Jump to content

Montering av lys på kronograf. (Bilder)


Sir Dåsemikkel

Recommended Posts

Har hatt en del problemer at kronografen min ikke har fått utslag ved skudd under dårlige lysforhold og om vinteren. Har nå endelig fått en løsning på dette. Nå fungerer den hver gang, også innendørs.

krono3.jpg

Ei aluminiumsskinne på 3x40mm 40 cm lang til hver lampe.

Laget et passe spor til å slippe lyset ned til fotocellene.

krono2.jpg

To lampeholdere fra Clas Ohlson og en lampettledning.

krono1.jpg

En times tid så er den klar.

Hvorfor har jeg ikke gjort dette for lenge siden :wink:

Kostnad for lysopplegget er ca. 140.-

Link to comment
Share on other sites

Er du nå helt sikker på at nettstrøm kan brukes til å drive lysene?

Husk den veksler med 60Hz, og ihvertfall optiske turtellere gir konstant 300rpm ved nettbasert belysning (og det er også fotoceller).

 

På chrongrafen vi brukte til paintball, måtte vi bruke ett 12v bilbatteri som strømforsyning til belysning, for ikke å få ville verdier.

Link to comment
Share on other sites

Smart. :P

Nettet har vel ca 50 hz i Norge. Det er problematisk med lysrør, som faktisk slukkes og tennes 50 ganger i sekundet. NSB har 16,7 hz på lyset i togene. Der er det mulig å se det blinker. En glødetrød holder seg glødende, og lysende konstant. Hvordan det er med LED vet jeg ikke. Kunne vært interessant å vite dersom man skulle få lyst til å lage noe med batteridrift.

 

Vigg :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

IR er bare nødvendig med dioder siden disse har et veldig smalt spekter, en vanlig glødelampe dekker hele spekteret fra IR til UV. Og nettstrøm burde ikke være noe stort problem så lenge man bruker glødelamper, disse er så trege at de ikke blinker som feks lysrør vil gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er flere som kommer til å montere lys nå, ettersom det var

så enkelt. Jeg kommer iallefall til å prøve nå.

Hadde problemer med å få kronografen til å virke ute straks før jul,

og det var irriterenes.

Blir for min del mest aktuelt med 2 hodelykter med batteri.

Kan da brukes alle steder, der det også ikke er strøm.

Takker så mye for at denne tråden ble startet!

Link to comment
Share on other sites

Det fungerer helt fint med vanlige lyspærer, som er drevet av ac nettstrøm med 50hz som er det de fleste har i veggen. Pærene vil jo blinke likt, og da er det ikke noe problem.

Hadde du brukt strøm fra to forskjellige strømkilder som ikke var synkronisert, ville det nok blitt noen rare målinger.

 

Vil det ikke da bli rare målinger når man bruker 2 hodelykter med seperate batterikilder?

Link to comment
Share on other sites

Det fungerer helt fint med vanlige lyspærer, som er drevet av ac nettstrøm med 50hz som er det de fleste har i veggen. Pærene vil jo blinke likt, og da er det ikke noe problem.

Hadde du brukt strøm fra to forskjellige strømkilder som ikke var synkronisert, ville det nok blitt noen rare målinger.

Nå er det engang sånn at en vanlig lyspære (glødelampe) har en glødetråd (derav navnet glødelampe) som varmes opp av strømmen som passerer gjennom den.

Glødetråden rekker ikke å avkjøles mellom hver syklus (50 ganger pr. sekund), så noen blinking kan man glatt se bort ifra.

Med lysrør stiller saken seg ganske annerledes.

Her produseres lyset ved at gassen i røret ioniseres, noe som skjer såpass kjapt at fotocellene klarer å oppfatte hver syklus som et blink, noe som ikke er heldig for målingen.

M.a.o. glødelamper (vanlige lyspærer) eller likestrømslamper (12v , LED-lamper osv.) kan du bruke med god samvittighet, mens lysrør funker dårlig (også egen erfaring).

Nå fins det riktignok lysrør for 12v anlegg, og jeg går ut fra at disse kan funke, men det har jeg aldri hatt anledning til eller bruk for å teste.

Link to comment
Share on other sites

Lysrørarmaturer for 12v har en innebygd omformer, som gjør 12V DC om til en passende AC (220V) og frekvensen er jeg usikker på men blir ikke overrasket om den er 50-60HZ men kan godt vere høyere pga. enklere konstruksjon i omformeren.

Så jeg vil ikke anbefale lysrør drevet av 12V men det er bare å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Skal lysstrålen peke direkte mot fotocellen?

 

Har de orginale "diffusor" skjermene på, og lysene peker ned mot midten av disse. Grunnen til at bøylene jeg bruker er såpass høye, er for å gi et bredere lysfelt på diffusorene.

 

Hadde vært kjempemessig om du hadde beskrevet hva du har laget de bøylene og festene av/fra?

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært kjempemessig om du hadde beskrevet hva du har laget de bøylene og festene av/fra?

 

Bøylene ble laget av noe metallbånd jeg hadde liggende. Er vel ikke patentbånd som jeg skrev tidligere, men heller et slikt spikerbånd:http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=23238872

Dette finne vel i de fleste byggvare butikker.

 

Bøylene ble formet slik:

2074721370103348370S425x425Q85.jpg

 

 

Og holdt på plass på difusoren med klemmer som disse: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=56165458

Lyktene er stripset fast oppe i bøylen.

 

Høyden på bøylen tror jeg du må tilpasse til typen lykter du bruker. Kommer ann på hvor fokusert lysstrålen er. Jeg lagde min slik at lysflekken på diffusoren er ca. 7-8 cm bred. lyktene jeg bruker er av billigste sort, de har 8 dioder i hver. Bruker de på høyeste styrke ( alle diodene lyser) da dette gir den bedeste lysstrålen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...