Jump to content

Anbefaling av kikkertsikte


Erlendgb

Recommended Posts

Jeg har begynt så smått og leke med tanken på å anskaffe et kikkertsikte til, og tenkte det kunne bære lurt å høre med de kloke hodene på forumet her om jeg kunne få noen anbefalinger til konkrete sikter jeg burde ta en titt på? Eller noen anbefalinger ift de som jeg har sett på, eller skal se på...

 

Utgangspunkt: Har en Blaser R8 med 308w og 223 løp. Har to sikter fra før, et Aimpoint H2 rødpunkt, og en Zeiss Victory HT 2,5-10 50. Det går jo fint å bytte om og klikke om.... men det er litt uavbrutt PITA også.... ser uansett at det hadde vært mer behagelig å bare kunne byttet om og være "ferdig" innskutt...

 

Tanken var at det neste siktet skulle kunne brukes på litt lengre hold, slik at jeg med dette siste siktet kan dekke alle behovene med tanke på avstand som man normalt kommer ut for med tanke på jakt. Har altså jakt mest i tankene, men det skader jo ikke om det kan brukes om man vil forsøke seg på litt langholdsskyting også. Budsjett: Tenker 30 -35 k som utgangspunkt, men kan kanskje strekke meg til 45k dersom jeg har funnet noe jeg virkelig vil ha... Så veldig mye er innenfor budsjettet, men man trenger jo ikke å bruke mer enn nødvendig, heller?

 

Var en runde på Jaktia og tittet litt i går, og så på et par Zeiss v8 (1,8-14-50 og 2,8-20-56) Inntrykket av den første var at den må være en innmari bra allround kikkert, men at den dekker mye av det samme behovet som den kikkerten jeg har fra før. 2,8-20 -56 passer kanskje bedre til behovet, og det var vel bare det at jeg liker å være litt grundig i undersøkelsene før jeg slår til, som gjorde at jeg ikke slo til på en slik i går... Skulle få pris på 34.480 med ASV og Blaser montasje... 

 

Denne usikkerheten kommer også av at jeg tittet på et par andre kikkertsikter som ut i fra min beskjedne kompetanse så ut til å være tilsvarende bra... Swarovski Z8i 3,5-28x50P og Blaser Infinity 2,8-20x50

 

Jeg tenkte også å ta en titt på Swarovski dS 5-25x52 P L Gen. II til uken. Det er litt fristende med avstandsmåler og automatisk justering, men mistenker at denne er diger og tung... samt at jeg er litt skeptisk til å bruke så mye penger på et sikte med elektronikk i seg... Man tenker jo gjerne at man skal ha siktet en stund...og man vet jo ikke hvordan det er med dette om f.eks 10 år... kanskje er appen borte eller at elektronikken har sluttet å fungere på en eller annen måte... Det er litt trygghet i at ting kun er mekanisk!

 

Eller kline til med en Zeiss LRP S5 eller March FFP 5-42x56 IR High Master

 

Det blir litt mye å velge mellom, og man kan fort bli fristet til å kjøpe noe man strengt tatt ikke trenger....

 

Som dere ser av annonsene jeg har linket til, så er jeg ikke fremmed for å kjøpe utstillingsmodeller eller brukt...

 

Så.. Hva tror dere? Bare kline til på Zeiss V8 jeg så på i går og være ferdig med det? Hva ville dere sett på selv?

 

 

Blaser R8.png

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

I den prisklassen, til ditt bruk, kan jeg ikke tenke meg noe annet enn at March må være det beste kompromiss mellom funksjon, lav vekt og soliditet. Jeg har aldri eid ett selv- kun tafset på ett par, så har egentlig null peiling.. men jeg har lyst på en..

Hadde jeg skulle velge selv, til jakt og litt langhold, ville jeg heller valgt denne https://skytterlinken.no/kikkertsikte-ffp-3-24x52-ir-f

pga mindre vekt/kikkert å drasse på.

 

DS'en er som du sier ett beist, og akkurat klikking i høyden føler jeg går ganske fort når man er litt vant til det, og med klikktabell. Vinden er det vanskelige når holdene drar seg til. 

 

Erlendgb skrev (52 minutter siden):

Tanken var at det neste siktet skulle kunne brukes på litt lengre hold, slik at jeg med dette siste siktet kan dekke alle behovene med tanke på avstand som man normalt kommer ut for med tanke på jakt.

Du burde lage noen kriterier for kikkertsikte. 

Det jeg hadde lett etter til ditt bruk ville vært:

- FFP (medforstørrende retikkel)

- Utvendig tårn med klikk i MIL (metersystem) i stede for MOA(tommer) er avgjørende for min del. 

- En eller annet form for juletreretikkel- muligjør raske skudd uten å klikke. 

- ZeroStop funksjon på tårnet- da stiller du raskt tilbake til "null" som f.eks er innskutt på 100m. 

- Soliditet; at kikkerten kan dras på gjennom heia, tåler dunk og støt uten å endre treffpunkt

- Vekt

-Synsfelt; Smalt synsfelt og høy minsteforstørrelse kan gjøre det knotete å finne viltet i kikkertsikte når du legger opp. 

 

Litt sånn huskeliste:

- På jakt over 200m bør du trene jævlig mye- masse skyting på bane, og i terreng. Dette er lagt viktigere enn kikkerten (selv om den hjelper) 

- Du må ha full kontroll på kulefart (kronografert), og etter hvert som holdene blir lengre, BC. 

- Vind er veldig, veldig mye vanskeligere å justere for enn høyde (som er ganske enkelt når man kan klikke, vet fart og avstand). 

- En god tommelfingerregel er å kunne treffe hver gang på dobbelt så lang avstand man skyter vilt på, i like forhold og lik skytestiling.  

Dvs. dersom du vurderer å skyte ett rådyr på 300m i 7m/s sidevind, så bør du i samme forhold, og lik skytestilling kunne treffe en ca 10x10cm stålgong på 600m.. Mao er det IKKE noe å prøve på dersom du ikke er veldig god til å skyte, og skyter mye. 

Det er også to vidt forskjellige ting å ligge på utrulla matte, med tofot, sandbagger foran og bak, kontra improviserte stillinger ute i heia. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med det budsjettet der ville jeg seriøst vurdert to sikter. Ett til jaktformål og et spesifikt til langhold. Burde gå å få tak i begge fra øverste hylle, iaf om en handler på Finn. Ikke undervurder betydningen av "romslig" øyeplassering og et godt synlig retikkel på laveste forstørrelse til jaktbruk. Jeg har ingen erfaring med de siktene du lister opp, men om jeg skal bruke erfaring fra egne sikter så synes jeg at feks FL 6-24en (SFP jaktsikte) er et vesentlig mer anvendelig jaktsikte enn feks PMII 5-25en (FFP "langholdssikte").

Nå skal ikke jeg legge meg bort i hva andre kan eller bør gjøre, men det forekommer meg at når avstand eller forhold er slik at en begynner å kjenne behovet for taktiske retikler til jakt er en i en temmelig begrenset gruppe mhp skyteferdigheter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (16 minutter siden):

- På jakt over 200m bør du trene jævlig mye- masse skyting på bane, og i terreng. Dette er lagt viktigere enn kikkerten (selv om den hjelper) 

 

Først og fremst, Takk for omfattende svar!

Jeg ser at jeg har vært litt utydelig. Det er ikke jakt jeg tenkte på i forhold  til å strekke på holdene ut på flere hundre meter...  Mer om man har lyst til å prøve seg på skyting på blink på litt lenger hold...

 

Ser også at jeg har rota meg inn i en ganske kjent gate... at man ser etter noe som man skal kunne bruke til alt... men som ikke kommer til å bli spesielt godt til verken det ene eller andre...

 

Jeg ser absolutt de etiske utfordringene med å skyte på lenger hold enn man bør, men synes det er et greit skille mellom å ønske å sette seg i stand til å kunne gjør det, og å faktisk gjøre det...

 

Jeg bruker fortsatt støttehjul (tripod) så det er uansett ikke så veldig aktuelt for meg foreløpig :-)

 

 

Blaser R8U.PNG

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (17 minutter siden):

Nå skal ikke jeg legge meg bort i hva andre kan eller bør gjøre, men det forekommer meg at når avstand eller forhold er slik at en begynner å kjenne behovet for taktiske retikler til jakt er en i en temmelig begrenset gruppe mhp skyteferdigheter.

Takk for svar! Se mitt forrige svar til Ospa... Det er vel primært et sikte med tanke på jakt jeg er ute etter... Tenkte bare å holde døren åpen for å teste litt andre ting i tillegg... 

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

Dersom det primært er jakt ville jeg ikke valgt medforstørrende retikkel eller juletreretikkel. Medforstørrende har så tynt retikkel på minsteforstørrelse at det kan være vanskelilg å se. Juletreet gjør at du bruker mer tid på å finne målet.

Dersom det er langhold er det nesten motsatt, ikke juletre, men et retikkel med markeringer slik at du kan forlegge siktepunkt kontrollert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til baneskyting vil jeg komme med et par små tankekors.

 

En tråd om tunge kikkerter på R8: https://www.kammeret.no/topic/95976-blaser-r8-med-tung-optikk/#comment-1386768

 

Og en video om siste utgave av den mest brukte, og mestvinnende, kikkerten til grovkaliber metallsiluett, dvs skyting ut til 500m stående uten reim etc med ei rifle med maksvekt på 4,6kg i et rekylerende kaliber som er i stand til å velte tunge fallfigurer.

Dette er bare et eksempel på at optikksnobberiet i Norge av og til er litt merkelig fordi det ganske ofte ser ut som pris, navn og tung vekt er viktigere enn relevante egenskaper til å treffe det man skal skyte på etter rifla er innskutt 8) 

(på en R8 burde sikkert denne kikkerten monteres på ei lang picrail-skinne for å unngå vibrasjoner. Jeg har sett hvordan det ser ut med en B&L/Bushnell 6-24x40 og Blasermontasje på en 223..)

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, folkens!

 

 Jeg var ute en tur i formiddag og tittet på sikter, og endte opp med å handle siktet som Ospa anbefalte - en March FFP 3-24x52 IR F MIL 

 

Har levert inn rifla slik at jeg får det grovmontert og gleder meg til å ta det med på banen. Vil nok fungere fint til å klikke litt her hjemme med Accurize også , siden paralaksejustering går helt ned til 9m... Jeg tittet på ds-5 i samme slengen, og det ble litt voldsomt. Og så ligger det jo en del timer med moro i å lære seg teorien selv også...

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...