Jump to content

Sauer 200 str bør jeg kjøpe stokk eller chassi


Jøran99

Recommended Posts

Må rett og slett krype til korset og bli en av dere mange. Det blir for dyrt å skal skyte ut løp til 10k + på måfå. Så da blir det en sauer på meg også. Tenker da å prøve rifla på litt semilanghold ish 600m samt noe revejakt på store jorder, posteringsjakt på elg kan også være ett tema ettersom vi har ett felt der jeg gjerne vil ha ei tyngre rifle med mer stabilitet . Der det nå stopper litt opp er om jeg bør kjøpe mcmillan stokk og en bruk sauer, eller om jeg bør kjøpe en flunkende ny https://skytterlinken.no/rifle-langhold-vision mjølnir fra visjon.

 

På den ene siden tenker jeg det er idiotisk  ikke kjøpe chassi på grunn av justeringsmuligheter, foldekolbe, arca rail, vertikalt grep med justering ect, men på den andre så tenker jeg fordelen med stokk er da varmere, og sikkert noe lettere enn vision chassiet.

 

 

 

 

Til dere som har prøvd begge, what do i do

Link to comment
Share on other sites

Jøran99 skrev (2 minutter siden):

Til dere som har prøvd begge, what do i do

Kjøp begge ;)

 

Om du ikke skal skyte PRS, så er chassiet litt unødvendig. Det er greit at det folder når rifla skal fraktes, men til det skyttere flest tenker med "langhold", ligge på magen og skyte fra tofot - så er det nå ett fett.

"Gammeldags" skyting med reim, eller frihånd er også egentlig greiere med McMillan. 

 

Jeg har begge, og til jakt ville jeg ikke finne på å ta chassiet. Du kan se på Jet-chassiet, det er litt med allround, men tja. Ideelt bør du prøve begge før du kjøper.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (51 minutter siden):

Om du ikke skal skyte PRS

Dønn ærlig så fasinerer prs skyting meg mer enn jeg liker å innrømme. Hvorfor jeg ikke liker å innrømme det er vel fordi det ikke er noe miljø for dette og jeg bare har en bane på 300m som kunne passet til denne skyteformen. Hjelper en eldre bonde med å rydde skog på kveldstid og som takk så skal jeg få lage meg en skytebane og jeg tror at jeg greier 600m, men jeg vil jo ikke komme på feil side av godheten ved å begynne med mag dumps og brems. Om jeg bruker banen med demper og skyter noen få rolige serier 2 ganger i måneden så blir det mer (neimen der det du , kontra nå kommer bråket igjen). Så da er det dfs banen som tilbyr 100,200 og 300 igjen som kunne passet. Tenkte jo å prøve dette og om jeg lagde 10*10 blinker så ville det vel gi en viss utfordring uansett, men ja. Sliter litt med å få de DFS folka til å skjønne at det finnens andre skyteformer en å ligge der med kondomdrakta. På lik linje med at jeg sliter med å få jaktkameratene til å erkjenne at ei jaktrifle også kan brukes mer en dagen før jakta og at samlingene kan være bedre enn 10cm på 100m..

M67 skrev (56 minutter siden):

til jakt ville jeg ikke finne på å ta chassiet

Rifla blir nok aldri noen "Jakt" rifle. Lagde meg en tråd for her om dagen om tips til rifleprosjekt og jeg kommer til å gjennomføre dette prosjektet når jeg får bestemt meg for hva jeg vill og satt dette i realistisk sammenheng- som sagt så skal det jo bli gave til meg selv og den som venter på noe godt den..... 

 

Jeg har jo aldri tatt i ett jævla chassi, ei en mcmillan for den del. Når jeg ser folk skriver "ikke chassi på jakt" så assosierer jeg alltid dette med at aluminium naturligvis leder kulde mer en glassfiber. Likevel så blir jeg nysgjerrig på hvorfor chassi er så utfordrende  i det sivlie, mens jeg ikke veit om ei moderne skarpskytterifle  som ikke er i chassi. Er vel ikke sånn at skarpskyttere her i verden får fri om det er - grader ute 😅 Saueren er jo ingen lettvekter, så om vi ser for oss bæring i sekk til post så skjønner jeg ikke helt problemet. Nå kommer det litt mye påstander her fra min side, men jeg prøver å å spørre deg altså :) 

M67 skrev (1 time siden):

Jet-chassiet

Sett litt på det, men får ikke helt yes følelsen av å se på den. Ser litt spinkel ut og gjør både jakt og baneskyting sånn halvgreit, mens vision ser ut til å briljere på banen. Problemet mitt er vel at siden jeg nå endelig får prøv meg utenfor normalhold her i kanten så havner jeg på youtube og ser norske skyttere som både skyter prs og bruker sauern. 

-Bilde av ulfhednar winter bolt 2020 norsk prs, norsk skytter og sauer 200 str i vision.  OK jeg merker nå at jeg kanskje i underbevisstheten har veldig lyst på noe lignende, men er det kloke valget mcmillan? Havner rundt 20-22 lapper for brukt sauer + mcmillan. Visjon med ny sauer vil koste ish 35. Til mitt bruk, hva hadde du kjøpt om du har prøvd begge og bare skulle hatt 1. image.png.4a46ee3328df8f715fe2a70c78f77ab9.png

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jøran99 skrev (4 minutter siden):

Om jeg bruker banen med demper og skyter noen få rolige serier 2 ganger i måneden så blir det mer (neimen der det du , kontra nå kommer bråket igjen)

Forbausende få som skjønner den der. Men godt å se at det er noen. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 minutter siden):

Forbausende få som skjønner den der. Men godt å se at det er noen. 

 

K

Burde vel ikke være så vanskelig. Bråker det nok så kan det irritere, litt som når vi kjører snøskuter på høyfjellet. Alle hører oss, men når man ikke gjør det ofte og ikke i ferier når folk er på hytta osv så unngås mange problemer. På sommeren blir jeg vel å være veldig forsiktig med skyting på 600 m banen da det er generelt mer folk ute på sommer. Men om jeg bruker demper og skyter 1 gang i måneden eksempelvis mellom 12-15 så tror jeg ingen blir forbanna. Så kan jeg heller trene mer når jakta i området er ferdig, igjen for å unngå folk rundt. Om jeg lager minst mulig "plask" i vannet så kanskje jeg kan ha en plass forveer. 

 

 

@M67 Har du prøvd sauer i både mcmillan stokk og vision chassi? Hva foretrekker du eventuelt. Prismessig forskjell er ikke nok til å bry seg om, men tenker mer på funksjon. En brukt sauer til 15 lapper som bare har gått (500) har kanskje gått 1500 egt og man må regne med nytt løp innen kort tind og da er differansen prismessig enda mindre. 

Link to comment
Share on other sites

Jøran99 skrev (Akkurat nå):

Burde vel ikke være så vanskelig. Bråker det nok så kan det irritere, litt som når vi kjører snøskuter på høyfjellet. Alle hører oss, men når man ikke gjør det ofte og ikke i ferier når folk er på hytta osv så unngås mange problemer. På sommeren blir jeg vel å være veldig forsiktig med skyting på 600 m banen da det er generelt mer folk ute på sommer. Men om jeg bruker demper og skyter 1 gang i måneden eksempelvis mellom 12-15 så tror jeg ingen blir forbanna. Så kan jeg heller trene mer når jakta i området er ferdig, igjen for å unngå folk rundt. Om jeg lager minst mulig "plask" i vannet så kanskje jeg kan ha en plass forveer. 

 

 

@M67 Har du prøvd sauer i både mcmillan stokk og vision chassi? Hva foretrekker du eventuelt. Prismessig forskjell er ikke nok til å bry seg om, men tenker mer på funksjon. En brukt sauer til 15 lapper som bare har gått (500) har kanskje gått 1500 egt og man må regne med nytt løp innen kort tind og da er differansen prismessig enda mindre. 

og jakt... Er det bæring som gjør chassi uegna eller hva er det jeg ikke skjønner :) 

Link to comment
Share on other sites

Jøran99 skrev (10 minutter siden):

og jakt... Er det bæring som gjør chassi uegna eller hva er det jeg ikke skjønner :) 

Ja, tungt og kantete, helvete å bære rumdt på..

 

har hatt Sauer i McMillan og har en i Vision Chassis. Skal du ligge på magen og bare skyte langt, samt jakt er McMillan bedre, skyte PRS der balanse og mulighet for ekstrautstyr, Arca tofot etc. har noe å bety, så er chassis mye bedre.

Edited by Elgjaeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jøran99 skrev (27 minutter siden):

Bilde av ulfhednar winter bolt 2020 norsk prs, norsk skytter og sauer 200 str i vision

Min det der

 

Jøran99 skrev (12 minutter siden):

og jakt... Er det bæring som gjør chassi uegna eller hva er det jeg ikke skjønner

Litt usikker. Jeg har begge deler (står en 200STR i McMillan og en i Vision i skapet) . Chassi blir ikke tatt ut på jakt. 

 

Jøran99 skrev (12 minutter siden):

Men om jeg bruker demper og skyter 1 gang i måneden eksempelvis mellom 12-15 så tror jeg ingen blir forbanna.

Helt enig, men ikke alle tenker på andre.

 

Jøran99 skrev (13 minutter siden):

Har du prøvd sauer i både mcmillan stokk og vision chassi? Hva foretrekker du eventuelt.

Som sagt, begge. De har hver sine fordeler og ulemper. Til PRS, Vision hver gang. Til nesten alt annet, McMillan. Men husk at begge har tilhengere og motstandere. Jeg liker ikke GRS-stokker, andre hater McMillan, kanskje gjør du det? Samme med Vision.

 

Jøran99 skrev (12 minutter siden):

Er det bæring

Det blir jo 7-8kg kantete metall hengende i reima på skuldra. Men jeg vet ikke. Jeg gidder bare ikke. Det fins mindre og mer egnede chassi til jakt - men de taper igjen til PRS. 

Til allround langhold og jakt og kanskje PRS, så er det en ting, til PRS og litt ELR og kanskje litt jakt - noe annet. Bor du så langt fra folk at du ikke får sett eller prøvd?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (1 minutt siden):

Ja, tungt og kantete, helvete å bære rumdt på..

 

har hatt Sauer i McMillan og har en i Vision Chassis. Skal du ligge på magen og bare skyte langt, samt jakt er McMillan bedre, skyte PRS der balanse og mulighet for ekstrautstyr, Arca tofot etc. har noe å bety, så er chassis mye bedre.

Helt enig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 minutter siden):

Min det der

Mulig jeg har valgt feil yrke da jeg tydeligvis greier å være ubevist stalker, men nice rifle da!

 

M67 skrev (12 minutter siden):

Men husk at begge har tilhengere og motstandere. Jeg liker ikke GRS-stokker, andre hater McMillan, kanskje gjør du det? Samme med Vision.

God poeng 

 

Elgjaeger skrev (18 minutter siden):

Arca tofot etc. har noe å bety, så er chassis mye bedre.

Fordelen er vel at jeg lettere kan montere rifla i trefot. Kjekt når jeg sitter i åkerkanten og venter på mikkel.

M67 skrev (13 minutter siden):

Bor du så langt fra folk at du ikke får sett eller prøvd?

 

Om det ikke er noe jeg virkelig ikke har fått med meg så bor jeg snart på den eneste plassen der det ikke eksisterer noe lh/prs miljø. aka Valdres

Elgjaeger skrev (9 minutter siden):

Et par konfigurasjoner jeg har brukt

30327153-A2A6-4AAC-B79C-65F493026774.jpeg

3D4BC164-102B-4CEB-893D-52C46893509B.jpeg

Vision blir klompete, ser poenget deres, samtidig som tofot enkelt reguleres ved å skli den på arcan og monteres lett i trefot ect. 

 

Okay. Om jeg har lyst til å prøve prs hvor lange hold må jeg ha. Holder det med 300m eller blir dette rett og slett for kort. Om jeg ikke får utløp for noe prs skyting så får jeg vel dytta en mcmillan i en trefot også. Hvor mye veide rifla di med stokkene @Elgjaeger10 skudds magasin du bruker siden det stikker ut?

Link to comment
Share on other sites

De fleste PRS stevner har mål mellom 200m og 500m. Noen få med en eller to stager opp til 1000m.

 

Husker ikke hvor mye McMillan Saueren veide. Min Vision er litt spesiell siden forskjefte er i stål i stedet for aluminium, rifla med tofot, demper og kikkert veier ca 11 kg.

 

7 skudds magasin, 10 skudd funker ikke for 6,5x55

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

Jøran99 skrev (8 timer siden):

aka Valdres

Er det SÅ langt til Sigdal? Eller Dombås? Klarer du ikke å kjøre til de gutta med ei av riflene du har allerede, så klarer du neppe å holde på med PRS, og kan egentlig bare gi faen med en gang ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Original stokken er egentlig veldig bra. Treffpunkt forandringer er sjelden mer enn en cm eller to på 100m, i grusomt regnvær. Hovedgrunnen til å bytte til mcmillan er nok estetisk i de fleste tilfeller. GRS Bolthorn syns jeg er fin til allround bruk, lettere enn originalstokken og ikke kaldere å ta på. Men jeg har ikke skutt prs enda. Til løpende elg, frihåndskyting og liggende i ro med tofot syns jeg den er bedre enn det meste. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (43 minutter siden):

Er det SÅ langt til Sigdal? Eller Dombås?

Ikke uoverkommelig å delta på stevner der, men tror dørstokkmila er lang om jeg må kjøre ish 5 timer tur retur for trening. 

 

Bruker du saueren til prs enda? Virker litt som for meg at mange starter med den og bytter den ut med noe annet etter en liten stund?

Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (3 timer siden):

Er det prs miljø i Sigdal ?

Det tror jeg. Jeg har (sammen med en 30-40 andre) nå ihvertfall vært på et PRS-stevne der. Det var godt arrangert og nokså stort i omfang, så noen der er det som driver med PRS.

 

 

Jøran99 skrev (4 timer siden):

Bruker du saueren til prs enda? Virker litt som for meg at mange starter med den og bytter den ut med noe annet etter en liten stund?

Det varierer litt. Når arrangørene truer med 1000m hold så liker jeg å kunne sende 147gr-kuler i grei fart. Da får rekyl og magasiner bare være. Ikke tar det så lang tid å bytte magasin heller. Er det 300m-bane og jeg vet MD liker 16-skuddsøvelser (som ER en uting om det blir for mye av det) på null tid, er en rekylfri 6mm med 10sk magasiner (eller 16...) slett ikke så dum.
Men nå er vi to i huset som skyter PRS etterhvert, så da blir det nok litt veksling.

Kjøper jeg en AI i 300NM, så skal jeg skyte PRS med den, bare på faen, jeg vinner ikke uansett. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

MD liker 16-skuddsøvelser

Det var jo en kjapp måte å voldta løpet på om du mener 16 på rappen. 

M67 skrev (1 time siden):

rekylfri 6mm med 10sk magasiner

Er det ikke veldig enkelt å lage 10-12 skudds magasiner til saueren? Blir jo halvlange men bør da ikke være problematisk. 

 

M67 skrev (1 time siden):

Kjøper jeg en AI i 300NM, så skal jeg skyte PRS med den, bare på faen, jeg vinner ikke uansett. 

1. Hva er prisen på en bruk AI

2. 300nm til prs, enten er lommeboka for stor ellers så er du rimelig uvenn med stakkaren som må henge opp alle blinkene igjen  xD 

3.  Den der (bare på faen, jeg vinner ikke uansett) er litt samme tankegang jeg har. Om jeg trener på øvelser ect her hjemme på dfs banen opp til 300m, lager klikktabeller på  600m banen og kaster meg på et prs stevne så tror jeg ikke det har noen betydning om jeg har sauer eller what ever fancy prs rifle "vinner vel ikke uansett" haha. 

M67 skrev (1 time siden):

PRS-stevne der.

Synets det i grunn er veldig rart at det ikke er noen prs eller langholdsmiljøer i her jeg bor. Er jo ikke annet en fjell og daler her så mulighetene må da absolutt eksistere. 

Link to comment
Share on other sites

Jøran99 skrev (27 minutter siden):

Er det ikke veldig enkelt å lage 10-12 skudds magasiner til saueren? Blir jo halvlange men bør da ikke være problematisk. 

Det er ikke så vanskelig å lage det til 308. Men 6.5x55 er så kon at man må ha "banan", samt at det blir veldig langt - og i veien når man skyter.

 

Jøran99 skrev (28 minutter siden):

Det var jo en kjapp måte å voldta løpet på om du mener 16 på rappen. 

Det må de tåle, men slike øvelser er kan være lite nybegynnervennlige

 

Jøran99 skrev (29 minutter siden):

1. Hva er prisen på en bruk AI

En ny begynner på 70-80 000. Brukte er et sted mellom "priceless" og "mellom kjøper og selger", for AICXMC, de er jo ofte med ombyggingssett, og har kostet selger 100-120k. AT og gamle AW går for 40k.

 

Jøran99 skrev (31 minutter siden):

3.  Den der (bare på faen, jeg vinner ikke uansett) er litt samme tankegang jeg har. Om jeg trener på øvelser ect her hjemme på dfs banen opp til 300m, lager klikktabeller på  600m banen og kaster meg på et prs stevne så tror jeg ikke det har noen betydning om jeg har sauer eller what ever fancy prs rifle "vinner vel ikke uansett" haha. 

Ja, de som skal vinne må være litt nøye, men vi som bare skal være med kan igrunnen skyte med hva som helst, sålenge det ikke blir helt fravær av treff, da er det ikke noe gøy. Jeg prøver litt forskjellig.

 

Jøran99 skrev (33 minutter siden):

2. 300nm til prs, enten er lommeboka for stor ellers så er du rimelig uvenn med stakkaren som må henge opp alle blinkene igjen

Jeg tror ikke det er mange som kommer til å ta meg igjen i å henge opp blinker etter andre på ei god stund enda, så det bekymrer meg lite. 300 er lov i PRS, og en MD med vett dimensjonerer litt. Det er sjelden det faller ned blinker. Det kom vel til å bli med en gang også tipper jeg.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@M67Lov å spørre om hvorfor du kjøper deg en Ai for å bruke 300nm når du kan bruke 338 lm. Trodde det var 338 som var "the shitt" jeg når holda blir grove eller det blåser hardt. 

M67 skrev (27 minutter siden):

Det er ikke så vanskelig å lage det til 308. Men 6.5x55

Litt banan forma, men ser fryktelig enkelt ut å bare kjøpe et magasin, skjøte, punkt sveise, litt sprekere fjær og vips.  Om ikke annet så blir det tidsfordriv :) Sannheten er vel dog at det ikke tar mange sekundene å bytte magasin heller.

1528175891_9.-ag42maga_450.jpg1528175683_2.-automatgevar_m1943_-_tyskland_-_am.045876.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...