Jump to content

Hvor grove kaliber brukes i Norge?


Balrog

Recommended Posts

Satt å såg på nokre filmar på youtube med 700 nitro og T-Rex kaliberene og eg kom til å fundere på en sak..

Kor store kaliber brukes det i norge på jakt?

Er det noken som har 700 nitro?Største eg har prøvd er en 505 gibbs som Kjell Tonheim hadde laget,Hermann Erdal veit eg skaut eit rådyr med 505gibbs for nokre år siden..

Eg for min del bruker ikkje noke grovere enn 338,eg har en kompis som bruker 375 og en annen som bruker 458..

Hadde vor kjekt å høyre om kva grove saker som bæres rundt i dei Norske skoger..

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Det har i allefall blitt brukt .585 Nyati på elg, vet jeg, men om det brukes lenger er jeg i tvil om. 600 har jeg ikke hørt om ennå, men det kommer nok. 700 tror jeg ikke er aktuellt, men vi får se da......

.500 (.510) er det mange som bruker.

Funderer selv på en 550 Magnum.(Men det blir vel helst en 500 kanskje) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Alt over .375 regnes som uegnet for seriøs elgjakt i Norge...

 

Det er vel ikkje berre kaliber det kjem an på, tunge og saktegåande kuler kan fungere utmerka på storvilt. 450 Marlin må vel vere eit bra elgkaliber óg, det fungerar iallfall beire enn mykje anna på hjort. Berre snakk med "korte hold" her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg har en kammerat som har brukt .500 Jeffery med stort hell på elg og hjort. Han er vist i gang med å få puslet sammen en 600 NE også (enkeltskudd) - men når denne blir ferdig vites ikke.

Link to comment
Share on other sites

Er det noken som har 700 nitro?Største eg har prøvd er en 505 gibbs som Kjell Tonheim hadde laget,Hermann Erdal veit eg skaut eit rådyr med 505gibbs for nokre år siden..

 

Har høyrt at det einaste som holdt fram- og bakparten isaman på dette dyret var ryggskinnet. Så .505 Gibbs på rådyr er langt fra ideelt, men moro var det sikkert! :)

Link to comment
Share on other sites

Hans Kristian har en 50-110, som med hell har vært brukt til fluktskudd på hjort..

 

Er dette gammel engelsk betegnelse eller er det svart krutt? har ikkje hørt om dette før..

 

Mvh O

 

Ja, gammel engelsk.

Kaliber 50 med en ca ladevekt med 110grs med svartkrutt eller cordit.(mener jeg det var.)

Link to comment
Share on other sites

Har en kompiss med en Blaser s2 i 500/416 N.E. hann har skutt både elg og rådyr med denn. det ble ikke så fryktelig mye kjøttskade som man skulle tro... Men hull ble det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hans Kristian har en 50-110, som med hell har vært brukt til fluktskudd på hjort..

 

Er dette gammel engelsk betegnelse eller er det svart krutt? har ikkje hørt om dette før..

 

Mvh O

 

Ja, gammel engelsk.

Kaliber 50 med en ca ladevekt med 110grs med svartkrutt eller cordit.(mener jeg det var.)

:roll:

kammerlader

Link to comment
Share on other sites

Hans Kristian har en 50-110, som med hell har vært brukt til fluktskudd på hjort..

 

Er dette gammel engelsk betegnelse eller er det svart krutt? har ikkje hørt om dette før..

 

Mvh O

 

Er ikke dette 50-110 Win?

 

Mener å ha lest et sted at Win 1885 High Wall børser ble brukt på reinsjakt her i Norge før pga de noe sære reglene, enkeltskudd og min. 12 mm kule.

 

Fine børser:

 

http://www.winchestercollector.org/guns/1885.shtml

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer. Kaliberet ble forøvrig også kamret i bøylerifler, nermere bestemt Winchester 1886. I et solid, moderne våpen kan det lades opp til elefant+++ nivå, og .50 Alaskan ("made to knock an angry polar bear and yourself on your asses") er i praksis en litt nedkortet .50-110 så man skal trygt kunne bruke data for Alaskan såfremt man har et våpen som tåler det trykket.

 

Vil ha, men har ikke råd enda :(

Link to comment
Share on other sites

Ja, Win 1886 er fine børser det også. Har sett noen Marlin 1895 som har blitt bygd om til .50 Alaskan. Hadde ikke sagt nei til en Win M71 i .450 Alaskan heller :wink:

 

Her er litt info om kalibrene for de som måtte lure.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/.50-110_Winchester

 

http://www.z-hat.com/The%20Fifty.htm

 

http://www.gmdr.com/lever/450alaskantext.htm

 

Ellers er vi vel litt OT nå. Men har lest i et eller annet nummer av VJ om en som bygde seg en .500 A-Square for elgjakt, var vel på en Brno 602 kasse. Han fant vel ut at elgen ramla like fort med en 9,3 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en mauser M03 Africa i 458 Lott som jeg fikk i høst.

Ikke prøvd den på jakt enda, men skutt snart ett par hundre skudd med den. Må si jeg er kjempefornøyd med kaliberet.

Lott'en (evt Win Mag) er vel det billigste "store" kaliberet å skyte med. Du kan lade billige 45-70 kuler i lav-moderat hastighet og liten rekyl. eller 500gr i 2200+ fps. Hylser er også billige (kontra evt 450 rigby, 460 wby el)

Link to comment
Share on other sites

Det er eit spennende kaliber,kompisen min har en m70 i 458 som han skal brotsje opp til lott..

Eg forsto det sånn at ein kan bruke 458win i lott kammer,stemmer det eller har eg missforstått?

Kjem nok til å krible litt i magen den dagen eg får prøve den..

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Eg forsto det sånn at ein kan bruke 458win i lott kammer,stemmer det eller har eg missforstått?

 

 

Det går helt fint ja.

Og Lott er artig, akkurat ferdig å lade opp en eske med 500grs Hornady til min, det nye året skal jo skytes inn!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...