Jump to content

Kombinere ettersøk og reve/harejakt?


Høntersen

Recommended Posts

Jeg planlegger å kjøpe en hund om et par år når jeg er ferdigutdannet. Ønsker meg først og fremst en ettersøkshund til hjortevilt, men kunne også tenkt meg en jeg kan brukt til reve- og harejakt. Vurderer sterkt Alpinsk Dachsbrache, men uansett...

 

Det jeg lurer på er om det er mulig å kombinere ettersøk med evt. reve- og harejakt...?

Link to comment
Share on other sites

Misforstod trådtittel litt, og ser andre har gjort det og...

 

Reknar med du meinar at du vil ha ein hund som kan brukast både på ettersøk, og som "kombi-jager"?

Og ikkje at du har planer om å kunne jakte hare og rev medan du er på ettersøk? For det blir nok vanskeleg...

 

Når det gjelder bikkje, so trur eg det skal vere mogeleg å få til den kombinasjonen med dei fleste lågbeinte "kombi-hundane" (tenker dachs, beagle, drever, basset) utan at eg er nokon ekspert på området.

Link to comment
Share on other sites

Neppe noe verre dette enn å ha en ettersøkshund som brukes til rådyrjakt eller elgjakt... Problemet er kanskje at en hund som brukes på ettersøk gjerne preges en del på det viltet det blir gått ettersøk på. Vet av en del litt uheldige tilfeller der drevere er brukt på ettersøk etter elg, med påfølgende forholdsvis stor interesse av elgjag...

Link to comment
Share on other sites

Ser det ble litt misforståelse av spørsmålet mitt. Jeg mente selvfølgelig ikke å kombinere ettersøk med jakt på hare eller rev... :lol:

 

Mente altså å bruke hunden den ene dagen til ettersøk og en annen dag til rev eller hare.

 

Vurderer også en PBGV, men har ikke helt bestemt meg enda. Har enda en god stund å bestemme meg på :wink:

Link to comment
Share on other sites