Jump to content

BC på sporlys kontra vanlig helmantel i 7,62


høggern

Recommended Posts

siden MG ammo er beltet med 4 skarpe og 1 sporlys, å dette i følge MG utdanninga i forsvaret sal treffe samme plass, hva er BC på NM6 sporlys som er belta sammen med NM60 skarpe patroner?

 

er utgangshastighet på disse patronene lik?

NM60 har 9,45 grams kule, mens NM62 har 9 grams kule.

for at disse skal ha samme balistikk, har de da samme utgangshastihet og BC eller stemmer det kansje ikke at de har samme treffpunkt osv?

 

noen som har testet dette på papp? jeg har ikke gjort det. har bare skutt på lange avstander med relativt store blinker med sporlys NM62 å det kan virke som de har samme kulebane som vanlig NM60.

Link to comment
Share on other sites

At skarp og sporlys treffer likt er vel en sannhet med visse modifikasjoner. Men at de treffer såpass likt at det for militære formål er "godt nok", det gjør de nok.

 

Hvordan det blir med BC-en for sporlysen er jeg ikke sikker på, men en annen faktor som spiller en betydelig rolle, er at sporlysen brenner og utvikler gass som begrenser drag-effekten på prosjektilet så lenge sporlysen brenner. Dette gjør at sporlysen beholder hastigheten bedre. Mulig dette veier opp vektforskjellen mellom prosjektilene. Pga forbrenningen av sporlyssatsen blir i tillegg prosjektilet lettere underveis i banen.

Link to comment
Share on other sites

BC er noe forskjellig, og som noen har kommentert så varierer BC for sporlys ganske mye på veien. Gassutviklingen fra sporlyssatsen reduserer drag, den virker som base bleed. Vekten av kulen endres ettersom sporlyset brenner opp, dette endrer også BC.

I starten tenner anfyrsatsen og gir noe gassutvikling, når sporlyssatsen tenner utvikles det mye gass en periode, og når sporlyset er utbrent er det ikke lenger noe gassutvikling.

Dette gjør selvfølgelig at det ikke kan bli samme kulebane for skarp og sporlys.

Kravet er at de skal samskyte på en bestemt avstand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd sporlys på 980 meter i en 300WinMag. Da var treffpunktet forbløffende likt med 180grs Sierra HPBT. (de samlet innenfor en sau!)

Hvis ikke jeg husker feil, veide sporlysene 123-125grs. (det kan jeg sjekke.)

BC'en er nok ikke lik på disse to, men effekten ved forbrenningen av sporlyssatsen kompenserte tydeligvis for dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...