Jump to content

Lade 223 til Rådyr


VDH

Recommended Posts

Heisann

 

Relativt fersk hjemmelader og fullstendig fersk jeger som ønsker å forhøre seg litt. 

Har - 223 dier, CCI SR Magnum hetter, hylser. 

Trenger - Kuler og krutt 

 

Nylig kjøpt meg en T3, 56 cm pipe og 1:8 snurr. Tenkte å kjøpe ferdigrulla Winchester 62 gn som ble varmt anbefalt etter å ha lest litt på forumet, men tenker litt på sikt. Har lest meg litt blind og trenger litt veileding til å sette meg på spor mtp kulevekt, fabrikat, modell og hva jeg skal se etter. Jeg er veldig grønn når det kommer til ting som ikke er FMJ på blink, så har veldig lite snøring på hastighet, ekspansjon, den type ting. 

 

Det jeg har fått med meg så langt er at det er OK å ligge på 55-69 grains, og har fått foreslått at N133 er et utmerket krutt i den vektklassen. Er selvfølgelig kjent med Vihtavuoris ladedata, men jeg har ikke snøring på hva slags kule jeg burde bruke. 

 

Ekstra bonus hvis noen har en treningskule å foreslå i tillegg som har mer eller mindre samme ballistikk som en jaktkule! Ellers mottas det meste av tips med takk. 

 

-Viljar

Edited by VDH
leif
Link to comment
Share on other sites

Skal ikke anbefale noen spesiell kule til jakt da jeg for det meste her testet match kuler.  Har hatt stort sett samme rifle som deg T3X, 56 cm pipe og 1:8 snurr. I min var det kun kuler fra 60 gr og oppover som ga akseptable samlinger. Jeg bruker Norma N-11 krutt til alt jeg lader i 223. 1,6g bak en 69 gr kule gir meg opp mot 900 m/s i en 56 cm pipe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg ei kobberkule med engang. Barnes TTSX, TSX og gud vet hva de heter alle sammen. Hornady GMX er godt alternativ til jaktkule. Lapua Naturalis skal også fungere bra. Krutt gå for N-135 eller N-140(som er mye billigere). Treningskuler. Kjøp kuler som veier ca det samme som kulene du bruker til jakt. Eks: 50 grs Naturalis bruk 50-55 grs kuler til trening. 55-64 grs Jaktkuler bruk FMJ i samme klasse. Om du bruker samme ladning i treningsammunisjonen som med slike blyfrie jaktkuler vil trykket ofte bli lavere men hastighet osv ofte likt nok og du kan få fin samskyting. Men dette må testes frem i ditt våpen. Det kan ingen svare på her på nettet :) Lykke til som hjemmelader!

Edited by Rugerdud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

VDH skrev (2 timer siden):

Har lest meg litt blind og trenger litt veileding til å sette meg på spor mtp kulevekt, fabrikat, modell og hva jeg skal se etter

Det er rådyr, de dør uansett hva du skyter på dem. 62gr TTSX har jeg ladd til rådyr i 223, men jeg tar alltid noe større og tyngre på jakt, siden det også er hjort der. 

Uansett liker jeg TTSXene i andre kaliber, siden man får pent døde dyr, uten søl og "blysuppe".
N133 er et genialt krutt i 223, selv om mange andre fungerer, av og til bedre, til spesial-ting. Tennhetter er tennhetter - Small Rifle, ferdig.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...