Jump to content

Blanding av moly/ikke-moly


Peter

Recommended Posts

har selv ikke brukt moly kuler pga at jeg har hørt det samme som du har hørt. mange har sagt det, men jeg har ikke sett knallharde fakta som beviser det....

 

men har en kompis som har blanda ammo med moly og ikke-moly lykkelig i veg å han påstår han ikke merker forskjell på presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring:

 

Om jeg først skyter moykuler og så ubelagte får jeg virkelig dårlig presisjon med de ubelagte.

Etter puss er det topp presisjon igjen med ikke belagte kuler.

 

Det er en Tikka T3 SV. i 6,5X55

 

Sånn ca opplever jeg presisjonen:

Med Norma DL belagt er det ca 1,5cm/100m som er en grei serie i benk.

Med Norma Jaktmatch etter DL er det over 5 cm/100m

Med Norma jaktmatch etter puss og 2 skudd er det ca 2cm/100m

(alle tall er CA)

 

Om det gjelder Sauer aner jeg ikke.

Jeg har jo bare et løp til min og blander i hytt og pine men pusser godt imellom.

 

Teorien min er at det blir igjen litt moly i løpet som ødelegger presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring:

 

Om jeg først skyter moykuler og så ubelagte får jeg virkelig dårlig presisjon med de ubelagte.

Etter puss er det topp presisjon igjen med ikke belagte kuler.

 

...

 

Teorien min er at det blir igjen litt moly i løpet som ødelegger presisjonen.

er den teorien jeg også har hørt. at moly i pipa fører til dårligere presisjon med vanlige kuler.

men har også hørt at om du skyter mantla kuler først vil presisjonen med moly-kuler bli dårlig også pga mantel i løpet.

dette er da teorier jeg ikke har testa ut selv.

 

vet bare kompisen skyter med div kuler å han har ikke spredning på mer enn ca 2-3 cm/100m med sin børse kan det se ut som(ligg med reim). men om han kunne hatt bedre presisjon med en løpspuss i mellom vet jeg jo ikke.

Link to comment
Share on other sites

har dårlig erfaring med blanding eg også, det må ein svært grundig puss til for å få tilbake presisjonen enten det er den eine eller andre veien, dette gjør at eg er gått over til å konsekvent bruke kuler uten belegg både til konkuranse og jakt. Det skal gi løpet lengre levetid, men økonomisk vil det ikkje lønne seg å bruke belagte kuler da disse er såpass mye dyrere til konkuranse skyting

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør dette moly-belegget? Fordeler?

Fordelen med molybelegg er at sånne som meg som faktisk trives med børsepuss må pusse mer og nøyere. :)

 

Men det jeg virkelig verdsetter ved molybelegget er at jeg lettere kan se kulehullene i pappskiva med kraftig kikertsikte når jeg skyter på de riktig lange holdene.

Du skjønner at i benkeskyting lønner det seg ikke å treffe "svarten" :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg Brukte moly kuler en tid til konkurranse skyting men alt blir jo svart det ligger igjen svart belegg i magasiner, skyteveske, låsekassa og fingrene. Fy a meg for et søl, så jeg sluttet og gikk tilbake til fine gulblanke kuler igjen :D .

Det var noen teorier om at man kan skyte mere skudd med moly en vanlige kulerm, men jeg er ikke sikker. Man må jo ha i mere krutt for å få samme hastighet med moly så da må jo løpet bli mere/fortere utbrent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...