Jump to content

Hvilken avstand bør man teste lot 22lr


Epic

Recommended Posts

Har hørt at man bør teste ulike lot når det kommer til 22lr skyting og i den forbindelse så tenker jeg å bestill en testpakke med norma 2 fra skytterprodukter. Jeg skøyt none 1000 skudd i 2021 med 22lr cci standar og syntest dette egt gitt fint, men noen fluer ble det jo. Sånn jeg har skjønt det så er norma 2 bra 22lr ammo og for å da få mest ut av treningen min i 2022 så vil jeg utelukke ammunisjonen som en faktor for dårlig skyting.

 

Så hvilken avstander er det best å teste lot på? 15 meter?50?100? 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (22 timer siden):

Du er nødt til å teste på den avstanden du skal skyte på. 

 

K

Har det noe å si hvilken avstand man trener på? Får jeg like bra trening ut av å kaste meg ned i hagen og skyte på 20 meter som jeg ville fått ved å skyte 22lr på 50,100? Vil det også ha noe å si hvilken forstørrelse jeg bruker- eller blir man like god om man skyter med 30x forstørrelse på 15 meter? bare for å sette det på spissen

Edited by Epic
Link to comment
Share on other sites

Epic skrev (2 minutter siden):

Har det noe å si hvilken avstand man trener på?

I svært liten grad. Men kort hold, f.eks. 15m setter mindre krav til ammunisjonen. 

Epic skrev (2 minutter siden):

Får jeg like bra trening ut av å kaste meg ned i hagen og skyte på 20 meter som jeg ville fått ved å skyte 22lr på 50,100?

Trener du ute på 100m, eller 50 for den del, så vil du måtte trene tolking og korreksjon for vind i tillegg. På 100m er dette nesten viktigere enn å ha fantastisk skyte/ holde/ avtrekksteknikk.

Epic skrev (2 minutter siden):

 

Vil det også ha noe å si hvilken forstørrelse jeg bruker- eller blir man like god om man skyter med 30x forstørrelse på 15 meter? bare for å sette det på spissen

Neppe, men det er noen uvaner som er lettere å få med høy forstørrelse enn lav, samtidig som høy forstørrelse avslører dårlig holding. 99% av de beste skytterne jeg kjenner gjør hoveddelen av grunntreningen inne på 15m, med billig ammunisjon. 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@M67

Om jeg da stort sett skyter på 15-20 meteren for å få vekk idiotavtrekk som har kommet av litt vel mye leirdueskyting i det siste. Ville du da brukt norma 2 og lignende eller merker man ikke effekten av slikt på så korte avstander. Planen var vel å kjøpe 5000 cci standard, men så leser man om lott og norma 2 og da begynner jo ballen å rulle. Er cci standard eller norma 2 noe du hadde giddet å brukt på 100m,150 og 200? 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp SK Standard det er vel den billigste 22 ammoen som virker. CCI er så dårlig at da kan du like gott bare rope pang. Norma 2 var en gang i tiden bra men de siste årene har ikke jeg klart å finne noen bra lotter.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Til trening gidder jeg ikke legge penger i ammunisjon. Tac22 er billig og helt OK, her er 25 skudd, skutt liggende med tofot. Gruppa med Midas+ er litt under halvparten så stor, men dette duger for meg. 
Hadde jeg vært så god at 10.4 var et tabbeskudd, så kunne jeg kanskje trengt noe bedre. Avstikkerene opp høyre er nesten for systematisk til å være ammunisjonen, men skuddet under er en klassiker med billig ammmo, og på 100m (dette er 15) ville den kanskje vært en 8er... Derfor trengs "bedre" ammo ute.

IMG_8317.jpeg.57b8cf52776a11ffec6ff4495a43398b.jpeg

 

Her har jeg skutt stående med tripod, og en ser jo greit - med gruppa over i minne - at det er jeg som sprer, ikke ammunisjonen.

IMG_8372.jpeg.0bc9bfa5ab49c466f64850eedbf973fb.jpeg

 

 

Mange har svært tungt for å innrømme at de ikke er perfekte skyttere, ammo, vind, vær, rifle, bedding, alt er feil. Uansett.

 

K

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Epic skrev (30 minutter siden):

@M67

Om jeg da stort sett skyter på 15-20 meteren for å få vekk idiotavtrekk som har kommet av litt vel mye leirdueskyting i det siste. Ville du da brukt norma 2 og lignende eller merker man ikke effekten av slikt på så korte avstander. Planen var vel å kjøpe 5000 cci standard, men så leser man om lott og norma 2 og da begynner jo ballen å rulle. Er cci standard eller norma 2 noe du hadde giddet å brukt på 100m,150 og 200? 

CCI Std kan være så mangt. Men generelt er den overpriset dritt til rifleskyting. På 15m kan den være OK, til 50 og 100, nærmest meningsløs. Kjøp nå iallefall Tac22 eller noe billigammo som er billig... Som regel er den bedre også.

 

Min erfaring er at på 200m er det kun det aller beste som gjelder. På 100m er det mye som virker, og på 15 nesten alt. Hvor mange poeng skyter du på et 25-skuddsprogram? Generelt vil jeg si at om ikke 250 er normen, så holder Tac22 og den type ammo, evt, som det sies SK Std. den er som regel bra nok til det meste. Men sjelden 200m.

 

Jeg bruker stort sett SK Biathlon, siden flere av de gode matchpatronene ikke er presise når det er kaldt om vinteren. 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Hvor mange poeng skyter du på et 25-skuddsprogram

cci standard med cz 457, a-tec wave demper og et hawke vantage 3-12 så ligger jeg på 250 når jeg skyter på 15 m. Regnes vel ikke akkurat som noen bragd når våpenet er rekylfritt og man ligger der med tofot lol. 

Men av disse, hva bør jeg kjøpe om jeg også vil skyte med fornuft på 100m? 

- Norma tac 22

- Norma 2

- Sk.std

-Sk rifle match

Må naturligvis ikke ha det aller beste, bare bra nok til at  man føler man får noe ut av treningen :) Er jo ikke world champion heller. 

Link to comment
Share on other sites

Prøv de tre siste. Så ikke helt for meg at du gadd å ligge å skyte 25 skuddserier med tofot for annet enn å teste.. Men det skal nå skytes da også. Det er lett å få en slenger. Det er også såpass bra at jeg foreslår å prøve noe mer utfordrende.

Du vil få masse ut av treningen med Tac22 også, men du vil få noen "uforklarlig" lave skudd, og bittelitt mer generell spredning. Disse sleng-skuddene er ikke så mange av, men det varierer litt, noen ganger er det 3-4 i ei eske, andre ganger ingen. Det er skutt 250 mange ganger med Tac22 på 100m. Men du vil slite med 250/25. Det vil du med Norma2, og med hva som helst egentlig. Men trolig kommer du en god del nærmere - utfordringen ute blir i mye større grad vind, og å se og tolke den. Og Tac2 slanger ikke (mye) til sidene, og vinden flytter (ikke mye) opp og ned.

 

Bildene er fra noe ammotesting jeg gjorde på 100m for noen år siden.

 

Geco Rifle, Tac22 er på dette nivået. Merk at det ikke er vindstille her, og samme siktepunkt på alle skuddene ville gitt ei gruppe like bred som 9eren. Det er 50 skudd - de andre lenger ned er 25,men du ser jo trenden, yttertierene ramler inn jevnt. Det gjør de ikke med matchammoen.

1228028005_IMG_6114.JPG.151612e8cca2f861233973e682722b05(1).jpeg.fe2589687476ec5d325b67c6bd31fede.jpeg

 

RWS Rifle Match (aka Norma 2) "tatt av vinden". Merk at dette er i min 200STR, i en annen kan du snu på "best" når du er på "god" ammo. Dårlig er alltid dårlig.

649002448_IMG_3993.JPG.9a1ba2c55715be92e1e7aa5af99685ad(1).jpeg.a0e139defd023f85ac2344c2229fff6f.jpeg

 

Eley Tenex, men ved en annen anledning, så ikke like forhold

IMG_3932.jpeg.c8d4b6565ca985a48f2fb4db63594e2e.jpeg.ab4a1e911b12e5128935a96e8751f4db.jpeg

 

K

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (10 timer siden):

Høy hastighet og høy presisjon har jeg aldri sett noen som har klart og kombinere i 22 lr. Det skjer noe når kulen blir overlyds eller kanskje heller i det den ikke lenger er det. 

Joda, i gamledager fikk man HiSpeed  Eley "Tenex" og finskprodusert Lapua "Speed Ace" med 40gr@410ms for løpende viltmål.

De gikk på 10-12mm@50m men vindavdriften er for stor på 100m ift subammo til matchskyting/viltmål.

Det er dessverre ingen idag som leverer så raske patroner med std kulevekt og presisjon.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...