Jump to content

Hvorfor 6" og stopper?


Shadob

Recommended Posts

Evert nevnte i en annen tråd - om 5"`eren, og kjapp kule - han skulle gjøre det bra med.

 

Hvorfor har nesten alle 6"`ere og avtrekksstoppere?

 

For egen del - synes jeg at avtrekksstoppen ikke er noe særlig - men har det allikevel - pga. av at jeg føler at ènhåndsskytingen er mer kontrollerbar da.

 

Hadde den siste ènhåndsen blitt fjernet :wink: - hadde alle mine stoppere også blitt det :)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 6" løp , er nok det en gylden middelvei mellom hurtighet og stødighet/balanse.

Kommer man ned i 4" er man kjapp på målet, men det blir fort litt vinglete og siktelinja blir litt kort.

Stort over 6" blir man senere på målet, men siktelinja blir lengre.

Så lang siktelinje har man neppe så stor nytte av med de målene som er vanlig, så 6" er nok et greit valg.

Jeg vet om en som fikk bygd en 5" med Aristocratskinne, og den ble meget pen.

Om utseendet kunne skaffe meg poeng, ville en 5-tommer scoret høyt.

Jeg endte på en 6" bygd av Norén og den skyter bedre enn eieren.

Link to comment
Share on other sites

Skyter nok for lite til å lære DA :?

Det er sikkert mye i det, men hvorfor ikke skyte enda bedre i utgangspunktet og så skyte mye ?

Da har man eliminert en terskel i utgangspunktet.

Jeg mener, hvorfor gi seg selv et handicap ?

DA krever trening i seg selv.

Om man kan unngå DA, kan man heller trene på det andre som skal til for å treffe best mulig.

Det er sikkert ikke oppskriften for alle, men det funker for meg.

Link to comment
Share on other sites

"Stort over 6" blir man senere på målet"

 

Og sikkert ikke så mye at det gjør noe - da tidene på felt`en stort sett er romslige nok.

(sålenge den forb.... ènhånds`en ikke florerer med standplasser da. Vet ihvertfall om et sted jeg ikke drar lengre - pga. den :oops: ).

Link to comment
Share on other sites

"Stort over 6" blir man senere på målet"

 

Og sikkert ikke så mye at det gjør noe - da tidene på felt`en stort sett er romslige nok.

(sålenge den forb.... ènhånds`en ikke florerer med standplasser da. Vet ihvertfall om et sted jeg ikke drar lengre - pga. den :oops: ).

Nei, noen lar det gå inflasjon i enhands, men det fins så mange andre, og mer interessante måter å skille skytterne.

 

Når det gjelder løpslengde, vurderte jeg ikke annet enn 6" siden det etter min mening er den gyldne middelvei.

Skytetidene der jeg pleier å delta er ikke romsligere enn de må være, avstandene og antall mål tatt i betraktning, så det er sjelden man er ferdig før det ropes "stans".

6 skudd, 3 mål og 10-12 sekunder krever sitt på enhands.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte bl.a. en 629 4" for noen måneder siden - som Norèn hadde gjort noe med avtrekket på - bl.a. montert avtrekkskule.

 

Jeg skal ha den til jakt - men leker litt med tanken på å skyte felt med den også.

Derfor er kulen fortsatt der, men kommer nok til å skru den ut av funksjon til Afrikaturen.

 

Med svake ladninger - er ikke rekylen verre enn hva den er med fabrikkammo (Fiocchi) som jeg bruker i .38`en.

Link to comment
Share on other sites

Like før den handelen, kjøpte jeg en 686 4" - som også var påtenkt jakt - og kanskje felt.

Og så før det ------

Hva pokker`n skal bruke :shock: av det man har :?

 

Nei - det er på tide at det blir en hård våpengarderobeforskrift :twisted: - som kan holde oss i tømmene :lol:

Den garderoben kan du stappe i ....

Det er så greit med alle de skyteformene som fins, her kan man enten satse på det fornuftige og trygge, eller så kan man ta den helt ut og lage seg noe helt spesielt.

Det er ikke sikkert man vinner bare fordi man lager seg et spesialvåpen etter egen oppskrift, men for meg gir det mye glede å ha noe der man har deltatt i skaperprosessen.

Jeg fikk bygd feltrevolveren etter egne spesifikasjoner, har en spesialrevolver under bygging etter egne spesifikasjoner og har Mag 1 og 2-prosjekter på gang.

Mye av gleden med sporten er for meg planlegging og utpønsking av ideer.

Når alt er i boks, får jeg pønske mer.

Og sånn går nu dagan...

Link to comment
Share on other sites

grunnen til at jeg mener man ikke trenger ettervandringstopper i revolver, er at vekta i returfjæra er såpass hard når man skyter DA, at det i seg selv fungerer som ettervandringsstopper. kommer selvsagt an på hvor sinnsykt man skal kappe fjærer, men jeg synes ikke det er store forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

"Stort over 6" blir man senere på målet"

 

Og sikkert ikke så mye at det gjør noe - da tidene på felt`en stort sett er romslige nok.

(sålenge den forb.... ènhånds`en ikke florerer med standplasser da. Vet ihvertfall om et sted jeg ikke drar lengre - pga. den :oops: ).

 

Kanskje løypa er lagt opp etter "oldenprinsippet" , - han som mener det for lette løyper og for mange som fyller løypa

:lol:

Link to comment
Share on other sites

grunnen til at jeg mener man ikke trenger ettervandringstopper i revolver, er at vekta i returfjæra er såpass hard når man skyter DA, at det i seg selv fungerer som ettervandringsstopper. kommer selvsagt an på hvor sinnsykt man skal kappe fjærer, men jeg synes ikke det er store forskjellen.

Enda en gang må jeg si meg enig med evert, begynner å bli skummelt dette her, trodde bare det var jeg som ikke likte stoppere og helveteskula.

Link to comment
Share on other sites

5 tommer, hvorfor? fordi man kan! også ser det bedre ut! jeg skyter militærfelt med en 5" 1911, og føler meg absolutt ikke handicappet i forhold til de med lengre pistoler, nesten tvert imot. jeg har prøvd noe 6toms Norenbygde colter, og synse det blir for langt og tungt.

sålenge jeg gjør jobben med siktebilder og avtrekk, skyter jeg presist nok med 5". vi får se, jeg har ikke stilt opp i noe NM i militær eller revolver på noen år, har ikke følt at jeg har vært god nok til å være noe annet enn listefyll, får se om det blir mer skyting i år.

lange piper er mer stabile og reagerer ikke like sensitivt på sleivete avtrekk, og halvdårlige siktebilder gir ikke like stort utslag, det skal jeg være enig i, og i tillegg har du den teoretisk fordelen av mindre munningsvipp, men de som har diskutert med meg det siste døgnet her på forumet vet kanskje hva jeg mener om å kompensere for dårlig rekylhåndtering med slappe ladninger.

jeg klarte meg relativt bra med 4" pipe både i smithen og colten, og jeg synes at 6 tommer blir for treigt, for mye vekt i fronten.

har to andre i klubben som har 5" K-ramme smither, og har hatt gode plasseringer med disse, og det lille jeg har skutt med disse revolverne synes jeg har vært fint.

så får tiden vise hvordan det blir å leve med 5 tommern, den kan alltids bli 4-3/8" om jeg skulle få noen syke ideer.

 

den enkleste måten å lage ettervandringsstopper i en smith er å legge en liten bolt inn i returfjæren for avtrekkeren. tilpasse lengden på denne riktig kan dette fungere bra. kommer nok til å eksperimentere litt mer med det, men hittil har jeg ikke sett de store utslagene på skiva med eller uten ettervandringsstopp når jeg skyter DA revolver.

Link to comment
Share on other sites

6" og kule...

Tja, hvor er man på "skytterskalaen"?

6" er TRYGT, man kan liksom ikke gå feil der i følge folketrua. Og det ligger en viss sannhet der.

Kommer en nybegynner med en 4", får han sporenstreks høre att dette holder ikke mål, for kort siktelinje osv. Som regel av skyttere som ikke har vært i nærheten av å fylle ei løype med en 6". En nybegynner tror på slikt, og begynner å angre på røverkjøpet av revolveren fra en fornøyd klubbkollega. Men det var jo en .357 da, og de er tøffe. Og bra balanse i den. Sa skytteren som ikke har begrep om balanse overhodet. Men sannt, kort siktelinje. Det holder ikke. Angre bittert. Selge til "neste kull" og kjøpe 6" Oj, bedre resultat! Kan det være våpen eller trua?

I begynnelsen av skytterkarrieren er trua veldig viktig. Viktigere enn virkeligheten, og man blir lett påvirket. 6" og kule må du ha, det har ALLE.

Har vært dær selv, gudbedre-4"-6", kule, lette og tunge kuler, vi finner opp hjulet gang på gang.

Som nybegynner: Har du valgmuligheter, så gjør du ingen feil med en 6", det er en gyllen middelvei. Har revolvere i 2,5-3- 4-6 -83/8 og 91/2". Alle har sine fordeler og bakdeler.

Fordeler med 6":Relativ lang siktelinje og skyter man grov med revolver, har man et våpen som ikke taper allt for mye terreng med andre våpen.

Bakdel: En revolver med lug kan bli tung,og det er lett å tuppe skudd under ved hurtig skyting.

Treig ved målveksling, mye masse å starte og stoppe.Er mere "nervøs på kornet" enn en kortere revolver.

Har i de senere år brukt "alternative" våpen ved feltskyting, for morro skyld. Gjerne en 2,5" på revolverfelt osv. Avogtil med bra resultat. Hvorfor? Jo har hatt TRUA på våpenet, og kortere siktelinje gir et mere rolig siktebilde og dermed ofte et bedre avtrekk.

Har nå TRUA på en 4", kjapp,lett og presis. Men jeg har vært med så lenge at jeg vet den holder mål, når jeg skyter teknisk riktig. Og det er en utfordring som trigger meg.

Moral: Har du en standardrevolver, 4-6 eller 8". Tren med den, og du blir god-tørrtren, lær deg å kjenne mekanismen. Finn ei ladning som går greit, uansett tyngde på prosjektilet, en 38 er ikke svære greier uansett.

Kule og avtrekkstopp orker jeg ikke å snakke om,åhh...

Som jeg overhørte i ferjebygda PK en gang, av en lokal C skytter som hadde feilet på nok en standplass: Hadde i bare hatt kulelager i tønnen...

Godt nytt år, og dyrk revolveren som den er!

Link to comment
Share on other sites

jeg har fått bygd en 10'er med ca 12cm pipe og LPA baksikte, børsemakeren (tore sivertsen på skreia, dette er sikkert å anse som snikreklame men han er flink) gjorde en meget bra jobb med fresing av løp og forsiktet :D

 

-hvorfor ca 12cm løp?

 

tja, det var det som var igjen av emnet :P

 

neida, her var det kun snakk om følelser og JEG syns det ser bra ut :D

 

har forøvrig stopper på den også, det er jo nesten standard på ett "feltjønn"

 

godt nyttår!

Link to comment
Share on other sites

God morgen - til et knallegodt år :D

(har faktisk vært på skogstur med hvalpen allerede :shock: )

 

 

"Skyter nok for lite til å lære DA"

 

Et oppfølgerspørsmål:

 

Hva er riktig DA-skyting?

 

Er det å følge gjennom avtrekket (som man må gjøre hvis man skal skyte fort)?

 

Eller:

Dra avtrekket til hanen stopper på et punkt - omtrent som det gjør for oss som bruker avtrekkskule?

 

For å svare på mine egne spørsmål:

Første alternativ :)

Link to comment
Share on other sites

"Skyter nok for lite til å lære DA"

 

Ja hvordan lære det...

Det må i alle fall trenes på, som alt annet.

Klikking eller skyting på banen spiller ingen rolle til å begynne med.

Men etterhvert som en blir trygg på sin egen teknikk, må det nok bli mer skyting på banen.

 

Jeg trekker jevnt rett igjennom uten stans, helt til det stopper.

 

Men om dette funker for andre får de selv finne ut av :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis man stopper hanen like før - akkurat som med den "forhatte kulen" - kan man vel like gjerne bruke den?

 

Joda :wink: - for de som har "det inne" - altså stoppe "sånn akkurat" - vil nok kulen gi noe mer motstand i siste fase.

 

Men riktig DA-teknikk må vel være å fullføre avtrekket i èn bevegelse?

 

Skal man skyte fort - har man vel ikke tid til stoppen? "Kule" eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

En av fordelene jeg syns jeg har når jeg skyter "kuleløs" er at jeg kan tilpasse teknikken alt i forhold til hold,tid,antall skudd pr. figur osv. Kan feks på en standplass ha tre kjappe skudd i ei stor skive, relativt kjapt i gjennom, en liten jævelfigur hvor jeg "bremser" meg inn og to skudd i et mål hvor jeg havner et sted midt i mellom de to første teknikkene.

En kule kan være bra, men veldig mange av de jeg har kjennt på er veldig knirkete og grusomt tunge. Eneste kula som jeg har syntes var bra, satt på min egen mod 14, den var justert med filing og fjærtrykk. Men ikke bra nok lell, da den er deaktivert på 8 året.

Som nevnt, syns fleksibiliteten er mye større uten kule. Men det krever litt innsats før det sitter.

Link to comment
Share on other sites

"Som nevnt, syns fleksibiliteten er mye større uten kule. Men det krever litt innsats før det sitter."

 

I og med at det er orig. fjærer/helt innstrammet på mine - klarer jeg ikke å få til ènhåndskytingen uten kulen (knapt nok da :cry: ).

Får liksom ikke bremset/stoppet kontrollert nok.

 

Selv om jeg til tider har gjort stor innats :(.

Link to comment
Share on other sites

Hei Aller revolverskyttere og godt nyttår.

Her var det mye å lese og lære. For en som ligger syk er det mye nyttig lese stoff ja.

 

Men en ting vil jeg med hånda på hjerte si: Jeg skyter revolver felt med 8,5" men har ALDRI følt at jeg er seinere

med målflytting en dere andre jeg konkurrere mot.

Men kan være enig i at det går å skyte godt med en kort en også,

prøvde i sommer min S&W 686 med 2,5", fylte løypa med den også.

Min menig er som jeg har sagt før AVTREKK AVTREKK AVTREKK,

Som jeg sa når det var diskusjon om 1360 eller 1000g på grov, å ta et bra avtrekk er det som teller mest.

 

En vinner ikke fordi en har et bra våpen, men for at en er bra til å skyte med det våpenet en har i hånden.

Det meste sitter mellom ørene til mæ i alle fall, der har jeg mange poeng borte ja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...