Jump to content

223 Legacy - Schultz Larsen - erfaringer?


mogster

Recommended Posts

Har hatt en slik i et halvt år nå. Da jeg bestemte meg for å anskaffe en rifle i 223 ble forskjellige alternativer vurdert og etter råd her på kamneret ble en Tikka t3x lite med 1:8 i riflestigning anskaffet. For og ta kortversjonen fikk jeg den aldri  til å gå skikkelig bra og jeg ble ikke fornøyd med den. Jeg kjøpte så en SL Legacy i 223 1:8 rifling og KKC stokk. Det var som natt og dag Legacyen har en fantastisk bra presisjon med de kulene jeg har testet til nå. 55-69 gr. I tillegg har den lægre magasin noe som tillater lengre patroner. Den børsa kommer nokk til å forbli i mitt eie så lenge jeg driver med skyting.

20211125_145217.jpg

Edited by bardp
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

hei,
Vurderer fortsatt på å kjøpe en slik.
Den tar altså det meste av 55gr + oppover.
Hvorfor valgte du KKC stokk? Ble den da tyngre? Er det en kort utgave av KKC?
Demper, noen erfaring hva som er best på 223, dvs kost/nytte/vekt?

 

mvh

pgm
 

Edited by mogster
Link to comment
Share on other sites

Det er en helt vanlig KKC stokk jeg valgte den fordi jeg liker KKC stokkene og synes de er gode å skyte med. Tror ikke vekta blir noe særlig større med KKC. Nå har jeg ikke prøvd så mange forskjellig dempere men er veldig fornøyd med den jeg bruker nå en A-tec H2 mega. Den er rett nokk i 6,5mm men demper utrolig bra. Glimrende demping til posting men for stor til og vandre lengt med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vurderer denne rifla i .223. Er usikker på hvilken riflestigning jeg skal velge, 1:10 eller 1:8. Lader ikke selv. Har du fått vanlig kjøpeammo i 55 grain til å gå bra i din @bardp ? Hvilke forretninger selger denne rifla? Virker litt begrenset. Kjøpte du denne @mogster ?

Edited by olegjermund
Feil tag
Link to comment
Share on other sites

55 gr går fint i min med 1:8 i stigning. Lettere kuler en det har jeg ikke prøvd. Bruker mest 60-96 gr kuler og det fungerer utmerket. Jeg fikk bra pris på den fra Jakt & Friluft. Med KKC stokk og picatinny skinne.

NB! Den skinna jeg fikk kunne godt vært 3-4 cm lengre.

Send meil og be om tilbud så får du nokk bedre pris en de du finner i nettbutikken.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har brukt av ferdigrulla er: Hornady Frontier Ammo 223 Rem 55 Gr Hollow Point Match og GECO Target FMJ 223 REM 3,6 g / 55 gr. Begge fungerer fint i min børse. Ellers er det kun selvladet jeg har brukt.

Picatinny skinne har jeg på de fleste våpen. Gjør det enklere og flytte litt rundt på sikter.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en i 300 BLK som jeg kjøpte ny Pipe i 223 1:10 til senere. Har ikke fått testa så mye ammunisjon i 223 ennå. GGG FMJ 55 grs. har god presisjon, men fikk mye klikk med denne. Typisk 15 skudd av 50. Er visstnok harde tennhetter på disse. Har aldri hatt klikk med noe annet, hverken ferdigrulla eller hjemmeladd.

1713030597_2021-06-2417_39_47.jpg.d15b96aa38daa4421a078a4d04b1e7ce.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Mi Legacy 300 BLK pipe sammlar greit i sub. Kun prøvd 190gr Hornady sub. Her er noe skudd overlyds i mi pipe. Har tenkt å lade nosler 220gr sub kuler då eg trur den er bedre. Hornadayen ligg på 3cm samling på 75 meter.

 

Barnes Tac-TX 120gr går meget bra i mi pipe. Tippe ca 15-20mm samling 3 skudd. Pipa har 1:7 twist.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (På 12.1.2022 den 8.13):

Hvordan samler den i 300BLK? Får du den til å fungere bra i underlyd, eller der det mye plunder?

Samler helt greit, holder tiern på 100 meter. Har ikke noe mål på samlingen dessverre. Mye plunder har det vært, mest pga. at jeg har testet en del forskjellige kuler. Lader stort sett bare sub. Det jeg har erfart er at man kan skyte rundt 5 skudd med OK samling og så kommer det en slenger. Har forsøkt å fjerne usikkerhetsmomenter... bruker nye hylser som er skutt 1 gang og halspressa, har også testet en del forskjellige kruttvekter for å få mest mulig lik ladning. 0,1 grain har litt å si når det kun er 5,0 grain i ladningen.

Har nå noen kombinasjoner av kule/krutt som fungerer bra, men fortsatt kan det komme en slenger etter10-15 skudd. Det skal veldig lite til for å få variasjoner i hastighet, men hva det skyldes vet jeg ikke. Ble etter hvert litt lei av tiden jeg brukte på å lade, men den blir nok tatt i bruk igjen snart😄

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Divator said:

Har nå noen kombinasjoner av kule/krutt som fungerer bra, men fortsatt kan det komme en slenger etter10-15 skudd.

Måler du fart på skuddene og ser om treffpunktsavvik samsvarer med farta?

Hvilke ladninger er det som fungerer? Da tenker jeg mest på kula, men om du vil si noe om ladedata så hadde jo det også vært interessant.

Har du prøvd denne kula: https://www.lapua.com/bullets/subsonic/

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (På 11.1.2022 den 0.10):

Det jeg har brukt av ferdigrulla er: Hornady Frontier Ammo 223 Rem 55 Gr Hollow Point Match og GECO Target FMJ 223 REM 3,6 g / 55 gr. Begge fungerer fint i min børse. Ellers er det kun selvladet jeg har brukt.

Picatinny skinne har jeg på de fleste våpen. Gjør det enklere og flytte litt rundt på sikter.

 

Er veldig usikker på om jeg skal velge 1:8 eller 1:10 pipe. Du sier at børsa samler fint med 55 grain. Hva slags samlinger snakker vi? Hva slags tykkelse på løpet har du?

Edited by olegjermund
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei

Har lenge vurdert å kjøpe meg ein SL Legacy i 223.

Lurer på om det er trykkpunkt eller direkteavtrekk på denne?

Etter kun å ha skyt med trykkpunkt på diverse rifler(SLm97, sauer 200 og Anschutz 64) er det stort sett kun dette eg får til å skyte godt med!

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 1/13/2022 at 11:57 AM, Divator said:

Det skal veldig lite til for å få variasjoner i hastighet, men hva det skyldes vet jeg ikke.

 

Som oftest er kuleholdet en av synderne her. Små forskjeller i hvor "hardt"  hylsehalsen holder på kula, gir store avvik i utgangshastighet pga forskjellig trykkoppbygging. Glød hylsehalsene for å få et mest mulig konsist kulehold. Du må ivertfall være nøye med å vaske vekk hylsefett/sot på innsida av halsen etter pressing, om du ikke gidder å gløde. Slik at alle er rene og gir kula mest mulig lik motstand.

 

On 1/13/2022 at 11:57 AM, Divator said:

bruker nye hylser som er skutt 1 gang og halspressa, har også testet en del forskjellige kruttvekter for å få mest mulig lik ladning. 0,1 grain har litt å si når det kun er 5,0 grain i ladningen.

 

Viktig med nøyaktig veiing av kruttet, men sannsynligvis ligger det største avviket i ulikt hylsevolum fra hylse til hylse. Sorter hylsene etter vekt vil hjelpe deg å finne hylsene med størst avvik, slik at du får luka ut noen "syndere" allerede her. Dette er en faktor som gir større avvik enn noen kruttkorn forskjell i ladevekt. De som går all in, måler hylsevolumet med hvor mye vann hylsa rommer.

 

Jer er sikker på at du blir kvitt en god del "uforklarlige" slengere og store avvik i hastighet med å følge de 2 punktene over her. Litt mer jobb ved ladebenken, men veldig morro når det funker.

 

Forøvrig så står en Legacy på ønskelista her i gården. Jeg har 2 Schultz Classic DL fra før. Fantastiske rifler, og Legacy er jo et lite smykke. :)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Andre som har vært ute for mye klikk med fabrikkladd Fiocchi .223 55gr FMJ i Legacy? Var på skytebanen på torsdag, første gangen jeg brukte rifla, 3 av 12 skudd klikket, da gadd jeg ikke mer og fant frem .30-06'n istedet... På bildet av hylsebunnene er de tre til venstre klikk, den til høyre gikk av, man ser tydeligere merke etter tennstempelet der. Ser ut til at tennhettene sitter en anelse dypere på de som har klikket (øyemål, har ikke målt skikkelig). 

IMG_20230723_221930.jpg

IMG_20230723_221842.jpg

Link to comment
Share on other sites

En bekjent med S&L i 6,5x55 fikk klikk da han skjøt med anlegg på jaktsekken. Grunnen var at hevarm kom i kontakt med sekk som medførte at hevarmen ble løftet ørlitegrann. Fikk tatt avtrekk, men med klikk.

Er du sikker på at hevarm var ordentlig  nede?

Edited by Jauda
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
danbyggs skrev (På 23.7.2023 den 22.58):

Andre som har vært ute for mye klikk med fabrikkladd Fiocchi .223 55gr FMJ i Legacy? Var på skytebanen på torsdag, første gangen jeg brukte rifla, 3 av 12 skudd klikket, da gadd jeg ikke mer og fant frem .30-06'n istedet... På bildet av hylsebunnene er de tre til venstre klikk, den til høyre gikk av, man ser tydeligere merke etter tennstempelet der. Ser ut til at tennhettene sitter en anelse dypere på de som har klikket (øyemål, har ikke målt skikkelig). 

IMG_20230723_221930.jpg

IMG_20230723_221842.jpg

Har også fått klikk på en Legacy (cal 222 rem m/kkc stokk). Samme svake anslag på hjemmeladet ammo som på bildet over (CCI BR-tennhetter). Ikke klikk på fabrikk ammo. Flere mulige grunner som jeg må sjekke ut før jeg kan konkludere:

- Helpressede hylser presset litt for mye, dermed litt for stor headspace som i kombinasjon med tennhetter satt litt dypere enn på fabrikkammo gjør at tennstiften ikke når helt fram?

- Dårlig tilpassing i utfresingen i stokken bak sluttstykke, gjør at "haken" på tennstiften subber i treverket. Mulig dette bremser tennstiften litt på vei fram. I tilfelle enkel fix med sandpapir i utfresingen.

- Generelt litt svakt anslag på Legacy? 

Flere som har hatt tilsvarende problemer?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...