Jump to content

8x68S kuler til hjort og elg!


Margly

Recommended Posts

Hei!
Har akkurat bestilt meg et løp i 8x68S til min Blaser R8.
Børsa skal primært brukes på jakt til klovvilt, type hjort, elg og villsvin når sjansen byr seg:)
Er selvfølgelig opptatt av at viltet ikke skal bli blodslått og ødelagt, og er derfor ute etter erfaringer fra dere som har testet kaliberet!
Har tenkt på kuler rundt 200-220 gn.
Er det homogene kuler feks Barnes eller Peregrine som anbefales?
Eller er det noen bondede kuler som bør vurderes?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme løpet som du har til min R8.. 8x68s har 1:9,44 rifle twist i R8 løpet, noe som gjør at du ikke kan kjøre på med tunge «homogene» kuler, disse kulen er lenger enn tilsvarende kulevekter i tradisjonelle blyholdige konstruksjoner..  og derfor vil ikke løpet stabilisere tyngre homogene kuler.. jeg har brukt 160 grs Ttsx kule i mitt løp.. med V0 1020 ms.. 

Perigrine VLR4 200grs som på papiret skal klare å bli stabilisert av 1:9,5 løp..men den blir marginal vil jeg tro..samme produsent har også en 180 grs VLR4 kule som stabiliseres i et 1:11 løp.. vil tro den er tryggere å bruke..men har ingen erfaring med denne kulen i 8x68s

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (42 minutter siden):

Jeg har samme løpet som du har til min R8.. 8x68s har 1:9,44 rifle twist i R8 løpet, noe som gjør at du ikke kan kjøre på med tunge «homogene» kuler, disse kulen er lenger enn tilsvarende kulevekter i tradisjonelle blyholdige konstruksjoner..  og derfor vil ikke løpet stabilisere tyngre homogene kuler.. jeg har brukt 160 grs Ttsx kule i mitt løp.. med V0 1020 ms.. 

Perigrine VLR4 200grs som på papiret skal klare å bli stabilisert av 1:9,5 løp..men den blir marginal vil jeg tro..samme produsent har også en 180 grs VLR4 kule som stabiliseres i et 1:11 løp.. vil tro den er tryggere å bruke..men har ingen erfaring med denne kulen i 8x68s

Hei! Takk for svar!
Hvordan blir slaktet med ttsx 160 gn kula?
Tenkte å få tak P VLR4 kuler, og teste de også, da det jeg har hørt om de er at de tåler hastighetene godt!
 

Link to comment
Share on other sites

Margly skrev (8 minutter siden):

Hvordan blir slaktet med ttsx 160 gn kula

Bruker samme kula også i 8x57is men da i 43 cm løp ov V0 850 ms.. og jeg ser ikke forskjell på slaktet om det er 8x68s i 1020 ms eller nevnte 8x57is.. begge to har til nå gitt usedvanlig fine slakt..

eneste forskjellen er at jeg har sikker ekspansjon ut til 520 meter med 8x68s mot henholdsvis 320 meter med 8x57is..

jeg har totalt 9 løp til R8 og til disse to kaliberne bruker jeg utelukkende homogene kuler til jakt.. (160 grs ttsx)

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (5 minutter siden):

Bruker samme kula også i 8x57is men da i 43 cm løp ov V0 850 ms.. og jeg ser ikke forskjell på slaktet om det er 8x68s i 1020 ms eller nevnte 8x57is.. begge to har til nå gitt usedvanlig fine slakt..

eneste forskjellen er at jeg har sikker ekspansjon ut til 520 meter med 8x68s mot henholdsvis 320 meter med 8x57is..

jeg har totalt 9 løp til R8 og til disse to kaliberne bruker jeg utelukkende homogene kuler til jakt.. (160 grs ttsx)

 

Sunnmøring skrev (5 minutter siden):

Bruker samme kula også i 8x57is men da i 43 cm løp ov V0 850 ms.. og jeg ser ikke forskjell på slaktet om det er 8x68s i 1020 ms eller nevnte 8x57is.. begge to har til nå gitt usedvanlig fine slakt..

eneste forskjellen er at jeg har sikker ekspansjon ut til 520 meter med 8x68s mot henholdsvis 320 meter med 8x57is..

jeg har totalt 9 løp til R8 og til disse to kaliberne bruker jeg utelukkende homogene kuler til jakt.. (160 grs ttsx)

 

Dette skal prøves👍

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (3 minutter siden):

Ikke prøvd i 8x68 men 180gr Lapula Naturalis stabiliserer nå fin i 1:10 løpet mitt i 8x57. Har testet den ut 430m og dit er den i alle fall stabil og gir fantastisk bra presisjon. I tillegg gir den veldig fine slakt.

 

Takk for info!

Har selv ikke testet naturalisen i andre kalibre, men absolutt ei kule å vurdere👍

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 220 grs Swift A-frame ladet til 865 m/s i 8x68s på alt fra rådyr til elg. Effekten er upåklagelig og den eneste kula jeg har funnet igjen veide 219,4 grs. Kula er hard så i rådyr er det nok lite ekspansjon, men de detter de også. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (23 minutter siden):

180gr Lapula Naturalis stabiliserer nå fin i 1:10 løpet mitt i 8x57. Har

 

Naturalis har en annen kuleform.. (stutt feit😉) så jeg vil tro den stabiliserer..  i et 1:9.44 løp uten problemer.. men de naturalis kulene har aldri tiltalt meg.. er som å få en buss til å bryte lydmuren.. det finnes bedre kuler i min bok..

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Sunnmøring skrev (På 26.1.2022 den 16.06):

Jeg har samme løpet som du har til min R8.. 8x68s har 1:9,44 rifle twist i R8 løpet, noe som gjør at du ikke kan kjøre på med tunge «homogene» kuler, disse kulen er lenger enn tilsvarende kulevekter i tradisjonelle blyholdige konstruksjoner..  og derfor vil ikke løpet stabilisere tyngre homogene kuler.. jeg har brukt 160 grs Ttsx kule i mitt løp.. med V0 1020 ms.. 

Perigrine VLR4 200grs som på papiret skal klare å bli stabilisert av 1:9,5 løp..men den blir marginal vil jeg tro..samme produsent har også en 180 grs VLR4 kule som stabiliseres i et 1:11 løp.. vil tro den er tryggere å bruke..men har ingen erfaring med denne kulen i 8x68s

 

 

Hvilken stigning vil du anbefale hvis en f.eks vil kjøre på med 180gr tsx? 

Er nyskjerrig på ei pipe i dette kaliberet selv! 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har ei lothar walther pipe med 1-10 stigning i 8x68s og får utmerket presisjon med alt fra 180 til 220grs kuler.

180grs tsx er min absolutte favoritt , men jeg har skutt mange dyr med 200grs swift A frame også .

Bare synd at det er nærmest umulig å få tak i 180grs tsx i .323

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...