Jump to content

Oy sako ab - riihimaki 1946


madped

Recommended Posts

Det er skrevet mye om Sako L46, det vel en og annen tråd her inne om selveste 7x33 Sako.

Sako L46 er spesielt kjent for 7x33 Sako, patronen ble utviklet i Finland når krigen raste som verst. Finnene eksperimenterte med flere kompakte riflepatroner på denne tiden, først og fremst for militære prototyper som ikke ble approbert. Sako utviklet denne 7x33 patronen til en prototype L42. Det ble ikke sving på introduksjonen før etter krigen i 1946 med Sako L46. Selve 7x33 Sako har fra tid til annen vært vanskelig å få tilgang til 7mm. kuler for hjemmeladning, det skal visstnok være mulig å bestille fra Sako. I følge bildene til TS så ser det ut til å være et magasin for kortere patroner. L46 er i følge opplysninger levert for følgende patroner:

1: 7x33 Sako 

2: .218 Bee

3: .22 Hornet (5,6x35R)

4: 25-20 Winchester

5: 32-20 Winchester

6: .222 Remington (L461)

7: .222 Rem. Mag. (L461)

Rifla til TS er vel neppe de to siste alternativene som egentlig går til L461 Sako Vixen.

 

DSC05266.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

At Sako produserte 25-20 Winchester var nok tiltenkt hjemmemarkedet i Finland og naboene i Sverige hvor L46 fikk et visst fotfeste. Jeg har sett en del 7x33 patroner, ingen med annet bunnstempel enn Sako, om Norma har produsert 7x33 har jeg ikke undersøkt. L46 riflen ble egentlig erstattet senere med L461 (Sako Vixen) som hadde lengre kasse for .222 Remington og .222 Rem.Mag. 

Sako L46 er en herlig og hendig småviltrifle. Heldige de som har en.

DSC05287.JPG

DSC05280.JPG

Link to comment
Share on other sites

Flott rifle, ser helt orginal ut, til  og med baksiktet er på plass. Det pleide vel å forsvinne når en kikkert skulle på. Det er bortimot kul umulig å få til en fornuftig løsning med kikkert uten å bytte stokk og den stokken må lages helt fra bunn av (så

langt jeg vet)

Kaliberet står stemplet på toppen av pipa rett foran kassa. Jeg synes magasinet ligner på et 7x33 magasin og hjemmelading har kuler kuler og dier dier.

Fabrikkladd får du fra Rogne Våpen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Det ER få av den! Har selv hatt en, men den måtte gå pga garderobetrøbbel. (angrer som for de fleste solgte våpen...)

Her er en ganske interesant artikkel skrevet i 1996 i forb. med 50 årsjubileumet. Jeg vet ikke hvem som har skrevet den, men den sto i bladet "Jeger" i sin tid.
 

7x33 Sako— en nordisk småvilt spesialist fyller 50 år.

En nordisk riflepatron for nordisk småvilt tilpasset nordiske jegere, finnes det no slikt?
JA — den har vært på banen siden 1946. Når så mange jegere årlig gjør de samme dårlige erfaringene med 222 og andre sub-kalibrerte høy hastighets skadedyrspatroner, er det forunderlig at ikke flere jegere velger Nordens egen småviltpatron 7x33 som i år har 50 års jubileum.

7x33 — en nordisk småvilt spesialist fyller 50
Alle kjenner 6.5x55. En Svensk militærpatron som fikk et norsk søskenbarn og som igjen er blitt en av Nordens mest brukte jaktpatroner. Likevel er det kun i Norge og Sverige dette kaliberet virkelig er blitt populært. Få vet at vi har en Nordisk patron tilpasset nordisk småviltjakt. 7 x 33 Sako er en typisk mataukpatron. Den avliver viltet rask og effektivt, med minimal pels og kjøttødeleggelse. En patron som fortjener en helt annen oppmerksomhet enn den har fått.

   


Historie
Allerede i 1942, under krigen utviklet Sako fabrikken de første prototypene på en sivil småviltrifle og en sivil småviltpatron. Betegnelsen var L 42. “L” er en forkortelse for luodikko som betyr rifle. Etter krigen var Sako en av de absolutt første sivile våpenfabrikkene som kom i gang med eksport. Våpnet fikk navnet Sako L 42/46 og var kamret i Sako’s egen patronkonstruksjon 7x33 Sako.
Nå har den 50 års jubileum. Karakteristikken den har fått er: ”en småviltpatron, spesielt egnet til skogsfugl og rype.” Den dreper effektivt med et minimum av kjøttødeleggelse. Sako garanterte en presisjon med fabrikkpatroner på 10 skudd innenfor en sirkel på 40 millimeter. Det var ikke småtterier i 1946!

   


En krigersk forfader
Hylsen er en forlenget 9 millimeter Parabellum som er krympet ned til 7 millimeter. Under krigen eksperimenterte Sako med en ny stormgeværpatron, og det er kanskje ikke uten grunn at 7x33 har mye felles med 30 US Carabin, 7.92 x 33 og 7.62x39 Kalashnikov.
Under krigen var det satt opp en ammunisjonsfabrikk hos Sako for produksjon av 9x19 Parabellum patroner til den finske Suomi maskinpistolen. Etter krigen sto denne produksjonslinjen uvirksom. Da L42/46 prosjektet nærmet seg slutten undersøkte teknikerne hos Sako hvor lange hylser det var mulig å produserer med det eksisterende verktøyet. Resultatet ble altså 33 millimeter. 7 millimeter kuler hadde godt rykte, var populære til skogsfugljakt i Finland på den tiden, og var lett tilgjengelige fra Tyskland. Slik ble 7x33 Sako skapt. Greit og enkelt.
Et annet moment er kanskje at kjente amerikanske småviltpatroner som 25-20 og 32-20 også har 33 millimeter lange hylser.

 

 


6.337 rifler
Den snertene småviltrifla fikk raskt mange venner i sitt hjemland. Den 13 september 1946 ble den første L46 sendt til Norge. Den har serienummer 5. Den 22/11 ble det sendt 46 rifler til Oslo. I 1947 ble det sendt 20 til Brasil, 90 til Sverige, totalt 100 til Australia og ellers ble det sendt L46’er til Danmark, Tyskland, New Zealand og USA, men kaliberet var så sært at det ble aldri noe særlig interesse å spore. Derfor ble L46 fra 1949 også levert i kaliber 25-20, 22 Hornet, 218 Bee og 222 Remington. Totalt ble det produsert over 80.000 L 46 rifler, men bare 6.337 rifler i 7x33 og produksjonen i dette kaliberet sluttet i 1959.
Etterhvert ønsket Sako å avvikle produksjonen av patroner. 7x33 så ut til å dø som en sær kuriositet. Finsk spetser og finske jegere viste hva de ville ha og sterke pådrivere har sørget for at Sako aldri har lagt ned produksjonen.
Kulebane i rikelig monn
Jeg tør våge påstanden om at minst 80% av vellykkede rifleskudd mot småvilt avfyres på avstander under 80 meter. Du kan sikte mitt i skogsfugl, hare og rype fra munningen og ut til omlag 150 meter med 7x33. Dermed vil denne patron dekke 90% til 95% av skuddsjansene du vil få på småviltjakt.
Den virkelige verden består gjerne av en samling kompromisser. Det samme gjelder for valg av riflepatron til småvilt. Legger vi til fortrinn som god drepeevne, liten kjøttødeggelse, mangel på rekyl samt lett og kompakt våpen er det all grunn til å foretrekke 7x33 framfor 22 Hornet, 5.6x52, 222 Rem og 6.5x55.

Som skapt for en lett liten ryggsekkrifle
Hvor mange ganger har du ikke ønsket ei lita lett rifle til å ta ned steggen som sitter på en stein akkurat utenfor haglehold, eller ta ned tiuren som sitter på topp midt ute på ei myr, bare litt utenfor haglehold. Noen og enhver av oss kunne velt tenkt oss ei rifle på 1½ til 2 kilo med en 9 eller 12x kikkert for slike skudd. En Thompson Contender med 35 centimeter løp i 7x33, en nedkortet L42, eller en nedkortet Remington Seven er et utmerket valg til slikt. Det produseres ikke lenger våpen i 7x33, men et slikt våpen må uansett være en custom jobb.
Et fortrinn med denne patronen er at den bruker pistolkrutt. Dermed kan du også redusere løpslengden til omkring 30 centimeter og likevel beholde en gunstig kulebane.

Stein Roger Johansen
— Nå er det vel blitt en fem års tid jeg har jaktet med femti års jubilanten; forteller Stein Roger Johansen. Det er blitt noen få hundretalls ryper og skogsfugler, pluss noen bevere og mår. Til mitt bruk, hvor jakt er en viktig del av levebrødet, er dette et superb verktøy for småvilt.
—Min teori er at den runde, korte kula har to fortrinn:
1) Den butte runde formen gjør at den gir god drepevne. Langt bedre enn spisse kuler. Jeg har skutt skogsfugl med spisse helmantelkuler. En gang husker jeg spesielt godt. Jeg rakk akkurat å lade om kombien før skogsfuglen ramlet ned gjennom grenverket i grana. Slikt skjer aldri med 7x33. Da kommer fuglene alltid rett ned. Runde helmantelkuler har langt bedre drepeevne enn butte, og større kaliber enn 22 er en fordel.
2) På skogsfugljakt med spets treffer kula ofte bar og kvist før den slår inn i fuglekroppen. Spisse helmantelkuler har lettere for å velt og gå sidelengs gjennom fuglekroppen en runde. 7 x33 kula er i tilegg så kort, at selv om den velter og går sidelengs gjennom fuglekroppen, vil den ikke lage noe vesentlig større kjøttskader.
— Hittils har jeg kun funnet to mindre ulemper med denne patronen. Den er ikke effektiv på hold over 150 meter, men til jakt i skog, og spesielt til jakt med finsk spets er det nesten uaktuelle hold. Det skal godt gjøres å få øye på ei rype på over 120 meter uten å kunne komme nærmere. Den andre ulempen er at blyspisskula er for myk, samt at bly og mantel ofte skiller lag på vei gjennom viltet. Dette er ikke noe vesentlig problem, fordi 95% av jakten foregår med helmantel.
— To av kameratene mine skaffet seg L46 i 7x33 i fjor etter å ha prøvd å overhøre min skamrosing i flere år, ellers kjenner jeg knapt andre som jakter med dette kaliberet.
— Har møtt noen gamlinger som har jaktet en del med 7x33 Sako. En kar hadde skutt flere elger med godt resultat. Du vet før var kravet kun basert på kulediameter og ikke på annslagsenergi. På elg hadde den funket meget bra forsto jeg; forteller Stein Roger.
— En annen sak er at L 46 er ei vakker rifle med bjørkestokk som også er lett og hendig. Toppet med en Leupold Compakt 2 til 7x skyter jeg jevnlig tre skudds serier på 15millimeter på 100 meter; fortsetter Stein Roger; — Så den praktiske presisjonen står ikke tilbake for eksempelvis 222.
— For en tid tilbake møtte jeg også noen som kjente den godt som en førsteklasses seljaktpatron. Det var vel også en at bruksområdene i Finland, men i Norge er den jo ikke lenger tillatt til det. Derimot holder den akkurat kravene til rådyrjakt med hjemmeladet ammunisjon.
Når Sako produserer ammunisjon skal du ikke se bort fra at de også lager en ny serie våpen. L46 har jo gjennomgått en del forandringer for å bli det de i dag kaller Viksen, slik at den ikke lenger er så godt egnet for 7x33 Sako. Den nye kassa er for stor og romslig slik at jeg antar de vil få problemer med å få magasinet til å fungere; avslutter Stein Roger som baserer en del av levebrødet sitt på at L 46’en er til å stole på.

Ragnar Hansen
Børsemaker Ragnar Hansen på Vestfossen: — Jeg har forbannet denne patronen opp og ned en del ganger. Årsaken er gamle våpen og feildimensjonerte diesett. Det kan virke som det har skjedd en endring i dimensjonen på messingen de senere åra. Jeg har aldrig kamret nye våpen eller bygd opp våpen i dette kaliberet. Ville vel anbefale en standardpatron som 222. Patronen er kuriøs som en forløper til subkaliber patronene, men til praktisk jakt ville jeg som nevnt valgt noe mer kurant.

Rolf Aaberg
— Vi selger noe sånt som 1000 patroner i året; kan den Norske Sako importøren Rolf Aaberg fortelle. — Det er særlig nordover vi sender patroner og jeg er blitt fortalt at reindriftssamene liker de små lette riflene i dette kaliberet. Som eneste produsent leverer Sako to patroner med samme kulevekt, kulebane og treffpunkt. Den ene med blyspiss den andre med helmantel. Enkelt, funksjonelt og greit.
Det ble importert noen hundre rifler i dette kaliberet på slutten av førtiårene og i femtiårene. Mange av dem er fortsatt i bruk. Vi får jevnlig inn børser som vi videre befordrer til Finland for renovering.
— Patronen har mye til felles med 30 US Karabin og ikke minst den Russiske 7.62x39 Kalashnikov; avslutter Rolf Aaberg.

Sako fabrikken
—Vi har som du vet sluttet å produsere våpen i dette kaliberet forteller; Maija Halonen hos Sako i Finland. Vi leverer årlig en del patroner til Tyskland og Sverige. Vi har fått tilbakemelding fra våre kunder om at denne patronen er spesielt egnet til skogsfugl. Svenskene har vært på oss flere ganger for å få oss til å produsere et parti rifler, men så langt har det vært snakk om for få våpen til at det har vært lønnsomt for oss.
— Jeg har en gammel 7x33 med en et Valmet kikkertsikte selv; forteller Erkki Kauppi, produkt utviklings sjef for patroner hos Sako. Den har en fortreffelig presisjon og fungerer utmerket, men har den mest av nostalgiske årsaker. Slik situasjonen er nå har vi ingen planer om å gjenoppta produksjonen av våpen, men hvem vet hva som skjer i framtiden. Vi har i alle fall ved to anledninger bestemt oss for å slutte å produserer ammunisjon i dette kaliberet, men vi har kunder som har krevd at vi fortsetter.
— 7x33 har såpass lav hastighet at den ikke sprenger i stykker fuglen, samtidig som den runde kuleformen lager stort nok sår til å drepe den momentant. Kulediameteren er maksimalt 7.25 mm og det er det samme som CIP har fastsatt for Europeiske 7mm’re som 7x57 og 7x64, mens Amerikanske 7 mm patroner som eksempelvis 7 mm Rem Magnum har max kulediameter på 7.23 mm. Vi har ladet de 7x33 kuler i 7x57 og 7mm-08 Remington til elgbaneskyting.
— For dem som lader selv kan vi anbefale bruk av Vihtavouri N120 krutt for å få høyere utgangshastighet enn fabrikkladningen. I våre tester har vi fått 790 m/s. Dette kruttet vil fylle hylsa helt opp og er ikke mulig å bruke i fabrikkproduksjon med helautomatiske maskiner.

Olav Mietinen
— Det finnes fortsatt en del våpen her oppe ved Varangerfjorden som ble hentet direkte fra Finland på -40 og -50 tallet; forteller Olav Mietinen, innehaver av Jegerstua Våpenforretning i Varangerbotn i Øst-Finnmark og konkurranseskytter på internasjonalt nivå.
— Jeg fikk tak i en L46 for noen år siden og har jaktet og ladet en del med den. Ulempen med den er at den har så slak riflestinging at det stort sett kun er Sako sin kule som er egnet til å lade med.
— Har skutt noen ryper og noe rev. Dette er et våpen jeg har tenkt å fortsette å jakte med fordi den gir meget god sjokkvirkning og dreper både rev og rype effektivt, uten å lage unødig store sårskader. Årsaken er nok den runde kuleformen og større kulediameter enn 222 Remington og tilsvarende høyhastighetspatroner; avslutter Olav Mietinen.

Faktavindu
Kulediameter 7.24 millimeter 285” ( Standard 7 millimeter er 284)
Hylselengde 33,1 ( trimmelengde)
Tennehette Small rifle
Konstruksjonsår 1946
Riflestigning 1:13,4 eller 1:16 / 1:340mm eller 1:400 mm
Utgangshastighet 740 m/s
Kulevekt 5,1 gram / 78 grains
Kuler Blyspiss og helmantel med samme treffpunkt og kulebane
Annslagsenergi E°=1320 joule E100=770 joule
Kammertrykk 2.900 kg/cm² — 2840 bar

  • Like 6
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Bra artikkel denne @Locasto.

Når vi er inne på 9x19 bunnbase, så strakk finnene denne hylsa helt til 40mm. I samme perioden når krigen raste på sitt verste så hadde finnene overskudd til å eksperimentere seg frem til flere kompakte riflepatroner, ikke minst den omtalte 7x33. En av flere  eksperimentelle er 9x40 Finnish Lilja Exp. m/43. Jeg har omtalt denne i en annen tråd, spennende finsk patronhistorie. 

 

DSC05758.JPG

DSC05757.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...