Jump to content

Ammunisjon Stiga Mauser


SimenM

Recommended Posts

Jeg ville holdt den unna europeisk CIP-ladet ammunisjon. SAAMI (USA) spesifiserer et langt lavere trykk for denne patronen, enn CIP (Europa).
M96-Mauserene er i realiteten ikke stort sterkere enn en Krag, og selv om de nok "tåler" moderne ammunisjon, så er det langt mindre margin til overtrykk som vil skade våpenet. Dette er inntrykket jeg har fått av å se bilder av slike som er sprengt.
Dette tror jeg @ignorant har mer greie på, så jeg skal stoppe her.
 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (27 minutter siden):

Jeg ville holdt den unna europeisk CIP-ladet ammunisjon. SAAMI (USA) spesifiserer et langt lavere trykk for denne patronen, enn CIP (Europa).
M96-Mauserene er i realiteten ikke stort sterkere enn en Krag, og selv om de nok "tåler" moderne ammunisjon, så er det langt mindre margin til overtrykk som vil skade våpenet. Dette er inntrykket jeg har fått av å se bilder av slike som er sprengt.
Dette tror jeg @ignorant har mer greie på, så jeg skal stoppe her.
 

 

K

M96 er en smallring smalle tread mauser. 
Om ikke den er ødelagt i forbindelse med at en bøssemaker har overspændt gjengepartiet, for at justere lukkeavstand. Ja så er den generelt lige så sterk som mange m98 låsekasser.
Sperngningsforsøg jeg gjorde for 20 år siden, viste at den sprang på samme tidspunkt som en krigsmauser m98.
Norma brugte faktisk frem til efter 2000 m96 låsekasser på deres testpiber både dem de brugte til præcisionstest, og også til mange af deres tryktestpiber på standardkalibre.
Under en testrække for hybridhylstre brugte jeg en gammel m96 låsekasse. her testede jeg hylsterstyrke op over 7000 bar, uden problemer med låsekassen.
Tidligere har jeg for moro monteret en pibe i kal 460wea på en sådan mekanisme. Her blev den testet med et tryk, som var så højt, at hylsterbunden på disse gamle fabriksladdede patroner voksede 0,4mm i diameter på beltet (Det krever et markant tryk, om en beltet magnum med bunddiameter på omkring 14,5mm skal vokse såpas.
-
Vedrørende Stigamaauser i kal 3006 ja der er man mere på gyngende grund. For at kunne få plads til patronen fjernede man halvdelen af godset i modholdet for den nederste og sterkeste låseklak
Stigamauser blev produceret på gamle militære m96 låsekasser. og ofte med piper produceret på de maskiner der blev brugt til at producere piper til Madsen Maskingevær (DISA)

 

 

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (4 minutter siden):

Vedrørende Stigamaauser i kal 3006 ja der er man mere på gyngende grund. For at kunne få plads til patronen fjernede man halvdelen af godset i modholdet for den nederste og sterkeste låseklak

Da er det disse som har skaffet dem det dårlige ryktet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M96 låsekasser er ganske ok, og tåler omtrent samme tryk, som m98. Dog har de en marginal større patronudhæng fra kammeret end m98. (M98 har vel ca 2,9mm og m96 har ca 3,1mm 
Kombinerer man så dette med dårlig monteringshåndværk. Hvor bøssemakeren har fjernet for meget af pibeenden, og samtidig har gjort en stor radius på kammerkanten. Så vil det i forbindelse med kloudtrækkerens totale mangel på diameterstøtte på hylsterbunden, kunne medføre hylstrehavari på kraftigt laddede patroner.
Svenskerne brugte disse mekanismer på deres DFS geværer frem til Saueren kom.
Det var bare Krag som krævede svagere laddede patroner
-
Man skal dog være observant på ombygningskvaliteten, Nogle er kraftigt udgløddede for at bore og gjenge til kikkert. De kan opleve sætning.
Men en ombygget Stiga, er vel reelt ikke værd mere end et par 100lapper

 

Link to comment
Share on other sites

SimenM skrev (15 minutter siden):

Har du noen forslag til ammunisjon som vil være helt trygg uavhengig av hva som eventuelt har blitt gjort av børsemakere oppigjennom?

Helt trygg blir du aldri med våpen som er 100 år og eldre. Men hold deg til "normale" patroner og ikke slike "high performens" så er du nok på den trygge siden. Det er fortsatt mange slike rifler i omløp, og episoder som skyldes feil ammunisjon er 99,99% av de pga ivrige og litt for uerfarene hjemmeladere.

 

Norma

RWS

S&B

Geco 

 

er alle gode valg.

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...