Jump to content

Spørsmål om digital våpensøknad


Hmt

Recommended Posts

Hei, det er første våpensøknaden min og siden en skal kunne søke om flere våpen regnet jeg med at en gjorde det i den samme søknaden, men ser ut som om en bare kan plotte inn ett kaliber og så trykke lever? Jeg tør ikke gjøre det i tilfelle jeg da har brukt opp søknaden .... Er det sånn at jeg kan levere en våpensøknad og så registrere flere og det går på samme avgifta så lenge den første ikke er ferdigbehandlet? 

Link to comment
Share on other sites

Du må levere ein separat søknad for kvart kaliber/våpen, dei siste gongane eg har søkt har eg betalt for ein søknad uavhengig av kor mange søknader eg leverte.

 

Sidan der er første søknaden, sørg for å dokumentere godkjent våpenskap!

 

Lukka til! ☺️

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvor mange våpen skal du kjøpe da? Husk at søknaden har gyldighet på et år. Har du ikke brukt den da så må du søke på nytt. Er du helt fersk jeger/skytter? 

 

Skal du handle en hagle og en rifle så er mine anbefalinger som følger:
Det vanligste haglekaliberet er 12, ferdig snakka. Noen sverger til kaliber 16 og 20. Det hadde ikke jeg valgt med mindre jeg skulle hatt flere hagler. Rådyra detter av skudd i kaliber 20 også, men greit med mest mulig margin. For å ha en hagle hadde jeg søkt på 12/76. Den kan brukes til alt du har lov å skyte med hagle og utvalget av ammo er størst.      

  
Hvis du skal ha en rifle som kan brukes på all jakt hadde jeg søkt på de tre vanligste kaliberne som brukes til storviltjakt i Norge. Så hadde jeg lest til øyet ble stort og vått her inne om hvorfor noe er ubrukelig til elg, eller hvorfor det er ekstremt viktig med flattskytende kaliber selv om de fleste av oss vanligvis skyter dyr innenfor en avstand på 100 meter eller kortere. Vurder også et evt. kommende blyforbud og hvor mye du skal skyte. De tre vanligste kaliberne er 6,5x55, .308 og 30-06. Etter å ha jaktet litt med det kaliberet du velger får du jo vite om du har jakt og skytebehov du ikke får dekket av den ene rifla du har.     

 

Skal du ha flere rifler må du si mere om hva du skal jakte før jeg kan gi flere anbefalinger. Skal du skyte/trene veldig mye kan du jo vurdere en salongrifle i for eksempel .22lr. Et treningsskudd i kaliberene over koster ca en tier i butikk, et skudd i .22lr fra litt under en krone og oppover. 

 

Mine små vurderinger. Ikke overtenk dette før du har kommet igang og jaktet litt.  

 

 

Edited by O-Rex
Link to comment
Share on other sites

Er det fortsatt slik at en kun betaler for en søknad når en leverer flere samtidig? Leverte en søknad i går og kom på at jeg skulle levert en til i dag men da hadde jammenmeg søknaden fra i går allerede blitt godkjent så toget har vel gått for denne gangen men kjekt å vite til beste gang.

Link to comment
Share on other sites

Et gebyr per søknadsbunke. Digitale søknader sendt samme dag havner i samme bunke.

 

kaliber 12 til hagle holder, trenger ikke spesifiser 12/76.

 

Søk 8 jaktvåpen første gang, men ikke kjøp mer enn du trenger. Søknaden kan forlenges med 1 år…

 

Søk:

22lr

cal 12 hagle

cal 12 hagle (en ekstra)

6.5x55

308 Win

30-06 spr

9.3x62

223 rem

 

Fort gjort å bytte kaliber om noe morsomt dukker opp på Finn.no

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...