Jump to content

Vinvalg til morgendagens rådyrlår...


OveR

Recommended Posts

Enkelt og greit: Hva passer best til helstekt rådyrlår? Serveres med en saus med mye sødme og rotgrønnsaker som tilbehør. Har et greit utvalg av viner på lager, men sliter med å velge. Har en moden Barolo som jeg heller mest mot, men tar mer enn gjerne imot innspill. Hva sier ekspertisen?

Link to comment
Share on other sites

Har en moden Barolo som jeg heller mest mot, men tar mer enn gjerne imot innspill.

Har du ikke svart på ditt eget spørsmål her? ;)

 

Min mening:

Italiensk passer godt til rådyr, Barolo eller Brunello blir mer et spørsmål om humør og dagsform. Rhone passer godt til både rådyr og fugl. Bourgogne passer veldig godt til fugl. Jeg ville valgt en av italienerne eller en av Rhone'ene og latt Bourgognen ligge til rypemiddagen.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg besvarte vel kanskje mitt eget spørsmål, men jeg liker å være på den sikre siden. Når jeg lager mat skal alt være perfekt, og da må vinen henge med. Jeg har drukket veldig mye god vin og kan en del om det, men er ydmyk nok til å høre på erfarne fjellfolk. Det lønner seg ofte.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg lager mat skal alt være perfekt, og da må vinen henge med.

100% enig, men: Den "riktige" vinen er en vin som du liker til maten du spiser. Jeg er mye godt på linje med vinsnobbene mtp. hvilken vin som passer til hva, men noen ganger bryter jeg tvert med konvensjonene. Fordi jeg liker det. Derfor er mine vinvalg et uttrykk for min personlige smak, og ikke en fasit på hva som er "riktig". Hvis du synes at halvsøt tysk hvitvin er perfekt til hjortefiléten, så er den det. For deg. Selv om jeg ikke i mine villeste feberfantasier ville finne på å kombinere de to.

 

En mann som i mine øyne har langt over gjennomsnittlig peiling på vin klarte en gang å sjokkere hele selskapet ved å bestille en Ch. Coufran (rød Bordeaux) til den kokte laksen. Han fant ingenting i hvitvinslista som han ville bruke penger på. Det fungerte helt glimrende, det...

Link to comment
Share on other sites

Igjen er vi enige, den vinen du synes er god bør du drikke. Men det er nå engang slik at mange er redde for å prøve noe nytt og trenger et spark bak for å komme videre for å utvikle smaken sin. Hadde jeg fått servert halvtørr tysk hvitvin til hjortefilet hadde jeg drukket vann. Verten ville fått et lite kurs og en bok om mat og vin ved en passende anledning. I mine øyne er det rasering av fantastisk mat og kanskje en smule egoistisk? Det er ikke mange som ville gjøre dette så eksempelet er kanskje litt søkt.

Nå sier jeg ikke at man blindt skal høre på vinekspertise/skribenter, men de er ikke eksperter for ingenting. Det finnes noen kombinasjoner av mat og vin som er helt forferdelige, men det er ikke så mye man skal kunne for å unngå de værste blemmene.

 

Ch. Coufran til laks kan nok gå brukbart det hvis fisken har det rette tilbehøret. Lett, enkel og ung Bordeaux brukes jo ofte som rødt alternativ til torsk, så hvorfor ikke laks? Rød Bordeaux ville ikke vært mitt førstevalg, men jeg tror det finnes vesentlig værre kombinasjoner der ute.

 

Forøvrig anbefaler jeg Christer Beerens bok "VIN - til maten" som en lettlest og grei innføring i smak, og hva man skal kikke etter av vin til forskjellig mat.

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke det er fettet, da kveite og rødvin fungerer fint.

Noen bruker å si rødvin til hvit fisk og hvitvin til rød fisk. Ikke en fasit spør du meg.

Men rødvin til kveite og torsk fungerer godt. De erfaringene vi gjorde på en temaprøving på jobb var at rødvinen bør serveres lett avkjølt (ca 12 grader) da balanserer fruktigheten i vinen bedre med maten. Selv referansevinen som var plukket ut til å krasje med maten fungerte ok når den var nedkjølt. I tillegg bør vinen helst være ueiket, var våres smaks erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Hva legger du i en "saus med mye sødme"? Ser det florer av mange råd her, men jeg ville vært forsiktig med å velge en vin med for lite frukt dersom sausen er på den søte siden, og absolutt ikke en som er for stram. Dersom jeg tolker deg riktig i ditt sausvalg ville jeg nok heller helt mot Bourgogne og noe som er rikt på frukt, men samtidig en som ikke er for stram syremessig, men da forutsetter jeg at sausen din ikke er for fet heller. Godt modne viner fra Rhone kan også fungere bra til dette. Litt utradisjonellt kanskje, men å velge litt godt modne og lett eikede Rioja kan også være spennende, men ikke for mye eik til vilt (det er min smak).

 

Når det kommer til vilt, og da magert vilt, så er gode Bourgogne undervurdert i mine øyne, men det kan jo gjerne ha noe med prisen på disse vinene å gjøre også. Bourgogne er lett å like men vanskelig å "forstå", men det er fantastiske viner når de treffer.

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke det er fettet, da kveite og rødvin fungerer fint.

Noen bruker å si rødvin til hvit fisk og hvitvin til rød fisk. Ikke en fasit spør du meg.

Men rødvin til kveite og torsk fungerer godt. De erfaringene vi gjorde på en temaprøving på jobb var at rødvinen bør serveres lett avkjølt (ca 12 grader) da balanserer fruktigheten i vinen bedre med maten. Selv referansevinen som var plukket ut til å krasje med maten fungerte ok når den var nedkjølt. I tillegg bør vinen helst være ueiket, var våres smaks erfaringer.

 

En "kjellerkald" utgave av årets Valpo fra f.eks. Allegrini er en strålende match som regel når det kommer til fisk. Personlig finner jeg disse vinene best rundt tempen du beskriver omtrent uansett.

Link to comment
Share on other sites

På kollisjonskurs med mange her, kanskje, men jeg er stor fan av spansk vin til rådyr :D

En passe kraftig vin, gjerne bassert på Shiraz-druen (syrah) er bankers hos oss når selvskutt rådyr skal serveres.

Aberet er, som en annen nevnte ovenfor, graden av sødmen sausen din får.

Hva gir sødmen? Bær, frukt, brunost, brunt sukker eller noe helt annet?

Kanskje en vin fra det nordlige Spania kan være innertier?

Selv er jeg stor fan av vingårdene til Torres i Penendés Catalania :D

Lykke til, da! Kom med rapport om hvordan det gikk ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror baroloen skal ha nok frukt til å matche sausen, men det vil gjenstå å se. Saus vil få fruktsmak, lager på en blanding av rødvin og rådyrkraft, og koker plommer i den underveis som skal være tilbehør sammen med rotgrønnsakene. Skal ha et par andre flasker i reserve dersom det krasjer helt med baroloen. Rapport følger nok i Åååååå så mett-tråden. Skal ellers servere et Gazpachoshot som appetizer, rypepate, kamskjell, ost og multer til dessert.

 

Men spansk vin og Shiraz? Vet at de produserer noe vin med Shiraz, men det er vel en ganske uvanlig drue i Spania? Hvilket område bruker disse druene i vesentlig grad? En blanding av Tempranillo og Shiraz høres fint ut!

Link to comment
Share on other sites

jeg ville vært forsiktig med å velge en vin med for lite frukt dersom sausen er på den søte siden, og absolutt ikke en som er for stram.

Det der med sødme i sausen er litt komplisert, for hvis sausen er fløtebasert med litt sødme -- som mine viltsauser veldig ofte er -- vil jeg heller ha litt syre enn mye frukt. Det beste til sånn saus er selvsagt en skikkelig Bourgogne, for den har begge deler :) Jeg drakk en '96 Ch. la Nerthe til orrfuglromjulsmiddagen i fjor, og den var det ikke mye frukt igjen i. Modne jordaromaer dominerte der, men fremdeles med nok syre til å matche fetheten i fløtesausen. Glimrende match.

 

Men siden trådstarter nå avslører at sausen blir vinbasert heller enn fløtebasert, er jeg nok litt enig med deg.

 

Og til trådstarter: Jepp, eksempelet med halvtørr tysk til hjorten var litt søkt. Men jeg liker av og til å sette ting litt på spissen i en diskusjon :oops:

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke det er fettet, da kveite og rødvin fungerer fint.

Noen bruker å si rødvin til hvit fisk og hvitvin til rød fisk. Ikke en fasit spør du meg.

Men rødvin til kveite og torsk fungerer godt. De erfaringene vi gjorde på en temaprøving på jobb var at rødvinen bør serveres lett avkjølt (ca 12 grader) da balanserer fruktigheten i vinen bedre med maten. Selv referansevinen som var plukket ut til å krasje med maten fungerte ok når den var nedkjølt. I tillegg bør vinen helst være ueiket, var våres smaks erfaringer.

 

Hvilke rødviner anbefaler du til Kveite da? Min mor serverer det på julaften, og vil gjerne drikke rødvin til. Hun ender gjerne på Valpolicella, mens jeg liker kveite med vin som er hvit og fransk evt en god tysk Riesing. Georg Breuer Terra Montosa er fin spør du meg. Det må nevnes at jeg ofte velger viner som er "for gode" for maten, men gjør det fordi jeg er så glad i å smake god vin at jeg ikke alltid klarer å styre meg.

Link to comment
Share on other sites

Men spansk vin og Shiraz? Vet at de produserer noe vin med Shiraz, men det er vel en ganske uvanlig drue i Spania?

Hvilket område bruker disse druene i vesentlig grad?

En blanding av Tempranillo og Shiraz høres fint ut!

 

Er vel kanskje sjeldenheten som gjør at jeg liker den så godt som jeg gjør!? :lol:

Shiraz er ganske "uspansk" men likevel synes jeg de er flinke på den druen de som bruker den.

Skulle gjerne fått laget meg en egen vin av 70% Shiraz og 30% Tempranillo om sjansen skulle by seg en gang.

På spanske druer, selvsagt. Ellers er ikke kombinasjonen så unik...

De fleste sortene Vinmonopolet tilbyr har der imot oftest motdatt sammensetning, og gjerne med andre typer druer en bare de to.

 

Av mine favoritter er:

Fra Torres

Gran Sangre de Toro 2004

Torres Cordillera 2003

Nerola Syrah Monastrell 2005

Øvrige

Berberana No 1 Shiraz Tempranillo 2006

Flor del Montegó 2006

 

Kjærligheten til Torres stammer fra et besøk ved deres vingår for en del år tilbake.

Har siden den gang prøvd alt jeg kan fra dem, og de har etter min smak mye godt å by på!

Link to comment
Share on other sites

Varierer alt etter hva slags vin, men her er en pekepinn:

Anbefalte serveringstemperaturer

Musserende vin 6-10 °C

Tørr, lett hvitvin 8-10 °C

Rosévin 8-10 °C

Fyldig hvitvin 12-14 °C

Lett rødvin 12-14 °C

Middels fyldig rødvin 14-16 °C

Fyldig og tanninrik rødvin 16-18 °C

Dessertvin 10-12 °C

Sterkvin 16-18 °C

 

Sakset fra www.vinmonopolet.no som har masse bra info om vin og mat!

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke det er fettet, da kveite og rødvin fungerer fint.

Noen bruker å si rødvin til hvit fisk og hvitvin til rød fisk. Ikke en fasit spør du meg.

Men rødvin til kveite og torsk fungerer godt. De erfaringene vi gjorde på en temaprøving på jobb var at rødvinen bør serveres lett avkjølt (ca 12 grader) da balanserer fruktigheten i vinen bedre med maten. Selv referansevinen som var plukket ut til å krasje med maten fungerte ok når den var nedkjølt. I tillegg bør vinen helst være ueiket, var våres smaks erfaringer.

 

Hvilke rødviner anbefaler du til Kveite da? Min mor serverer det på julaften, og vil gjerne drikke rødvin til. Hun ender gjerne på Valpolicella, mens jeg liker kveite med vin som er hvit og fransk evt en god tysk Riesing. Georg Breuer Terra Montosa er fin spør du meg. Det må nevnes at jeg ofte velger viner som er "for gode" for maten, men gjør det fordi jeg er så glad i å smake god vin at jeg ikke alltid klarer å styre meg.

 

Har ikke prøvd såå mange røde til kveita enda. Men den jeg hadde som favoritt i nevnte prøving var Varja Dolcetto D'Alba fra Piemonte, Italia. Pinot Noir som Jaktlykke nevner trur jeg vil fungere veldig godt. Generelt kan jeg si at den erfaringen vi satt igjen med etter smakingen var at vinen bør ikke være for lett og snill, og den bør heller ikke være for kompleks. Dvs litt smak og hold i vinen. Som nevnt tidligere, helst uten eik og servert passe avkjølt. Vinen skal harmonere sammen med maten, ikke overdøve eller bli overdøvet.

Hvitvin til kveita, der heller jeg også til god Riesling. Østerike, Tyskland eller Frankrike..

 

Og Over, "for gode" viner finnes ikke :lol:

De kan kanskje overdøve maten litt, men bedre det å drikke en god vin VED SIDEN av maten enn å drikke en "kjedelig" vin..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...