Jump to content

Beretta S55 - er det verdt det (og mulig) å skyte leirdue-ammunisjon i stål?


sierrasierra

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er nybegynner, og har arvet en 12 cal Beretta S55 O/U fra min far, kjøpt ca 1968 (med to avtrekkere og ekstraktor). Den har vært brukt til litt rypejakt, men generelt har det nok gått veldig få skudd da han aldri har vært på skytebanen.

Den har vært svært godt tatt vare på og stått tørt og fint i et våpenskap, så den er i fin stand. 

 

Mitt bruksområde er at jeg skal på en jakttur eller to i året, men mest av alt synes jeg det er utrolig moro å skyte leirduer på skytebanen.

 

Utfordringen er at hagla har fast 1/2 choke i nederste løpet og full choke i øverste løp. Fra noen timer med lesing her på forumet forstår jeg at det ikke er en god idé å skyte stål i øverste løpet med full choke (selv om det er leirdue-ammunisjon).

Til jakt kan jeg bruke vismut / tungsten-matrix, men til leirdueskyting blir det for dyrt. 

 

I tillegg til utfordringen med choke, så er kolben for lav på hagla til at den passer skikkelig til meg.

 

Jeg ser derfor at jeg har to alternativer:

- Gå til børsemaker og drille ut choke (om det er mulig?) og gjerne få tilpasset kolben. Usikker på kostnad på å åpne opp choke, men kolbetilpasning har jeg fått indikert er rundt 3000 kroner. 

- Kjøpe noe annet som tåler stål og passer meg. 

 

Jeg var en tur innom en våpenbutikk her for å prøve de rimeligste haglene i sjiktet 6-8000 kroner (Baikal 26EM-1C, og ei fra Khan), men ingen av disse passet så veldig godt - jeg kommer et stykke for lavt på alle. 

Prøvde også en Beretta 686 I MY som passet forholdsvis godt, men var i en annen prisklasse naturligvis. Bor på et mindre sted på Vestlandet så det er noe begrenset utvalg tilgjengelig på våpenbutikken til å ta og føle på (og litt tilhørende begrenset utvalg på finn.no akkurat nå, selv om jeg inkluderer Bergensområdet). 

 

Jeg har bare vært på skytebanen ca 5 ganger nå og synes dette var kjempegøy og noe jeg vil bruke mer tid på. Jeg skulle derimot gjerne kunne fått skutt en del mer for å få bekrefte at jeg ønsker å bruke mye tid på dette og at interessen vedvarer før jeg kjøper noe til 30k. Siden jeg anser det til at det aller meste av bruksområdet mitt vil være på skytebanen, så er jeg også usikker på om ei eventuelt ny hagle burde være 'sporting'-utgave eller ei. 

 

Spørsmålet er da om noen har gode råd og innspill til meg?

 

- Er det noen som vet om det er mulig - og fornuftig - å forsøke å tilpasse og bruke S55'en jeg har? 

- Er det eventuelt noen som har andre forslag til våpen jeg kunne sett på som "rimelige" i en periode frem til jeg eventuelt har skutt såpass mye at jeg selv kan forklare hvorfor det er greit å bruke mye mer på ei bedre børse?

- Eller er det en "no-brainer" å kjøpe ei dyrere børse med en gang (og heller selge den hvis interessen avtar)? 

 

Setter kjempestor pris på innspill og råd! 

 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, sierrasierra said:

Hei!

 

Jeg er nybegynner, og har arvet en 12 cal Beretta S55 O/U fra min far, kjøpt ca 1968 (med to avtrekkere og ekstraktor). Den har vært brukt til litt rypejakt, men generelt har det nok gått veldig få skudd da han aldri har vært på skytebanen.

Den har vært svært godt tatt vare på og stått tørt og fint i et våpenskap, så den er i fin stand. 

 

Mitt bruksområde er at jeg skal på en jakttur eller to i året, men mest av alt synes jeg det er utrolig moro å skyte leirduer på skytebanen.

 

Utfordringen er at hagla har fast 1/2 choke i nederste løpet og full choke i øverste løp. Fra noen timer med lesing her på forumet forstår jeg at det ikke er en god idé å skyte stål i øverste løpet med full choke (selv om det er leirdue-ammunisjon).

Til jakt kan jeg bruke vismut / tungsten-matrix, men til leirdueskyting blir det for dyrt. 

 

 

Å skyte standard stålpatroner i full choke er trygt, da standard stålpatroner og leirduepatroner er laget for dette. Om du treffer noe er et annet spørsmål, da stål som regel skyter trangt. Å brotsje opp det trangeste løpet koster fra kr 750.- Men på leirduer kan du jo skyte med det åpneste løpet, så det er bare å møte opp på banen å skyte slik børsa er. Skyt og vær glad.  

 

 

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

45 minutes ago, Polardego said:

Har også en gammel Beretta, en 685. Hvordan går det med "overflatebehandlinga" inne i løpene hvis man åpner trangborringene? Hva koster det å få montert choker?

Faste choker i et jaktvåpen er etter min mening genialt. Ikke løsner de, ikke ruster de fast, og ikke blir overgangen ødelagt. I tillegg vet en hvilken choke som står i når børsa tas ut av skapet. 🙂Om en brotcher til eksempelvis 1/2 og 1/4 kan en skyte det aller meste, også grove stålpatroner. I mange tilfeller vil valg av ammunisjon ha større innvirkning på spreding- en valg av choke. Vil tro at @358 Win  kan bidra med dette? Vågsland har vel fasiten for dit første spørsmål.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (51 minutter siden):

Å skyte standard stålpatroner i full choke er trygt, da standard stålpatroner og leirduepatroner er laget for dette. Om du treffer noe er et annet spørsmål, da stål som regel skyter trangt. Å brotsje opp det trangeste løpet koster fra kr 750.- Men på leirduer kan du jo skyte med det åpneste løpet, så det er bare å møte opp på banen å skyte slik børsa er. Skyt og vær glad.

 

 

Takk for svar!

 

Slik jeg leser det (og den tidligere tråden din) så kan jeg dermed skyte leirduepatroner i den gitt at de ikke er grove. Klubben bruker i hovedsak Gamebore Super Steel med 2,5mm stål, så om jeg forstår alt rett her så kan jeg skyte det i begge løp (for skeet), men det blir gjerne veldig tett sverm med full choke. I så fall kjører jeg på med dette ut sesongen, men får prøve noen skudd på blink/papp-plate for å se hvordan svermen egentlig ser ut. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en star baikal med 1/2 og full trangboring som jeg sikkert har skutt min. 20 000 skudd med stål leirduepatroner i . Selvsagt flest i den pipa med 1/2 trangboring men at det har gått 5000 skudd gjennom den med full er jeg sikker på . Tror ikke en beretta er noe kleinere så skyt I vei. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, vavlo said:

Uten forbehold? Er påstanden om ikke bruk av stål i trangere enn 1/2 trangboring en myte?

 

Delvis myte, delvis misforståelse, delvis fakta.

 

https://shotguns.se/html/steel_proof.html

 

Her kan du lese rett fra CIP standarden at "høy-ytelse" (eller magnum) stålpatroner med haglstørrelse over 4mm, krever halv choke eller mer åpen.

I tillegg har UK egne regler/anbefalinger som sier at alle "høy-ytelse" stålpatroner krever halv choke eller mer åpen.

Og som bonus er det gjerne et godt råd å være litt ekstra forsiktig om man er i tvil om hva slags stålkvalitet selve børsa har.

 

Som ekstrabonus skyter stål trangere enn de myke alternativene, og halv er da gjerne fornuftig uavhengig av sikkerhetsaspektet eller våpenets holdbarhet.

 

Edited by Saul
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, vavlo said:

Uten forbehold? Er påstanden om ikke bruk av stål i trangere enn 1/2 trangboring en myte?

Om du leser hele innlegget jeg linker til lenger oppe i tråden- ser du at det er mange forbehold. På samme vis som med blyhagl, en bruker den ammunisjonen som passer børsa. Det er heller ikke spesielt lurt å putte en 76mm bly-patron i en børse med 70mm kammer.

 

Men i løpet av de siste par årene ser det ut til at vi faktisk greid å drepe mye av "myten" om maks 1/2 choke for stålpatroner -og faren ved bruk av stål i eldre hagler. Jeg synes vi har oppnådd mye- flere og flere tar nå med sin gamle Merkel på leirduebanen- og skyter med god samvittighet. Og det er det som er målet mitt. Det er altså helt greit å kjøpe seg en gammel S55 som første børse- selv om den har 70mm kammer og faste choker. Det holder i massevis til det meste.  Ennå kommer det skråsikre innlegg om at slikt er fryktelig skummelt- men jevnlig innputt av fakta er viktig for å få frem kunnskap. Meget grei link i @Saul sitt innlegg- den forklarer det meste. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

sierrasierra skrev (10 timer siden):

"...Jeg er nybegynner, og har arvet en 12 cal Beretta S55 O/U fra min far, kjøpt ca 1968 (med to avtrekkere og ekstraktor)..."

Smekker og fin hagle, med fin historie. Ville ikke brukt stål i denne, og dunket fulle serier på trapbanen. Behold den, og skaff deg heller en moderne Beretta beregnet for stål til bruk på banen. Har sjøl anskaffa ei Beretta 690 Black, den kan mengdeskytes med stålammo. Bruk den gamle for bly eller vismuth, og ha den for nostalgien.

Link to comment
Share on other sites

BC.Airn skrev (På 16.7.2022 den 21.27):

Smekker og fin hagle, med fin historie. Ville ikke brukt stål i denne, og dunket fulle serier på trapbanen. Behold den, og skaff deg heller en moderne Beretta beregnet for stål til bruk på banen. Har sjøl anskaffa ei Beretta 690 Black, den kan mengdeskytes med stålammo. Bruk den gamle for bly eller vismuth, og ha den for nostalgien.

Hvorfor ville du ikke brukt leirduepatroner i stål i denne? Ref. innlegg over av asterix så ser det ut til at det går helt fint (bortsett fra at det gjerne blir veldig tett og vanskelig å treffe)?

 

690 black ser kjempefin ut, men koster også 30k. Planen min var å få skutt et 4-500 skudd til i år og helst 4-500 til neste vår, for å se om dette er en hobby jeg trives med og heller da kan legge en del mer i det. Mener du det ikke er forsvarlig å gjøre dette, og har du eventuelt noe informasjon rundt det? 

Link to comment
Share on other sites

On 7/16/2022 at 8:15 PM, asterix said:

.... Ennå kommer det skråsikre innlegg om at slikt er fryktelig skummelt- men jevnlig innputt av fakta er viktig for å få frem kunnskap. 

Jeg velger å tro at gammel skremselspropaganda fremdeles henger igjen. Og med 500/skudd år vil jeg tro at låsen og løpet er like godt om 50 år. Om den da tar skade- det kan alle børser gjøre- så har du mistet ei børse til 5000 kroner😉 - ikke en til 30.000Kr.  

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

sierrasierra skrev (3 timer siden):

Hvorfor ville du ikke brukt leirduepatroner i stål i denne? Ref. innlegg over av asterix så ser det ut til at det går helt fint (bortsett fra at det gjerne blir veldig tett og vanskelig å treffe)?

 

690 black ser kjempefin ut, men koster også 30k. Planen min var å få skutt et 4-500 skudd til i år og helst 4-500 til neste vår, for å se om dette er en hobby jeg trives med og heller da kan legge en del mer i det. Mener du det ikke er forsvarlig å gjøre dette, og har du eventuelt noe informasjon rundt det? 

Vel, Beretta 690 Black Sportingen kosta nok drøyt 40K. Tidligere sjekka jeg med fabrikken angående ei eldre Beretta, de anbefalte ikke stålhagl i den. Noe samme hagle som din. Jeg ser ingen grunn til å betvile dette. Jeg vil bli en bedre hagleskytter, derfor er det lurt med ei kvalitetshagle som tåler stålhagl, og kan skytes mye med. Beretta (og Browning) er vel av de beste i det midlere prisleiet. Mye bra brukt i markedet også.

 

Noe du kan merke deg, er at mange mener og tror stålhagl (leirdueammo) i din hagle er ok. Opp til deg hva du sjøl vil tro. Personlig velger jeg å tro at andre hagler er mer egnet til stålhagl. Men mange herinne har nok mye mer erfaring enn meg, da.

 

Den gamle hagla kan du nok få registrert på affeksjonsverdi, slik at den ikke opptar plass i våpengarderoben. Jamfør ny våpenlov kan den også brukes (positivt). Det er grunn til å anta at nye og bedre alternativer til bly utvikles, så din gamle Beretta kan du nok bruke også som gammal kaill.

 

Oppsøk en leirduebane, så får du gode råd og veiledning fra trap/sportingskyttere. Du får prøveskyte deres hagler, godslige gubber og damer der ser du.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, BC.Airn said:

Noe du kan merke deg, er at mange mener og tror stålhagl (leirdueammo) i din hagle er ok. Opp til deg hva du sjøl vil tro. 

Når ammmunisjonsprodusentene leverer ammunisjonen etter CIP og SAAMI standard- denne standarden er satt for at nettopp slike hagles skal kunne brukes- da velger jeg for min del å forholde meg til det. Tør en ikke bruke ammunisjon produsert etter disse standardene- bør en muligens slutte å skyte? Forøvrig er de aller fleste problemene med stålhagl (muligens alle?) jeg har lest om- skjedd med stålgodkjente hagler, eller bruk av feil type ammunisjon. Sist med en stålgodkjent Beretta, se over. De øvrige jeg har lest om er stort sett "vrengte" løse choker. 

 

Merk. Et eneste stålhagl på utsiden av plastkoppen i en patron kan være nok til å ødelegge et løp- om børsa er stålgodkjent eller ei. Det er en risiko med alt i dette gamet. CIP/SAAMI Regulations (steel-shot.com)

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

sierrasierra skrev (På 16.7.2022 den 10.24):

"...Jeg er nybegynner, og har arvet en 12 cal Beretta S55 O/U fra min far, kjøpt ca 1968 (med to avtrekkere og ekstraktor)..."

Foreslår at du sender en epost til Berettafabrikken:  https://www.beretta.com/en/.

Oppgi serienr og type, de har hagla i sine registre. Beretta er seriøse, og de pleier å svare ganske raskt (min erfaring). Produsenten er den nærmeste til å svare på hvilken ammunisjon du bør bruke. Så får du et korrekt svar, og kan ta eget valg. Jeg tør anta flere herinne vil ha interesse av svaret du får. Hør gjerne av deg 👌

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, BC.Airn said:

Vel, Beretta 690 Black Sportingen kosta nok drøyt 40K. Tidligere sjekka jeg med fabrikken angående ei eldre Beretta, de anbefalte ikke stålhagl i den. Noe samme hagle som din.

Selvfølgelig anbefalte de ikke det.  Det skulle jo bare mangle. Når du på grunn av svaret kjøpte en ny Beretta til 40 K var det jo en meget fornuftig anbefaling fra Beretta. 😉 

3 hours ago, BC.Airn said:

Foreslår at du sender en epost til Berettafabrikken:  https://www.beretta.com/en/.

Oppgi serienr og type, de har hagla i sine registre. Beretta er seriøse, og de pleier å svare ganske raskt (min erfaring). Produsenten er den nærmeste til å svare på hvilken ammunisjon du bør bruke. Så får du et korrekt svar, og kan ta eget valg. Jeg tør anta flere herinne vil ha interesse av svaret du får. Hør gjerne av deg 👌

Jeg vil tro at du sliter med å finne en eneste fabrikant som vil anbefale bruk av stålhagl i en snart 60 år gammel børse- uten at de har fått sjekket børsa selv. Det er jo å be om trøbbel. Da er standardsvaret ganske enkelt: Vi anbefaler ikke bruk av stålammunisjon i denne børsa, den er laget for 12/70 bly.🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...