Jump to content

Ny finpistol


orlogs

Recommended Posts

Siden jeg er pensjonist og skyter konkurranser i V73, burde jeg vel egentlig ikke kjøpe noen ny pistol siden de jeg har fungerer OK. Men jeg er ikke helt fornøyd med de jeg har - de er produsert i 70-årene og selv om de er påliteligheten selv mangler de noen finesser bl a på avtrekksmekanismene. Min kone synes det er meningsløst å kjøpe det hun kaller "dyre hullemaskiner", men hun er på gli.

I dag har jeg vært hos en våpenhandler og håndtert den nye "Hammerli x-esse SP expert", som har fått stålramme. Helt greie sikter men litt uvant avtrekk - det er "to-trinns". Det har jeg ingen erfaring med. Noen som har meninger/råd ? Forøvrig er den pistolen absolutt en kandidat så langt.

Grepsvinkelen er også viktig for meg - jeg er "oppvokst" med Colt 1911 i 11,25 (tjenestepistol i marinen i min tid der) og foretrekker absolutt noe rundt den vinkelen - 110 grader tror jeg. Bortsett fra det er driftssikkerhet viktig. Pris bør være under 20.000, men om det er gode grunner for overskridelse får jeg heller kutte ned på rødvinen.

Noen som har gode råd ??

Link to comment
Share on other sites

Min første finpistol var ein(kjøpt ny) Hammerli SP20. Den passet meg ikkje heilt i grepet, skjeftet skrådde for mykje bakover. Etter eit par tusen skudd fekk eg problem med avtrekkermekanisme og byttet den  hjå forhandler i ein ny Benelli MP90S World Cup. Denne  passet meg, var behagelig å skyte med og treffprosent gjekk opp. Den var og problemfri.

Ønsker deg lykke til.

 

 

Edited by brisen
Link to comment
Share on other sites

Fra en som har hatt mye forskjellig, av forskjellige grunner: 

Man kan skyte like godt med et tjenestevåpen som en konkurransepistol, veien til å skyte derimot kan være mye kortere med et redskap som er mer "laget for jobben"

Noen mener at alt som har mer enn to tynne trefliser rundt grepet ikke burde få lov til å kalles pistol knapt, men de fleste som har prøvd, finner nok ut at det er en god grunn for at de ser ut som de gjør.

 

X-esse er ikke noe dårlig våpen det, ikke dermed sagt det er det beste "for deg"

Her finnes det mengder rundt det prisleitet, både nytt og brukt som nok vil være lurt å prøvet. Selv forsøkte jeg flere av de verdenskjente og dyre(Pardini, Moroni, Walther, Feinwerkbaum) før en mindre kjent sak kjentes ut som en forlengelse av skyterarmen(Matchgun)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes hammerli x-essen er alt for lett og den har dårligere balanse enn andre konkurransevåpen. På grunn av den lave vekta blir det såpass mye rekyl at den blir nesten ubrukelig hvis du har tenkt å få til noe i hurtig/silhuett der det kreves flere skudd på kort tid.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Ster said:

Hadde heller vurdert en Volquartsen.

sikkert litt vanskelig å få tak men med litt tålmodighet går det nok.

jeg er veldig fornøyd med min.

men er bare listefyll 😄

 

Dette blir litt avsporing, men en slik er jeg interessert i selv. Jeg har veldig lyst på, men sliter litt med at en pistol som koster 1500 dollar i USA ender opp på over 20000 kroner i Norge.. Med den prisøkningen, står produktet i stil til prislappen?

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, klabbogbabb said:

Dette blir litt avsporing, men en slik er jeg interessert i selv. Jeg har veldig lyst på, men sliter litt med at en pistol som koster 1500 dollar i USA ender opp på over 20000 kroner i Norge.. Med den prisøkningen, står produktet i stil til prislappen?

For 20000 får du jo en brukt pardini...

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, klabbogbabb said:

Ja, nemlig, akkurat. Derfor jeg sliter litt med å rettferdiggjøre kjøpet.

 

Samtidig har jeg ikke veldig lyst til å kjøpe italiensk Ferrari heller, jeg vil ha noe jeg synes er kult. Ja, barnslig. Ja, vet.

Ingen som sier du MÅ kjøre Ferrari hvis du synes Volvo240 er kult, men når prisen på er såpass like, samt at den ene er en stor klumpete tanks, og den andre litt mer høyteknologisk verktøy så... Samt at Ferrarier ofte har vunnet litt flere og prestisjefylte konkurranser.

 

Føl gjerne for å bytte ut Ferrari med Pardini og Volvo med Volquartsen. 😏

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har hatt Pardini, vi ble aldri venner.

Gikk over til Xesse og alt ble mye bedre for meg.

Testet en Volquartsen i USA og syntes at dette var noe for meg.

solgte Xessen og kjøpte Volquartsen fra USA.

 

Har for så vidt kjørt både 240 og  Ferrari samt mye annet.

tror du bommer med 240’n der 😂

 

Viktigste er gleden og at den virker for deg.

jeg kjøpte den ikke for å bli Norgesmester, det skjer ikke uansett.

jeg skyter fordi det er gøy også er jeg listefyll når jeg føler for det.

 

bor du på Østlandet og har lyst til å se på den så send en pm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...