Jump to content

Beretta S55 - er det verdt det (og mulig) å skyte leirdue-ammunisjon i stål?


sierrasierra

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er nybegynner, og har arvet en 12 cal Beretta S55 O/U fra min far, kjøpt ca 1968 (med to avtrekkere og ekstraktor). Den har vært brukt til litt rypejakt, men generelt har det nok gått veldig få skudd da han aldri har vært på skytebanen.

Den har vært svært godt tatt vare på og stått tørt og fint i et våpenskap, så den er i fin stand. 

 

Mitt bruksområde er at jeg skal på en jakttur eller to i året, men mest av alt synes jeg det er utrolig moro å skyte leirduer på skytebanen.

 

Utfordringen er at hagla har fast 1/2 choke i nederste løpet og full choke i øverste løp. Fra noen timer med lesing her på forumet forstår jeg at det ikke er en god idé å skyte stål i øverste løpet med full choke (selv om det er leirdue-ammunisjon).

Til jakt kan jeg bruke vismut / tungsten-matrix, men til leirdueskyting blir det for dyrt. 

 

I tillegg til utfordringen med choke, så er kolben for lav på hagla til at den passer skikkelig til meg.

 

Jeg ser derfor at jeg har to alternativer:

- Gå til børsemaker og drille ut choke (om det er mulig?) og gjerne få tilpasset kolben. Usikker på kostnad på å åpne opp choke, men kolbetilpasning har jeg fått indikert er rundt 3000 kroner. 

- Kjøpe noe annet som tåler stål og passer meg. 

 

Jeg var en tur innom en våpenbutikk her for å prøve de rimeligste haglene i sjiktet 6-8000 kroner (Baikal 26EM-1C, og ei fra Khan), men ingen av disse passet så veldig godt - jeg kommer et stykke for lavt på alle. 

Prøvde også en Beretta 686 I MY som passet forholdsvis godt, men var i en annen prisklasse naturligvis. Bor på et mindre sted på Vestlandet så det er noe begrenset utvalg tilgjengelig på våpenbutikken til å ta og føle på (og litt tilhørende begrenset utvalg på finn.no akkurat nå, selv om jeg inkluderer Bergensområdet).