Jump to content

Weatherby Vanguard S2 prisforskjell eller forskjellig rifler?


Faalen

Recommended Posts

Hei alle Kammerater!

 

Jeg skal kjøpe meg ny rifle (min første). Men jeg blir forvirret av prisene jeg ser rundt omkring.

Jeg har sett en Weatherby Vanguard S2 på finn til 14 500kr; 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262090859

 

Denne så veldig fin ut, men jeg liker å søke litt rundt for å finne verdien på denne riflen og se om det er et godt kjøp.

 

Da fant jeg xxl sine priser lå på 10 000kr (da selvfølgerlig uten utstyr);

https://www.xxl.no/weatherby-vanguard-s2-308win-back-country-rifle/p/1098329_1_style

 

Videre fant jeg da denne på en annen xxl side til 6 000kr;

http://www.xxladventure.travel/product/weatherby-vanguard-s2/

 

Er dette den samme rifla på alle 3 stedene eller er det forskjell på dem?

Hvis det skulle være samme rifle virker jo ikke finn annonsen til å være spesielt fristende selv med egen stock, demper og reim.

 

Tusen takk for alle svar og informasjon om dette.

 hilsen nybegynner

Link to comment
Share on other sites

Det er "samme rifle" i den forstand at løp, låskasse og avtrekker er det samme. Dette er en meget solid og pålitelig rifle, godt valg! Den er laget av Howa i Japan, og Howa 1500 er (tilnærmet) identisk. Tilsvarende rifler er tidligere solgt under merker som "Churchill" og "Smith & Wesson".

 

Forskjellene på de to nye riflene, er at "back country" har en meget god rustbeskyttende overflatebehandling som heter "ceracoat", og en dyrere stokk (Bell & Carlson Medallist, som er støpt rundt et alu- chassis. Obs, den stokken er ganske kort!). Begge disse våpnene er gode kjøp, som gir usannsynlig mye rifle for pengene. 

 

Finn- våpenet synes jeg var stivt priset, med mindre kikkerten inngår. GRS- stokken er litt elsk-eller-hat, du må nesten kjenne om du liker den eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Da var mistanken min om prisen riktig :D

 

Det er kanskje en generell regel å ha at det er samme rifle modell ved like navn, produsentene finner på så mange ekstra betegnelser at jeg går helt i surr 😅

 

Tusen takk for svar @spindrift, hjelper masse! Kanskje jeg kan få pruta meg til en grei pris på finn rifla ;) 

Link to comment
Share on other sites

Gode svar fra spindrift👍
Er enig i at den på finn.no virker å være noe overpriset.

Satte opp et kjapt regnestykke på hva tilsvarende oppsett som rifla på finn.no ville koste nytt.

Spørsmålet er hvor mye "brukt"-rabatten bør være? 20%, 30%?

spindrift har allerede nevnt GRS-stokken og elsk/hat ift denne.

Et annet spørsmål, er om demperen er den du ønsker. Dette er en frontmontert demper, som jo er en fordel dersom du i all hovedsak bruker den på banen og skyter mange skudd. Den tåler nok flere skudd, før den blir varm og du får mirage (varmeflimmer). En teleskopdemper som går 8-10cm inn på løpet blir raskere varm, men du får flyttet tyngdepunktet bakover, og oppnår en bedre balanse i riflen

Weatherby Vanguard S2              5.999
Moderator .30              1.999
Underbeslag m/magasin              1.195
GRS Bifrost              5.129
Reim                  200
Sum            14.522
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så etter ditt regnestykke vil denne koste 14 522kr nytt?

Han har jo skrevet at han kan selge den med kikkert til riktig pris, jeg spurte han om pris han ville ha og han oppga 21-22 tusen (som er langt over min startsrifle pris uansett)

Men dette virker jo til å være et sikte med høy kvalitet har sett rundt og det ligger ute til litt over 10 000kr (ikke at pris alltid sier kvalitet)

Zeiss Conquest V4 3-12 x56 med lys

 

Jeg er egentlig helt kunnskapsløs når det gjelder dempere så toppers med dine innspill.

Jeg regner med at i begynnelsen blir det en del baneskyting, så kanskje denne passer?

Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (1 time siden):

GRS- stokken er litt elsk-eller-hat, du må nesten kjenne om du liker den eller ikke.

Uansett om GRS-stokken er elsk eller hat, så er plastikkstokkene på Howa og Vanguard så kjipe at du ønsker deg ny stokk nokså fort, og da er Bifrosten et greit alternativ - mens B&C-stokken på "Backcountry" faktisk er en utmerket stokk, jeg hadde betalt for å bytte ut en Bifrost med den...

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Backcountry har "submoa" presisjonsgaranti (3 skudd innenfor 30mm på 100m) og trykkpunktavtrekk i matchklassen.

Til 10k er den en "nobrainer". Faktisk et av de beste jaktriflekjøpene jeg kan huske å ha sett på lenge.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Våpenet i Finn-annonsen er brukt 2 sesonger, og har "bruksmerker" i skjeftet. Rifla er i utgangspunktet et rimelig våpen, så verdiforringelsen ligger vel mest i elsk eller hat-stokken? Men brukt er brukt, og rabatten bør være minst 20%. Kanskje forsøke med et bud på kr 10 000 ved hurtig avgjørelse?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal jeg bruke en analogi på finnrifla vs xxlback'en vil det være følgende:

Finnrifla er en BMW 320d med ettermontert bodykit i bøtteplast fra Biltema.

Backcountryen er BMW M3 med orginalt carbonkit.

 

Her er en veldig amerikansk video men den beskriver Backcountryen greit. Legg merke til at prisen i videoen er $1400:

 

Link to comment
Share on other sites

Helt nydelig analogi du har der @Torf, lo godt 😆

 

til den prisen på xxl, kanskje ikke en ny rifle er så galt likevel da. Må nesten stikken nedom nærmeste xxl å høre med dem, kanskje jeg kan få en fin pakkepris, hvem vet 🤔

 

Må si dere utrolig hjelpsomme alle sammen, setter veldig stor pris på info dere har gitt meg!

Link to comment
Share on other sites

Og en ting til: Går du for Back Country-rifla (med originalt carbonkit😄) og planlegger å ha lyddemper på den, vurdér en kort, liten og lett variant (f. eks. Freyr & Devik Fw 146 eller 198) og ikke kapp mer enn 5 cm av pipa (i hvert fall ikke i første omgang). Med mindre du skal ha en kort hundefører-rifle, planlegger jakt i tett urskog, eller jager gram for å ha en superlett rifle til reinsjakt.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Torf said:

Backcountry har "submoa" presisjonsgaranti (3 skudd innenfor 30mm på 100m) og trykkpunktavtrekk i matchklassen.

Til 10k er den en "nobrainer". Faktisk et av de beste jaktriflekjøpene jeg kan huske å ha sett på lenge.

Det har alle Weatherbys rifler. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...