Jump to content

Kjøp av våpen fra Tyskland, noen tips


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg har handlet en del våpen på egun.de. Mest drillinger. Tenkte jeg skulle lage en ressurstråd, og håper det er interesse for det. 
 

FØR KJØP

Den norske søknaden fungerer som importtillatelse. Jeg skriver FOR IMPORT FROM GERMANY i kommentarfeltet. Det er flere våpenkontor som vi ha en internasjonal versjon av søknaden, så de kan forstå hva det står... Jeg har fått tak i en sånn, og sender den inn sammen med søknaden til politiet, og ber dem om å stemple og signere denne i tillegg til den norske. Det har gått fint. Så sender jeg den på engelsk samt kopi av den norske til selger. Dersom man sender originalen til selger, og den legges i pakken, så får man den ikke ut av norsk toll... Man må få selger til å signere på søknaden, og returnere den slik at man har den når våpenet kommer. Dersom man bruker en speditør (anbefales!) signerer de søknaden, så da er det i orden. 

 

Det er en omstendelig prosess med våpensøknad, siden vi ikke er med i EU. De aller fleste private selger skriver bare kein international versand (ingen salg til utlandet), og det er fordi dette er for arbeidskrevende. Løsningen blir å bruke en speditør, som tar seg av alt av papirarbeid. Jeg har brukt flere. Synes Waffen Bock er den som fungerer best Waffenexport: Waffen Bock (waffen-bock.eu). De kan engelsk. Det koster 700 euro for deres tjenester. Dersom man skal importere bør det være en del å tjene på våpenet altså. Jeg kan ikke tysk, og har flere ganger skrevet til private selger og spurt om jeg kan by på auksjonen deres, så lenge alt av av papirarbeid ved eksport og forsendelse tas hånd om av Bock. Da har det gått greit. De fleste selgere har ringt til Bock og sjekket at det er legit (Det hadde jeg også gjort om noen foreslo at jeg skulle sende våpen ut av Norge!). Bock viser til sin lisens, og selger sender våpenet til ham etter at betalingen er gjennomført. Det er sånn at de tar 700 for det første våpenet de eksporterer, men 35 euro for nummer 2 og 3. Man kan altså tjene penger på å importere et våpen til seg selv, og ett som man kan tjene på. Det er penger å tjene, dersom man vet hva som er salgbart i Norge. Problemet er at man må ha to ledige plasser i våpengarderoben sin om man skal gjøre dette som privatperson. I mitt tilfelle ble det en del klunder med selve søknaden også (det blir alltid noe plunder). Jeg skal bruke denne auksjonen som eksempel i denne tråden: Friedrich Wilhelm Heym Doppelbüchsdrilling 37B Kaliber 20/76 & 9,3x74R - eGun. Jeg har handlet med Lachenmaier som er selger flere ganger, og har en drilling på vei fra ham. Jeg vet at det er ryddig og greit å handle med ham. Men han har ikke eksportlisens, og Waffen Bock krevde derfor at de som som selger på min våpensøknad. Heldigvis var våpenkontoret forståelsesfull, og jeg fikk laget en ny versjon av søknadene mine, med Waffen Bock som selger. 

 

Det er en omstendelig prosess. Jeg venter hjem to drillinger i dag eller i morgen. Den siste ble kjøpt for et halvt år siden... Det nytter ikke å mase, må bare vente. Krigen i Ukraina har neppe gjort det lettere med internasjonal våpenhandel...

 

AUKSJON

Auksjon er moro, men det er fort å bli revet med, og denne auksjonen kan være lærerik på flere måter. Vedlagt bilde av budlisten (Gebotsubersicht). Det er flere ting å lære av denne listen. For det første kan man se at de som er proffe ga seg på omtrent 4000 euro. Den som fikk tilslaget på 6001 euro har 2 tidligere kjøp (tallet står bak nicket) og er nok ny i dette. De som var med til omtrent 4000 euro har over 400 kjøp begge to. 

Det lønner det å legge et maksbud som er litt høyere enn det man vil gi. Man legger inn maksbudet sitt, og det lønner seg å gjøre det i de siste sekundene. Denne gikk fra 4000 euro til 6000 i løpet av de siste minuttene. Her har den som vant vunnet på 6001 euro. Jeg vil anta at han som tapte auksjonen har satt 6000 som sitt maksbud. Dersom jeg ville gi 6000 for denne så ville jeg ha lagt inn 6011, eller noe sånt. Litt høyere altså, i tilfelle noen andre også har tenkt at 6000 er maks.

Det er tungvint å få registrert seg på egun. De vil blant annet ha kopi av passet. Ikke så rart, siden det handler om våpen. Dersom man snuser på tanken om å importere er det bare å få registrert seg med en gang. Jeg har handlet hyls, montasjer og annet på egun, til gode priser. Men man må altså være registrert for å kunne handle der.

 

 

VURDERING AV VÅPENET.

Det er vanskelig å vurdere våpen ut fra bilder på en auksjon. Og det er risikabelt, ikke til å komme fra. Jeg har fått en drilling hjem, hvor det viste seg at stokken var knekt. Det er ekstremt tungvint å sende våpen tilbake til Tyskland, og det står i alle auksjoner at det er kein garanti... Man kan altså risikere å kjøpe katta i sekken. Men det er noen ting man bør se på. Det aktuelle våpenet er 44 år gammelt i dag. Det er en sidelåsrifledrilling, og supereksklusivt selvsagt. Det lønner seg å sjekke nåprisen, hvis det er mulig. Jeg fant frem til Heym sin katalog, og så at prisen for denne børsa, med tre dyr gravert på hver side slik som på denne, skjeftemagasin og gullbelagte triggere, ville være omtrent 250.000 i dag. Men jeg sjekket nøye, og så at vekta i dag er 3,7g. Den på auksjonen veier 4.1. Så er det samme modell, egentlig? Jeg mailet Heym om dette, og de svarte at de ikke har informasjon om et våpen som er 44 år gammelt. Og jeg spurte selger, som svarte at den angitte vekta på 4,1 kg er korrekt. Her er det en ukjent altså. Selger oppgir i annonsen at våpenet er teknisk 100%. Men jeg lastet ned bildene til min PC, forstørret dem, og så at det er en del skader. Det mest alvorlige er bildene av tangen, og sideplatene, som viser at stokken er sprukket (se mine forstørrelser). Det er ikke så sjelden at stokker som er dårlig tilpasset sprekker i tangen. Dersom det er for trangt så vil tangen fungere som en kile bakover. (Sjekk egne våpen! Dersom det er tegn til sprekkdannelse så ta ut litt treverk ved tangen). På dette våpenet er det sprekkdannelse ved tangen, og sideplatene. Det er litt rekyl i en 9,3x74R, og denne har sikkert blitt brukt en del. Det er en ting å kjøpe en ny stokk til en vanlig drilling. En sidelåsbørse er noe HELT annet! Dersom det må ny stokk til så kan man sikkert regne med at det vil koste 30 lapper, med pen ved i stokken. Det er svært tynt treverk grunnet sideplatene, og det krever veldig mye tilpasning for å få det til. Så jeg kontaktet selger og spurte om sprekkene. Han svarte at stokken er fagmessig reparert av en stokkmaker. Jeg sendte bildene av sprekkene til Per Arne Vaagsland. Han svarte at det ser greit ut. Så det kan sikkert brukes. Det er også skrapemerker på metallet, og flere hakk i kolben. Selger har nok ordene sine i behold om at den er teknisk 100%, men det er den ikke estetisk. 

 

Det er montert hakemontasje på denne, og et følger med haker. Det er et stort pluss! Koster mye å få Vaagsland til å lage nye montasjer. De montasjene som står på står svært tett sammen, og er beregnet for å borres gjennom i skinnen  til et kikkertsiktet. Det er en løsning som ikke er vanlig lenger. Jeg kontaktet Amatør her på forumet, som kom med tips til hvilke sikter som produseres i dag som kan passe. Ikke bare å skru på noe her... 

 

PRISEN HJEM

Det er egentlig ganske greit å regne på prisen. Man betaler direkte til selger, og merke overføringen med auksjonsnummer. Det gis jo karakterer på egun, slik som på finn. Og det er nok enkelt å anmelde svindel over grensene. Men jeg for min del ser på hvem selger er, og vurderer det nøye. I eksempelet over driver selger en profesjonell butikk, og da synes jeg det er greit å handle. Jeg skal lage et eksempel ut fra denne auksjonen på hva børsa ville ha kostet hjem. I eksempelet regner jeg bed at euroen koster 10 kroner. Dette kan man enkelt sjekke på en valutakalkulator online.

Prisen blir auksjonsbeløpet 60000.-

+ forsendelse i Tyskland 250.-

+ papirer og transport 7000

+ 25% toll av totalen 16750

= 84000.-

 

Jeg for min del synes det er gøy å handle på auksjon. Jeg gjør det sånn at jeg handler ting jeg har lyst på. Så bruker jeg det en stund, shiner jeg det opp, og selger det med fortjeneste. Skrapene på metallet på denne børsa kunne Vaagsland ha fikset. Tipper han ville tatt 3-4000 for å polere og brunere løpsbunten opp igjen. Men stokken er en stor ukjent. Og det selger ikke mange våpen i Norge med en prislapp som er så høy at det ville være noe tjene på denne. Jeg vurderte på forhånd at jeg ville kjøpe den for opp til 4000 euro, men ikke så mye mer. Og jeg ser på budlisten at de proffe har vurdert det likt. 

 

 

 

 
 

 

 

F6A6D343-DC70-47C6-93D0-79116CE97770.jpeg

DCC4FEC1-E5C1-4E25-B07D-F8B2079B100C.png

F2B05B5A-81F2-4A45-97D6-D5A08763D2F4.png

DD2491BD-0694-4D5A-AB84-502A2B48D12A.png

6DA7AFB3-325D-4780-9ABB-ECA9978A75AF.png

E7E87734-B341-43D3-9A46-9A22D8B853D5.png

3DB29471-C49C-4832-99BD-4D23EBF51182.png

Edited by Skaubjønn
Lagt til info
  • Like 6
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på historien til den Heym sidelåsdrillingen jeg har brukt som eksempel. Slike våpen med en listepris på en kvart mill selges til velbemidlede mennesker. Og fabrikkdirektør Willhelm VonSctrutten unner seg en slik til 70 årsdagen, etter et liv med 100 timers arbeidsuker, og bestiller den selvsagt med monogram. Så  drar han på jakt da. Organisert jakt, med guide. Bærer med seg børsa i futteral, og sitter i tårn og venter på dyr ved et jorde. Etter jakta pakker han børsa ned i futteralet igjen før han blir hentet i tårnet. Eller han er med på drivjakt, hvor han også bærer med seg våpenet ut til post i futteral. Få år etter er han for gammel til å jakte, og børsa står i våpenskapet hans til han skal i penalet, og arvingene selger stasen. Som ser nesten ny ut. Og løpene er stort sett skutt minimalt. 

Denne børsa har slike bruksmerker som mine våpen får... etter aktiv jakt i norsk skau. Kanskje den har vært i Afrika? jeg vet ikke, men skulle gjerne visst historien! 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg vurderer selv å handle fra Tyskland. Det er ikke et så eksklusivt våpen som det nevnt over. Tenker på en Merkel 210 kombi (16/222) med ekstra hagleløpssett. Prisen er fin; 900€. Forhandler er børsemaker og våpenhandler. Men er det sånn at en MÅ(BØR) via en speditør? Eller har de fleste våpenhadlere mulighet til å eksportere dette selv? Kjenner at 700€ ekstra for et våpen til 900€ blir litt drøyt…

03563FEB-3A17-4908-9AAC-E2DB0499DCF7.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Er det noen som har hentet våpen selv i Tyslkand de siste årene? Nå har overnite gått konkurs, og det koster snaut 10 lapper å få sendt våpenet hjem. Men, det er en Våpenbutikk i Flesbugh som drives av Eric Thiel som tar seg av alt av papirarbeid for 65e, så lenge man henter våpenet hos dem. De har eksportlisens. Selger sende våpenet til dem. De tar det inn i sitt sortiment, og står som selgere. Email: clauberg@t-online.de

 

Men altså, hvordan er det å komme på grensa til Norge nå med et våpen i bagasjen, og tolle det inn selv? Er det noen som har gjort dette på ferge? Eller fly?

Link to comment
Share on other sites

Den norske delen skal være enkelt. Med søknad/importpapira skal det bare være å gå på rødt så ordner Tolla det.

https://www.toll.no/no/varer/vapen/handle-i-utlandet/

Kjenner flere som har gjort det men det var vel noen år siden. Jeg overtok en Open pistol som en hadde meg seg og da tok han bare søknaden til Tolla på Gardermoen som fylte ut skjemaet. Men det er også noen år siden

 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (2 timer siden):

   -   det er en Våpenbutikk i Flesbugh   -

 

   -   en tysk by som verken min utmerkede tyske kartbok, eller min venn Google, kjenner til.

 

Derimot kjenner de førnevnte, og jeg sjøl, godt til Flensburg, som legger ved bunnen av Flensburgerfjorden i Østersjøen, helt på grensa til Danmark. Obligatorisk stopp for mine med-passasjerer, for å handle vin i velassorterte tyske forretninger.

 

Men - NB - utlendinger har IKKE lov til å frakte våpen (i biler) i Danmark, og det danske postvesenet sender ikke våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, fly for en god del år siden. Men det er som regel problematisk ved avreise fra utlandet. Svært skjeldent tollen der opplever slikt.

Gardermoen er aldri noe problem.

 

Skulle jeg handlet i Flensburg hadde jeg tatt Larvik - Hirtshals ned og Kiel-ferga til Oslo hjem. (sidelåsdrilling krever Commodore-lugar..)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Rødt i Tyskland.

Sist gang jeg gjorde det, for mange år siden, stemplet de 8 eksemplarer!

Det kan hende de har fått elektrisk databehandling etter det.. 

 

Hvis du tar med kone, og tar fin lugar fra Kiel, kan det hende hun vil at du skal kjøpe flere drillinger :-)

 

Edited by Torf
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...