Jump to content

Hva skjer hvis du ikke betaler gebyren på våpensøknadden?


SEBK1899

Recommended Posts

Skulle kjøpe en krag på Finn men salget falt gjennom. Så nå har jeg en godkjent søknads som jeg ikke trenger lenger. Jeg tenker å betale og uansett kjøpe når en ny krag jeg har lyst på blir lagt ut. Men hva skjer egentlig hvis jeg ikke betaler? Vil søknaden gå raskere neste gang? Må jeg betale gebyr uansett? Og hvor lang tid har jeg på meg til å handle våpen hvis jeg betaler?

Link to comment
Share on other sites

Du må vel betale før du får tilsendt papirene du trenger for å kjøpe våpenet, hvis du ikke betaler får du dem ikke og kan mao ikke overta våpenet. Når du har betalt gjelder tillatelsen i ett år, men det er normalt uproblematisk å få den forlenget med ett år til. 

Link to comment
Share on other sites

Sorvoll skrev (20 minutter siden):

Du må vel betale før du får tilsendt papirene du trenger for å kjøpe våpenet, hvis du ikke betaler får du dem ikke og kan mao ikke overta våpenet. Når du har betalt gjelder tillatelsen i ett år, men det er normalt uproblematisk å få den forlenget med ett år til. 

Jeg har ikke fått papirene enda. Jeg bare lurer på hva som skjer hvis jeg ikke betaler og ikke får papirene, får jeg gebyr på arbeidet de allerede har gjort? De står at søknaden blir arkivert, betyr det at neste gang hvis jeg søker på det samme tar det kortere tid?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke betaler, blir søknaden registrert som ikke benyttet. Helt uproblematisk i forhold til søknad en annen gang.

 

Men hvis du har planer om kjøp senere kan du betale for søknaden nå å benytte den innen et år. Du kan også be om å endre den til annet kaliber eller våpen hvis du finner noe annet som frister.

 

Er veldig kjekt å ha liggendes en godkjent søknad som kan endres kjapt hvis noe spennende dukker opp, siden ny søknad kan ha skremmende lang behandlingstid😤

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 6/11/2022 at 7:32 AM, Berbu said:

Hvis du ikke betaler, blir søknaden registrert som ikke benyttet. Helt uproblematisk i forhold til søknad en annen gang.

 

Men hvis du har planer om kjøp senere kan du betale for søknaden nå å benytte den innen et år. Du kan også be om å endre den til annet kaliber eller våpen hvis du finner noe annet som frister.

 

Er veldig kjekt å ha liggendes en godkjent søknad som kan endres kjapt hvis noe spennende dukker opp, siden ny søknad kan ha skremmende lang behandlingstid😤

 
Leverte litt hui og hast inn våpensøknadene mine i høst som førstegangssøker på 8 våpen. Har du erfaring med å endre kaliber totalt?

Ønsker å endre Kaliber 20 hagle til 308 og en kaliber 223 til 30-06. De andre 6 søknadene var heldigvis litt mer fornuftige fra min side.

 

Har ikke våpen klart til kjøp ennå, men da er det litt lettere når man finner den børsa man vil ha om man har søknaden klar.

Link to comment
Share on other sites

Mazeking skrev (9 timer siden):

 
Leverte litt hui og hast inn våpensøknadene mine i høst som førstegangssøker på 8 våpen. Har du erfaring med å endre kaliber totalt?

Ønsker å endre Kaliber 20 hagle til 308 og en kaliber 223 til 30-06. De andre 6 søknadene var heldigvis litt mer fornuftige fra min side.

 

Har ikke våpen klart til kjøp ennå, men da er det litt lettere når man finner den børsa man vil ha om man har søknaden klar.


Har byttet både kaliber og våpentyper tidligere , pleier å være gjort på noen minutter hvis du stikker innom våpenkontoret ditt.

 

eventuelt kan du også sende en Mail direkte til saksbehandleren der du bor så avtaler dere bare tidspunkt når det passer at du kommer innom.

 

mailadressen til saksbehandler pleier å være fornavn.etternavn@politiet.no 


 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en innvilget søknad her for ca.3 uker siden, teksten under er kopiert fra brevet om å betale gebyret på kr.745,-

 

Sitat ordrett:

Dersom gebyret ikke er innbetalt innen fire uker vil søknaden bli registrert som ikke
benyttet og arkivert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...