Jump to content

Første stevne


Kakenonster1

Recommended Posts

Jeg har skutt ca 8 mnd med sauer 22lr og skal nå på mitt første stevne. Urelatert så har jeg også gjort alt som kreves av en våpensøknad og sendt den inn til politiet for noen dager siden. Overraskende ble jeg bare pakket på med kuler,rifle, magasiner, sluttstykke, klær, og koffert og ønsket lykke til. Er dette lovlig ? Jeg har ikke våpenkort. Jeg har nå pakket ut våpenet og separert ammunisjonen fra kofferten med rifla. Og pakken det ned på en sikker måte.

Edited by Kakenonster1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, nhd said:

Ja, det er lovlig om du går inn på DFS sine sider og tar e-kurset for Sikkerhetskortet, OG laget fyller ut utlånserklæring til deg.

 

https://dfs.no/info/article/sikkerhetskortet-2022

 

Kan vær jeg tolker helt feil men jeg finner ingen vei rundt akkurat denne teksten

 

"På samme måte må det innhentes forhåndstillatelse fra politiet ved utlån til personer som ikke har våpenkort på et tilsvarende våpen fra før."

Edited by Kakenonster1
Link to comment
Share on other sites

Kakenonster1 skrev (8 timer siden):

Kan vær jeg tolker helt feil men jeg finner ingen vei rundt akkurat denne teksten

 

"På samme måte må det innhentes forhåndstillatelse fra politiet ved utlån til personer som ikke har våpenkort på et tilsvarende våpen fra før."

Korrekt. Beklager at jeg glemte denne. Med Sikkerhetskort og utlånserklæring gikk det kjapt å få godkjenning fra politiet til at voksen og aktiv person kunne låne med seg Sauer på stevne.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (24 minutter siden):

   -  ikke har lest den nye våpenloven/ forskriften helt ferdig.

 

Det gir kanskje heller særlig høye odds å tippe at det kan være opptil flere som leverer søknad om "forhåndtillatelse til utlån" til rette instans, som også påtreffer folk som "ikke har lest den nye våpenloven/ forskriften helt ferdig"?

Link to comment
Share on other sites

Kakenonster1 skrev (2 timer siden):

Hvordan ville en politikontroll utfoldet seg her i et tankeeksperiment? Ville det fått konsekvenser for meg og skytterlaget ?

Alt mellom et «lykke til på stevnet» til en anmeldelse er mulig tipper jeg. Med det første som mest sannsynlig. 
Jeg har blitt stoppet av Politiet med våpen i bilen et par ganger og samtalen var ca:

«vognkort, førerkort»

han får det

«er det ei rifle?»

»ja»

»Åja, kan du blåse her»

 

 

Dersom «noe» hadde skjedd her, type tyveri eller noen hadde blitt skremt eller noe, eller «gamle synder» kom for dagen, så kunne et papirløst utlån kanskje bidratt til konsekvenser, jeg ville ikke ligget våken.

 

På den andre siden, så bør og skal skytterlaget ha en komplett og oppdatert oversikt over hvem som har våpnene, og lage utlånserklæring for hvert utlån. Det er såpass enkelt at det ikke er noen grunn til å la vær.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...