Jump to content

Problemmer rundt våpen søknad.


Silencer

Recommended Posts

Hei alle sammen,

 

har en kompis som har hatt en del problemmer rundt 3 våpen søknader de siste årene.

Den siste tok kaka syns jeg. Lurer på om noen kan komme med tips, råd og kanskje fortelle om

sine erfaringe.

 

Nr 1:

Leverte inn søknad på et våpen og måtte vente 6 mnd uten at han fikk svar

etter flere purringer. Til slutt gikk han ned på Politistasjonen og krevde pengene tilbake.

Hvor lang tid burde man egentli regne me? Selv har jeg ventet maks 2 uker på alle mine 3 våpen.

 

Nr 2:

Søkte på ei 30-06 til gåsejakt. Fikk avslag me begrunnelsen at kaliberet var for stort.

Leste nettopp en reportasje i Jeger, Hund og Våpen (eller var det Jakt?)

hvor det sto skrevet at gåsejakt med 30-06 var helt ypperlig!?

 

Nr 3:

Søkte på 308 til Elg, Rev og Gås.

Fikk avslag etter 8 uker med følgende begrunnelse:

- "Det er ikkje fremlagt dokumentasjon på jakt av elg, hvilket jaktlag skal du inngå i?"

- "Så vidt politiet bekjenner er det ikke rev på Rolløya"

 

Dokumentasjon på elgjakt? Det har jeg aldri lest om på noe søknad.

Er dette et krav før å få en søknad godkjent?

 

Rev finnes det på nabo øya som er en ca 4 km lang kjøretur fra han, denne øya er faktisk sammenslått me våres og vi er en felles kommune. Må gjennom en tunnel for å komme ditt.

Dessuten er det vell rev i så og si alle nabo kommunene.

 

Om det finnes noen her inne me gode tips om va han kan gjøre så kom gjerne me dem.

Ting bynner jo å bli på grensen til trakkasering mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hårreisende avslag. :shock:

"Så vidt politiet bekjenner er det ikke rev på Rolløya"

So fucking what? Det er ikke noe krav om arten skal være i kommunen! Hanburde sagt: "la meg fortelle om en oppfinnelse. den er bare 123 år gammel. Det er noe så rart som en bil. Denne har oftest fire hjul og en motor som gjør at den kan bevege seg. Denne brukes av millioner av folk til å forflytte seg rundt om i verden. Til dette har også noe som kalles veier, hvor disse kjøretøyene forflytter seg hver dag"

 

Slettet unødig sitering

Mildot global moderator

Link to comment
Share on other sites

De der var en artig sak hehe de vil si først må han få jakt en plass så kan han kjøpe våpen de er de dummeste eg har hørt i hele mitt liv de går ikkje ann de da. hehe da er de bedre han søker om jakt på kobbe og søker om rifle til seljakt hehe de er jo storvilt kravet som spiller inn der og.

 

så vist eg skal på reinstyr jakt så kjøper eg korta og legger di fram som dokumentasjon og så kan eg kjøpe våpen nei de blir vell litt dumt de da. de er jo ikkje sikkert våpene er i hende da før jakta er ferdig.

 

de er bare de at mangen man leier jakt og sånn hos dei krever jo stovilt prøven og hvordan skal du legge fram den nå du ikkje får børsa for Politiet krever at du har jakt for at du skal få våpen. Nei de er bare og sende inn klage

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmm....

Jeg har jo bare skrevet til jakt på mine søknader jeg, og de har det ikke vært noen problemer med...

 

Så sant kompisen din ikke har noen store spøkelser i skapet, så er disse avslagene i bestefall merkelige!?! :shock::?

 

 

Det samme har eg og gjort.

Fyrn har ren bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Da sitter det noen på våpenkontoret som ikke vet hva han/hun holder på med... Hvilke muligheter søkeren har for jakt per dags dato er ikke noe som skal holdes til grunn, sålenge han ellers er skikket til å ha våpen/Jegerprøven burde det være grei skuring. Det er ikke noen forhistorie mellom saksbehandler og søker? Tror jeg ville ha tatt en tlf til POD og forklart ståa...

Link to comment
Share on other sites

Har han våpen fra før..?

Kan jo virke som her er litt rusk i "forgasseren" da..

Ser for meg to muligheter:

Enten er de som behandler søknaden ny til denne type oppgaver og tar sine oppgaver vel seriøst i frykt for og gjøre feil.

Eller så er det en grunn til at de ikke ønsker at din venn ikke skal ha våpen..

 

Var oppe i dag og henta våpensøknad på politikontoret.

Får papira i hende , så ser hu på meg.... og sier:

Du vet dette bedre enn meg du så dette trenger eg ikke forklare deg.. Og så ler hu bare.

Med andre ord, en morro tur innom onkel.. :D

 

John

:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er ingen forhistorie mellom saksbehandler og søker.

Tror faktisk ikke dem har møtes. Det er en tilreisende som behandler søknadene

hær vær torsdag.

 

Men kjenner til han som behandler fra før av og han er ikke ny for å

si det sånn.

 

Om min venn hadde hatt noe på seg som dem kunne nektet å gi han et våpen for

hvorfor skriver dem isåfall ikke det?

 

Og han har jo jaktet i mange år fra før av me egen hagle.

Link to comment
Share on other sites

eg har skrevet på søknad

 

nr 1. 308 storvilt for hjort jakt for tett skog og kratt

2. 6,5x55 Storviltjakt for hjort fjelle

3 223 rådyr jakt

4.12/76 hagle jakt på sjøfugl

5. 6,5x55 blinkskyting

Hadde eg vart han bare skrevet storvilt jakt

 

I Oslo hvor jeg bor ville ikke dette fungert. Du ville neppe fått mer enn ett storviltkaliber som både skulle vært brukt til blink og storvilt. Feks får ikke jeg kjøpe en 30.06 dobbeltrifle fordi jeg har en 7mmRM boltrifle fra før. Grunnlaget for avslaget var at jeg allerede hadde en rifle til storvilt, men etter den nye loven får jeg sannsynligvis lov fordi jeg har mindre enn 6 våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ser i fleire trådar det blir nemnt 6 våpen,i forbinelse med den nye FORSKRIFTA,som grense/våpen garderobe. Var ikkje det siste 4, og ikkje 6 våpen som skal bli innført?

 

Kan egentlig ikkje sjå at eit einaste av avslaga til kompisen din var berettiga eg ?

Link to comment
Share on other sites

Alle 3 avslagene er gjort på feil grunnlag (om det er som trådstarter presenterer det), søker skal ha mottatt informasjon og skjema om klageadgang.

Dette bør påklages da saksbehandler åpenbart sitter og lager egne regler.

Link to comment
Share on other sites

Var ikkje det siste 4, og ikkje 6 våpen som skal bli innført?
Ikkje i følge vedtatt forskrift:

 

Litt meir on topic, så viser saksbehandler utstrakt grad av inkompetanse ved grunngjevinga i avslaget. Det er berre å klage, då skal du få ny saksbehandler. Og kjem det nok klager på urettmessige avslag, så spørs det om saksbehandler ikkje mister jobben sin...

Link to comment
Share on other sites

Ser i fleire trådar det blir nemnt 6 våpen,i forbinelse med den nye FORSKRIFTA,som grense/våpen garderobe. Var ikkje det siste 4, og ikkje 6 våpen som skal bli innført?

 

Så vidt jeg vet var det vel på høringsutkastet skrevet 8 våpen, men dette ble så justert ned til 6 våpen på den nye forskriften.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kanskje en vrangere person enn de fleste,

men jeg ville skrevet en svært godt formulert mail til POD, Politimesteren i kommunen,

samt sjefen for våpenkontoret hvor du påpeker grundig og nøye hvordan dette nærmest er uforstand i tjenesten.

Deretter ville jeg påpekt det åpenbare som tidligere er nevnt, nemlig disse fantastiske bilene f.eks,

og sagt at enten ser du over søknadene en gang til og gir nytt svar innen 1 uke,

ellers sender jeg mailen til POD osv, samtidig som du politianmelder saken.

 

Men jeg er som sagt kanskje mer vrang enn de fleste.

Link to comment
Share on other sites

hadde jeg fått slike svar har jeg blitt rimelig forbannet for å si det mildt! snakker om useriøse svar! hadde rett å slett følt meg mobbet. jeg vet veldig godt at det ikke er en rett å eie våpen, men det virker for meg som at de prøver så godt de kan for å forhindre denne personen fra å erverve lovlige våpen han mener er fornuftige til den jakten han skal bedrive. sånne personer skulle hatt seg ei go gammel dags ørtæv!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...