Jump to content

Blaser R8 med tung optikk


Grim

Recommended Posts

Jeg har ei Matchpipe 308 win. i en Blaser R8 Success. 
ladestige med N140 med Lapua Scenar 155 og 167. N140 med begge kuler lager hull i hull, altså ca. 3 mm spredning med samme 44 gr. Tre skudds grupper.. tom for cci standard som dere fleste blir det Federal match mag. Gruppa blir ca, 30 mm😏pipa er jævli følsom for endringer og har generelt utrolig vanskelig å sette grupper som kan bidra til 500 UNL. Prøvde en ladestige med N550 for å øke fart og knipe noe knepp til 500 meter, ikke faen, beste gruppe blir som en standard Rem 700 som jeg har i skapet😝altså rundt 30 mm.

kjøper en Meopta optica 4,4-27 for å skyte mer presist på 500 meter, perfekt optikk og retikkel 4c i andre focalplan. Det viser seg at Optican med picatinny og stål ringer er 1,2 kg🤨 og alle gruppene i ladestigen er nå blitt dobbelt opp i forhold til min Zeiss 3-12 HT i orginal Blaser montasje på 100 meter. så……. Tåler ikke Blaserkonstruksjonen den store vekta bakerst på løpet? Kjørte samme ladestige en gang til med Zeissen og halverte gruppene, vekslet en gang till med samme resultat. Uten noen spesiell dyptgående empiriske data så lurer jeg på om noen andre har forsket litt på dette. Har også skutt med Zeiss 6-24x 56 og en kompis med en Zeiss 6-24x72 med dårlig presisjon, men får normale egenskaper med lettere optikk. Noen med erfaringer som kan oppklarere???

Link to comment
Share on other sites

Har du kronografert ladningen? Ved skifte av tennhetter og dette medfører hastighetsøkning/reduksjon vil pipesvigning påvirkes om hastighetsnoden som du har når du får små samlinger er ute av "tune"  men når du sier 3mm samling.. skyter pipen/våpenet/du denne samlingen hver gang? 
 

vekt på siktet.. jeg har flere match piper til mine R8 og har alt fra Aimpoint.. 1-8x24..5-25x56..med mere av sikter og har aldri opplevd forskjell i presisjon.. feks så skyter løpene med samme presisjon med 3.5-28x50 Swarovski z8 som med Steiner M7ix 4-28x56 med snart doble vekten.. så ditt "problem" høres merkelig ut..

Link to comment
Share on other sites

Montasje, og kikkert sitter jo på løpet, så hvorfor skal det ikke ha innvirkning ? Er ikke laservåpen, selv om de koster som om de skulle være B|

Har Blaser, liker konseptet, utenom overprising, men har tuklet med så pass mange rifler opp gjennom åra, at jeg vet at de er individualister. 

Link to comment
Share on other sites

Det blir mer vibrasjoner i hele systemet med tunge kikkerter.

Dessuten står ringene på Bllasermontasjene veldig nær hverandre i tillegg til at festepunktene mellom montasjen og pipa er nærme hverandre.

Dette er spesielt en en ulempe med store og lange kikkerter.

 

Uansett kikkertstørrelse bør man få så lang avstand mellom ringene som mulig på røret for å minimalisere vibrasjoner, søm ødelegger for presisjonen avhengig av hvor objektivet befinner seg i vibrasjonssyklusen, når kula forlater pipa.

På noen rifler med solid moment i anslaget, feks M98, kan man se dette med blotte øyet. Har man ei lang pic-skinne og lang kikkert kan man eksperimentere med forskjellig ringavstand. På minste ringavstand vil man se i igjennom kikkerten (på høy forstørrelse) at det vibrerer mer enn med maksimal ringavstand når man KLIKKER med rifla. Når man skyter vibrerer det enda mer men det synes selvfølgelig ikke pga rekyl.

 

Her er en fin video av en kikkert som vibrerer ekstremt. Så kan man spørre seg; hvorfor bruker man ikke den gamle tyske metoden med framre ring rundt objektivet for å eliminere 95% av vibrasjonen på objektivet når man alikevel har picrail under objektivet og robustheten på hele montasjen hadde økt med 100-gangern? Hvor mange kg kan man legge oppe på objektivet i denne monteringen med orginal AI-montasje kontra hvis man hadde montert med ring foran rundt objektivet?

Tilslutt; hvordan ser dette ut i slomo på en R8 i 338LM med samme kikkert i en org Blasermontasje med enda kortere ringavstand og mye kortere kontakt mot løp?  

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig kontroll på både kruttkorn, hastighet og noder. Løpet er uansett jævlig kilent om jeg lader med wilson br diene, veier, trimmer og sorterer både hylser og kuler.

jeg har skutt sierre mk og scenar, tre forskjellige kruttsorter. Det ER foreløpig ekstrem tyngde på optikk som skiller seg ut. Jeg venter på optikk i posten som er ekstrem lett for test, men tar litt tid for ytterlig testing.

det er også greit å si at her er ingen demper å spore. Vet ikke om Sunnmøringen har demper på sine løp men helt klart vil en demper overskygge problemene. 

Link to comment
Share on other sites

Grim skrev (2 timer siden):

Vet ikke om Sunnmøringen har demper på sine løp men helt klart vil en demper overskygge problemene. 

Har demper på løpene.. men demperen "hjelper" operatøren bak riflen med mindre rekyl.. og dermed så kommer ikke skytterfeilene og feil rekylopptak like tydelig fram.. men jeg har 9 forskjellige kaliber fra 260 rem til 8x68s.. 300NM og har hatt 338LM løp til mine R8.. og flere standard løp..samt match løp.. og både 300NM og 8x68S har samme presisjon med uten demper om jeg gjør jobben likt.. selv med 500 jeff.. løpet til en kompis så er ikke presisjonen forskjellig med/uten Brems om skytteren gjør jobben med rekyl opptaket.. skulderen får en god del mere juling.. men håndterer en rekylen korrekt så går skuddene i samme trekløveret..

Link to comment
Share on other sites

Alle vet hva en demper gjør Sunnmøringen, mitt poeng er hva om problemet på min Blaser faktisk tilskriver seg det høye momentet jeg tror pga, 1,2 kg hengende bakpå pipa hengslet opp i to små skruer. Skal ikke rare matematikken til for å skjønne kreftene i sving her. En tung demper vil virke som motvekt og det er det jeg vil finne ut av. Jeg kan innbille meg at de fleste som handler Blaser i dag har kappet løp og montert demper og derav kanskje ikke opplever problemet. Det er ikke sikkert at det er så mange Blasereiere som driver på med det samme som meg heller, skyte ladestiger og treskuddsgrupper fra betongbenk og er dritskuffet når gruppene ikke vil under 20-30 mm. Det var helse starten, 308 løpet har jeg fått ned i 3mm samling, det gikk opp til 30mm pga av overgang til magnumhetter. Så kjøper jeg en Meopta for å se bedre skiva på 500 meter, da nesten doblet egenspredning seg med alle parameter like, testet annenhvergang, to ladestiger med samme resultat. Demper og stor forstørring er uaktuelt for min del.
 

Link to comment
Share on other sites

Grim skrev (1 time siden):

Det er ikke sikkert at det er så mange Blasereiere som driver på med det samme som meg heller, skyte ladestiger og treskuddsgrupper fra betongbenk og er dritskuffet når gruppene ikke vil under 20-30 mm.


De fleste jeg kjenner/omgangskrets gjør dette.. og de færreste ville være fornøyd med nevnte samling..

 

Jeg var vel kanskje en av de første i Norge som begynte å lade etter fartsnode.. (i hvert fall en av de første som skrev om dette.. ca 2 år før Scott Saterlee "fant opp" "10 shot ladder test"

 

her er 3 skudd skutt på 200m med 308wB6DEDEA7-CD5F-464F-B0BD-A17DA7F4CE02.jpeg.8428e590502e2b1504e7b64d461852c4.jpeg


 

Grim skrev (1 time siden):

En tung demper vil virke som motvekt og det er det jeg vil finne ut av


En tung demper vil ikke være en motvekt.. men den vil endre pipesvigningen slik en lett demper vil gjøre.. å endre disse svingningene har ingen ting med vekt å gjøre.. om en ser på en Barrel tuner" så er dette ikke den store vekten som blir forandret for å få løpet i tune..eller ikke.. 

064566D9-9294-4430-9968-22E864F88B07.jpeg.2b96a2529c1baa0a033285b6befc2cd3.jpeg

å flytte det justerbare partiet foran noen mm fram eller tilbake er ofte det som skal til får å tune en samling og det har ingen ting med den store vektforskjellen å gjøre.. 

 

Jeg sier ikke at jeg ikke tror deg..jeg sier bare at jeg ikke opplever det samme med tung optikk..eller optikk av varierende vekt.. men jeg opplever det i høyeste grad om jeg bytter demper stål/alu og dermed endrer vekten i pipemunningen.. da kan en få en pipe til å endre treffpunkt eller samling.. 

 

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare få slenge inn et spørsmål her ettersom jeg primært er elgjeger og  typen "skytter" som stort sett skyter på 100m med en tommes overslag sittende på ræva på en kasse og er godt fornøyd med "snusbokssamling" på 3 skudd med elgriflene mine ( 338-06 og 30-06).
 

Med slike samlinger som @Sunnmøring og flere andre viser til, hvordan skyter dere?
Er det fra benk med tofot og rearbag, eller skytestøtte med justeringer både framme og bak, eller...?
Jeg er virkelig imponert, og syns det er artig å se hvilke potesiale diverse våpen og ladninger har i hendene på dedikerte og kunnskapsrike skyttere  :)

Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (1 time siden):

Er det fra benk med tofot og rearbag, eller skytestøtte med justeringer både framme og bak, eller...?


alt ettersom..både framme og bake..med og uten støtte osv..osv..

21D4FCDD-B83E-44A3-82E9-D2E616DABCE8.jpeg.a7b7b83134350712d86d788baa2266bb.jpeg

fra 1000m konkurranse med 338LM

525F6086-0CD6-4D29-A336-3E1AE24E1D0A.jpeg.99b895e4e4b2ab98d83b44d135acca17.jpeg

 

33C822DE-7788-498F-9385-AF88DE16569F.jpeg.8e646fe6cfa84f21b5cb07f9e70a32ec.jpeg

 

257FD1DD-E1B0-40FB-A3F8-F3F9E32A141D.jpeg.1ae2dcd00354deaac50b32f21c7fcb65.jpeg

 

Jeg skyter som regel liggende..vs benk.. men også benk av og til.. forskjellige typer tofoter og rear bag blir benyttet alt ettersom hva som passer seg..

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med deg i det meste Sunnmøringen, men all min viten mellom låskasse, bedding og løp innskrudd i kassa versus Blaser pipa festet i enden med to tynne skruer og 1,2 kg optikk bake på enden. Det er der jeg opplever at kart og terreng ikke kan sammenlignes etter min mening. Men jeg fortsetter testing med lettere optikk etterhvert. Det er ikke sikkert jeg finner svar heller for den saks skyld. To år er gått med tre piper og ennå ikke kommet i mål og en snikende anger melder seg på at jeg solgte SSG 3000 børsa som gikk godt med alt, alltid. Men drømmen lever videre. Det er ingen andre Blasereiere som melder seg på heller med presisjon versus tung optikk med unntak en kompis av meg som har hatt 6-24x72 ubrukt i skapet i mange år med nettopp samme problem. Det kan også være en løsning med stokkbytte, da jeg kjenner flere jaktfeltskyttere med både grs og kkc til blasern som har relativ tung optikk og ingen problemer. Success stokken er ikke akkurat den stiveste stokken jeg vet om…..

men potensiale ligger der7099D562-9FAA-4A22-ADB5-9B65721ACFEE.jpeg.3092e503a60a52ad4ca5a0c62ea68c94.jpegAB1FC0D1-9091-405A-902E-1F396270DF35.jpeg.9aa829bc8f8d7dd1fbe18dfdfe58f7e9.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...