Jump to content

Hvilket våpen er dette? Husqvarna 30-06


andreasaunoien

Recommended Posts

268xxx ble produsert i 1962 i flg Husqvarna sine egne opplysninger.
Om du Googler "Husqvarna 1640 - bra och billig bruksbøssa" så får u opp en artikkel som Håkan Spuhr skrev om disse våpnene. Den gir en god del info om våpenet og de ulike modellene.

Link to comment
Share on other sites

Vær litt obs på låsinga av sluttstykket om du går med våpenet åpent. Det skjer at de løsner og faller ut. Ei slik med original pipe koster oftest 1000-1500 og da kan du egentlig kjøpe ei og slakte kasse/pipe. Da har du reserve stokk, underbeslag, avtrekk og sluttstykke for en grei sum. Var også obs på at de første årene ble de levert med stål underbeslag som har ei smalere leppe foran ved fremre skjefteskrue. De seinere har samme profil som underbeslagene til 1900, men magasinboksen er ikke like høy så de går ikke om hverandre uten litt miks og triks.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (På 10.7.2022 den 9.39):

1600/1640 er bra våpen. 

2 ting en må være obs på, de er unike, en miks av m96 og m98. Billig ettermarkeds stokker osv finnes ikke. 

Og reservedeler finnes omtrent ikke.

 

For den som skal ha ei grei jaktrifle, LP og kjøp

Fikk kjøpt den i pakke med bushnell 6-18x50 og shultz og larssen demper. Det endte på 5 500kr. Et veldig godt kupp spør du meg. Eneste er at det var mye slakk i sluttstykket når man drar det helt tilbake. 
 

Men jeg mener folk har montert Grs stokk på disse våpenene. Hvis ikke kan man liksågodt bedde orginalstokken, da den som du sier er unik.

Link to comment
Share on other sites

andreasaunoien skrev (9 minutter siden):

Eneste er at det var mye slakk i sluttstykket når man drar det helt tilbake. 

Det er det vel på de fleste rifler, og gjør ingen ting.

 

andreasaunoien skrev (10 minutter siden):

Men jeg mener folk har montert Grs stokk på disse våpenene. Hvis ikke kan man liksågodt bedde orginalstokken

Klarer ikke å se vitsen med å montere GRS-stokk (eller noen annen stokk) på ei jaktrifle som har en utmerket trestokk. Stokken du har der er jo av mye bedre kvalitet enn alt som finnes av ettermarkeds laminatstokker.

 

 

Å bedde den kan sikkert være fornuftig med hensyn på å holde presisjon og treffpunkt i all slags vær, men det er vel også litt spenning knuttet til presisjonen i ei 60 år gammel, brukt geværpipe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

andreasaunoien skrev (2 timer siden):

Men jeg mener folk har montert Grs stokk på disse våpenene. Hvis ikke kan man liksågodt bedde orginalstokken, da den som du sier er unik.

 

Nå er ikke GRS akkurat en billig ettermarkedstokk da :-). Ellers enig med M67 rett over her!

Er du happy med prisen så er den rett.

 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (7 minutter siden):

Nå er ikke GRS akkurat en billig ettermarkedstokk da

Eeeh - jo, faktisk. Det er nettopp det det er. Det er svært vanskelig å få billigere stokker - og billigere stokker som er så tilpasset, så drop-in, og så justerbare og whatnot - det tror jeg ikke fins omtrent. Da er det i såfall helt jalla greier. 

Og uansett hvor stygge jeg syns de er, så er ikke GRS jalla greier, det er noenlunde god kvalitet. Ikke topp, men skal du ha det, så koster det 3-4 ganger mer. Se på McMillan, på Manners, på Hardy (jeg betalte 10 500,- for en Hardystokk på lørdag, og det var gammel pris siden jeg bestilte den for evigheter siden. 
Det er vel selve styrken til GRS, å levere god nok kvalitet, slik at prisen kan holdes nede, samtidig med faktisk riktig bra ergonomi på enkelte av stokkene. De fleste har jo faktisk ikke bruk for karbonstokker som kan droppes fra fly...


Uansett mener jeg at en gammel valnøttstokk mest sannsynlig er "bedre" enn de man kan levere av laminat nå, oljet valnøtt tåler nokså mye, og det gjør ikke alltid de laminatene som er i omløp nå. Funksjonaliteten, til vanlig jakt, er også etter mitt syn langt bedre i en "gammeldags jaktstokk" enn en stor target-type stokk med masse greier på.
I tillegg er det jo langt penere med en stelt og oljet valnøttstokk.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (21 minutter siden):

ikke "billig" slik jeg tenkte på det, jeg var mer på Boyds og ymse bøtteplast

Joda ;) De du nevner her er ikke "billig", de er "for billig". Boyds og et par andre slike leverandører kan vel egentlig ikke regnes heller, siden de strengt tatt leverer halvfabrikata.
Uansett koster en ny riflestokk i dag fra 3-4000,- og oppover, til det ubegrensede. Men markedsandelen som er over 20 000,- er nokså liten. I et marked hvor prisen ligger fra 3-4000,- til 20 000, vil uansett et produkt til 5000 være "billig". 
Plaststokkene til GRS er jo faktisk laget av plast som ligger et godt stykke over det mange rifler leveres med ut av hylla i "kvalitet", om en måler styrke, finish og tilpasning f.eks. Men sammenlignet med glass- og karbonfiberstokkene, og aluminiumschassiene. Billig.

 

 


 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...