Jump to content

Rekyldemper - ( tidligere kalt magnaporting )


Tomas

Recommended Posts

Når jeg leste om denne løsningen første gang, var det i USA våpentidskrifter, muligens en gang på 70-tallet. Ble da brukt på magnum revolvere, hvor man brukte gnist - erosjon for å lage en slisse på hver side av kornrampen. Så denne prosessen  på en bedrift på et firma i Groruddalen på 90-tallet. Ble da brukt for å lage dyser til sprøyting av aluprofiler. Så tilbake til magnaporting som da ble gjort i den siste delen av løpet hvor man gnisteroderte ut to slisser i løpet , noen cm fra løpsenden.

 

Fikk for en tid tilbake levert en rekyldemper fra en velrenomert børsemaker i Norge. Flott arbeide, men trenger den virkelig å være hel hele 70 mm lang? Nå er

r. demperen montert, så det er litt vanskelig å få målt hvor lang den penetrerte delen er, men ca 60 mm med 6 rekker av huller som går rundt hele omkretsen. Hvordan hadde dette fungert om det kun var en rekke med huller, samt en kulelengde med ikke penetrert del i enden. Dette fungerte tydligvis på revolvere, hvorfor skulle ikke det fungere på ei rifle. Har tanker om å bygge om ei rifle i 375 H&H, og da vil jeg ha en så kort rifle som mulig, derfor utelukker jeg lyddemper. Er det noen som mener seg å vite nok om denne teknikken, som da kan forklare hvorfor man nå velger en " lengre " rekyldemper enn det som var " opprinnelig ".

P1010001 (6).JPG

Link to comment
Share on other sites

Magnaporting gjøres på selve løpet/pipa for å forhindre at mer mekaniske innretninger (bor/fres etc) skal kødde det til i selve løpet. Jeg tviler på du vil finne firma i Norge som kan gjøre dette til en pris som en vanlig forbruker kan betale.

 

En rekyldemper/brems/kompensator er maskinert, skrudd på løpet og krever da ikke magnaporting i produksjonen.

 

Felles med begge er at det heller ikke bare er "en rekke med huller" men "hullene" er gjerne maskinert i en vinkel som får gassene til å gå litt skrått bakover og til sidene. Den mest effektive designen er den brede typen man finner på Barret og lignende våpen.

Link to comment
Share on other sites

Greit at en kortere brems fjerner mindre andel av rekylen, men hvorfor? Ser ut at innvendig diameter på bremsen er tilnærmet lik kulediameter ( vil anta at den er noen hundredeler eller tiendeler større ). Så når kula forsvinner ut av løpet, vil kruttgassen utnytte de åpningene etter hvert som den forflytter seg utover.

 

Et eller annet sted må det gå en grense for hvor lang en slik rekke med huller trenger å være for maksimal demping av rekylen. Forutsatt at innvendig diameter er tilnærmet lik kulediameter.

 

Dette er bare teori, men jeg har litt morro å diskutere dette for å lære, og få bygget den henimot optimale børsa.

Edited by Tomas
Link to comment
Share on other sites

Tomas skrev (4 timer siden):

Takker for flott bilde, men det forklarer ikke så mye av fysikken i dette.

Fysikken er vel å få mest mulig av kruttgassene med stor hastighet til å endre retning for å motvirke rekylen, så er det jo mer eller mindre vitenskaplige måter dette blir gjort på mhp utforming av bremsene…

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt så ønsker du at alt av kruttgasser tas opp av bremsen og ledes inn i portene, de minst effektive er de som bare har masse hull hele veien rundt og i tillegg er korte da mye av kruttgassene bare vil gå forbi uansett, så designet på portene er også viktig, en gammelt kjerringråd er å sette pistolen/rifla nesten helt inntil en skive og skyte, da skal det helst ikke være noe annet enn et rent hull, og all kruttkgassen skal ha blitt ledet vekk av bremsen:

Bruker selv SJC Titan igjennom flere år på dynamiskrifle, den er veldig effektiv.

 

AR-15 Muzzle Brake Shootout #3 - The Truth About Guns

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tja, den bremsen jeg har til 7 mm er med andre ord ikke særlig effektiv, for den har masse huller rundt. Rafdal som gjorde den jobben. Vurderte også å lage en selv, men slik ble det ikke. Tar for gitt at presisjonen på arbeidet er viktig, så slik sett bør vel børsemakeren som lager bremsen også ha tilgang til løpet.

fredriko skrev (På 1.12.2021 den 11.44):

her er en grei test som kanskje kan gi et bilde av effekt ved de forskjellige typene.

han karen her produserer og sender også til Norge.

 

https://www.youtube.com/watch?v=rf3rLi8L67I

Ja denne var god. Det som ikke er mulig å se her, er hvorvidt innvendig diameter demper matcher med kulediameter. Hvor stor differanse må det være for at ikke kula skal forstyrres av demperen, en hel mm, eller bare noen tiendeler? Eller er innvendig diameter underordnet?

 

Edited by Tomas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...