Jump to content

Hvor store blinker er nok tenker dere? Er dere uenige.


MatsPelle

Recommended Posts

Det nærmer seg skoleferie for de yngre og i den forbindelse så satt jeg og en bekjent og snakka om ting vi skulle dratt med de yngre (kidsa hans/ onkelbarna mine). Siden alle tre interesserer seg for alt som smeller og kan jaktes tenkte vi derfor at vi skulle lage en litt match her hjemme. Tanken er da å kopiere NRL HUNTER der de innenfor to pinner skal finne blinken på en bestemt tid, måle avstand, bedømme vind og skyte. 

Det vi nå lurer litt på er hva tenker dere er fornuftig størrelse på blinker?

Foreløpig tenker vi sånn: til 22lr banen 

15 meter = 1cm

30 meter=1,5cm

40 meter=2cm

50metrer =3cm

60 meter =3,5cm

70 meter =4cm

80 meter =4cm

90 meter =4,5cm

100meter = 5cm

På senter kaliber tenker vi 

50m=2cm

70m=2cm

100m=3cm

120m=3,5cm

140m=4cm

150=4,5cm

160=5cm

170=5cm

180=5,5cm

200=6cm

 

Link to comment
Share on other sites

Hvor bra skyter dere til vanlig på 100m? Innertier på 100m skivene er 30mm og tier er 60mm for å sette ting litt i perspektiv. Ikke vits å drepe gleden med å gjøre det for vanskelig for barna. 

 

Jaktfelt har disse reglene for størrelsen på blinken.

"Ved stående skyting 
skal maksimal avstand være 700 ganger innersirkelens diameter.

Ved sittende skyting 
er dette forholdet 1000 ganger innersirkelens diameter.

Ved liggende skyting er 
dette forholdet 1200 ganger innersirkelens diameter."

Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (7 minutter siden):

 

Jaktfelt har disse reglene for størrelsen på blinken.

"Ved stående skyting 
skal maksimal avstand være 700 ganger innersirkelens diameter.

Ved sittende skyting 
er dette forholdet 1000 ganger innersirkelens diameter.

Ved liggende skyting er 
dette forholdet 1200 ganger innersirkelens diameter."

Den vakke dumm

 

 

Link to comment
Share on other sites

For "amatørskyting", så store blinker som mulig. Det er viktig folk treffer. Er det konkurranse- så skill på eventuelle innertreff. Ingenting er så kjedelig som at en ikke har treff i skiva. På tidlig 90" tall hadde vi fulle stevner på jaktfelt i vår lokale jeger og fiskeforening. Så fikk vi "nytt styre" i skytterutvalget, og figurene ble plassert på absolutt maks, fjæra på leirduekasteren ble strammet maksimalt- og i løpet av noen måneder var 90% av skytterene- de som tidligere hadde det virkelig morro på banen- de var borte. Omtrent ingen av kara med Mauser og enkeltløpet Star dukket opp igjen- skyting er ikke like morro når en ikke treffer 🤨 

Edited by asterix
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kjedelig å bare bomme ja. Vanskelighetsgraden bør være slik at man treffer på de fleste skudda, 80-90% kanskje mer. Det gir positive tilbakemeldinger, og bygger selvtillit. Man kan alltids ha små innertreff for å skille. Eller skiver med 10-12 ringer der f.eks. 6-og inn er innertreff, og hele sirkelen er treff. Da kan de fleste få bra med innertreff, og "eliten" kan selv se og bedømme at de treffer enda bedre.

 

Jeg liker godt selvanviser for å få umiddelbar respons når jeg treffer. F.eks. slike snurrer med 3 ulike blinker som kan brukes med salongrifla. Det gir umiddelbar respons. Bom er kjedelig, for det skjer ikke noe. Treff er gøy, og gir positiv forsterkning. Nesten som når du sier"BRAAAA!" til bikkja når den satte seg da du vifta med en kyllingfilét.

 

Jaktfeltreglene er et godt utgangspunkt for størrelse. Jeg har skutt jaktfelt fra den gang det bare ble rangert på treff og innertreff, og ikke ble regnet om til poeng. 30/0 ble rangert foran 29/29. Egentlig ikke så dumt med tanke på jakt. Den med 30 treff har 30 vilt i fryseren, den med 29 treff har bare 29. Jeg husker spesielt mink-figuren. Den hadde et lite innertreff foran, med svært lite å gå på over og under før det ble bom. Midt i magen var det mer å gå på, så man kunne safe og sikte der. Tull mente noen. Vel, jeg har skutt mink stående med 55 gr varmintkule. Jeg er HELT sikker på at det virker, selv med mageskudd. Faktisk litt usikker på hvor jeg traff 🤔

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I stede for å fokusere på spesielle cm og der vanskeligheten mulig kan bli litt vel høy.. Kanskje vi heller skulle printa ut dyrefigurer etter mest mulig realistisk størrelse. Noe lignende disse.

Da blir det noe enklere for alle å treffe, samtidig at de yngre blir drilla på hvor de skal sikte på dyr. Det kan bli litt vanskeligere å "skjule" , men om vi greier å dimensjonere de omtrent riktig kan det også gi ett perspektiv på hvor nærme de må komme dyr for å være sikre.

X-Targets Life size targets field rabbit / 53 x 50 cm / paper 120 g/m². :  Sports & Outdoors

coyote target

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...