Det er rart, da det har blitt behandlet som et egg, og fikk hjelp av noen som kan med slikt. Men skal vel kanskje ikke så mye til?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg sikter inn via løpet pleier jeg å finne ett punkt langt borte(type fjelltoppmast eller noe). Legger meg også nokså langt bak når jeg titter gjennom løpet og prøver sentrere øyet i løpet og mot siktepunktet. Deretter klikke på kikkerten til løpet og korset stemmer med hverandre. Stor blink og flytte blinken nærmere(20-30m) de første skuddene hjelper også på for å komme inn på skiva hvis det er det som er problemet.. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du mener at retikkelet bevegde seg motsatt av pila, så er det sånn det skal være. Pila viser hvilken vei du må skru for å flytte treffpunktet relativt til retikkelet, men det er jo retikkelet som egentlig beveger seg. 

 

Hvis børsa ligger helt i ro mens du skrur, så ligger jo treffpunktet i ro også og du skrur for å flytte retikkelet mot treffpunktet. Hvis treffpunktet er under retikkelet, så skrur du retikkelet ned men i forhold til hva du ville sett på en blink så prøver du jo å flytte treffpunktet opp. Merking på kikkerten er rett i forhold til hvordan det ser ut på blinken, er kulehullene under siktepunkt så skrur du den veien pila viser opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...