Jump to content

Kombinere ettersøk og reve/harejakt?


Høntersen

Recommended Posts

Jeg planlegger å kjøpe en hund om et par år når jeg er ferdigutdannet. Ønsker meg først og fremst en ettersøkshund til hjortevilt, men kunne også tenkt meg en jeg kan brukt til reve- og harejakt. Vurderer sterkt Alpinsk Dachsbrache, men uansett...

 

Det jeg lurer på er om det er mulig å kombinere ettersøk med evt. reve- og harejakt...?

Link to comment
Share on other sites

Misforstod trådtittel litt, og ser andre har gjort det og...

 

Reknar med du meinar at du vil ha ein hund som kan brukast både på ettersøk, og som "kombi-jager"?

Og ikkje at du har planer om å kunne jakte hare og rev medan du er på ettersøk? For det blir nok vanskeleg...

 

Når det gjelder bikkje, so trur eg det skal vere mogeleg å få til den kombinasjonen med dei fleste lågbeinte "kombi-hundane" (tenker dachs, beagle, drever, basset) utan at eg er nokon ekspert på området.

Link to comment
Share on other sites

Neppe noe verre dette enn å ha en ettersøkshund som brukes til rådyrjakt eller elgjakt... Problemet er kanskje at en hund som brukes på ettersøk gjerne preges en del på det viltet det blir gått ettersøk på. Vet av en del litt uheldige tilfeller der drevere er brukt på ettersøk etter elg, med påfølgende forholdsvis stor interesse av elgjag...

Link to comment
Share on other sites

Ser det ble litt misforståelse av spørsmålet mitt. Jeg mente selvfølgelig ikke å kombinere ettersøk med jakt på hare eller rev... :lol:

 

Mente altså å bruke hunden den ene dagen til ettersøk og en annen dag til rev eller hare.

 

Vurderer også en PBGV, men har ikke helt bestemt meg enda. Har enda en god stund å bestemme meg på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Petit Basset Griffon Vendeen og jeg må bare si at det er en kjempehund. Ikke er den bare en trivelig familiehund, den er også utrulig god til å jage. Bruker den til alt fra rådyr og ned til hare-størrelse. Den skal visstnok være en god hund på hjort også. Hunden er også en kløpper til å finne fugl :lol:

 

Den ble påkjørt for to år siden og det ene bakbeinet gikk ut av ledd :cry:. Dro til dyrlegen med den og neste høst jager den like bra som før kollisjonen.

 

Og dessuten er den en mye finere hund enn en drever, synes nå jeg iallefall :D. Så jeg vil absolutt anbefale en PBGV.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Petit Basset Griffon Vendeen og jeg må bare si at det er en kjempehund. Ikke er den bare en trivelig familiehund, den er også utrulig god til å jage. Bruker den til alt fra rådyr og ned til hare-størrelse. Den skal visstnok være en god hund på hjort også. Hunden er også en kløpper til å finne fugl :lol:

 

Den ble påkjørt for to år siden og det ene bakbeinet gikk ut av ledd :cry:. Dro til dyrlegen med den og neste høst jager den like bra som før kollisjonen.

 

Og dessuten er den en mye finere hund enn en drever, synes nå jeg iallefall :D. Så jeg vil absolutt anbefale en PBGV.

 

 

Helt praktisk hvordan bruker du hunden når du sier at du bruker til den på både hare og fugl? Går hunden løst i nærheten av deg, mens du går der med hagla klar og skyter det som hunden skulle finne av jaktbart vilt? Hvordan blir dette i forhold til hvis du en dag kun ønsker at den skal spore opp rådyr?

 

Mange spørsmål dette, men som dere sikkert forstår har jeg null erfaring med denne type hunder...

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Petit Basset Griffon Vendeen og jeg må bare si at det er en kjempehund. Ikke er den bare en trivelig familiehund, den er også utrulig god til å jage. Bruker den til alt fra rådyr og ned til hare-størrelse. Den skal visstnok være en god hund på hjort også. Hunden er også en kløpper til å finne fugl :lol:

 

Den ble påkjørt for to år siden og det ene bakbeinet gikk ut av ledd :cry:. Dro til dyrlegen med den og neste høst jager den like bra som før kollisjonen.

 

Og dessuten er den en mye finere hund enn en drever, synes nå jeg iallefall :D. Så jeg vil absolutt anbefale en PBGV.

 

 

Helt praktisk hvordan bruker du hunden når du sier at du bruker til den på både hare og fugl? Går hunden løst i nærheten av deg, mens du går der med hagla klar og skyter det som hunden skulle finne av jaktbart vilt? Hvordan blir dette i forhold til hvis du en dag kun ønsker at den skal spore opp rådyr?

 

Mange spørsmål dette, men som dere sikkert forstår har jeg null erfaring med denne type hunder...

 

Mange velger nok ikke denne måten å trene hunden på, men det funker for meg:

 

Jeg har med hunden noen ganger når jeg jakter fugl for å trimme den og hvis den da støkker hare/rådyr/rev så stopper jeg/vi opp og posterer.

 

Det er når jeg er generellt på fuglejakt, men når jeg skal jakte bare rådyr eller rev så slippes hunden i terreng der det forventes at det finnes rådyr/rev, og flere jegere posterer rundt drevet.

 

Fordelen med å ha med hunden MIN på fuglejakt er at bikkja har ikke noe problem med å finne fot etter fuglen/e og hun følger etter helt til fuglen støkkes, og da blir det mye enklere til du som jeger å felle fugl. Det går ikke negativt psykisk på hunden, hun jager det den opprinnelig skal jage uansett like bra om den har støkka fugl å fuglen er skutt unna henne. Fysisk blir hunden stort sett i mye bedre form etter flere halv-dager etter lirypa :D

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt skal du ha beagle.. :)www.beagle.no har masse info om rasen. Den er glad i følge spor/blodspor og jager hare, rev, rådyr og hjort ganske naturlig.

 

For å være ærlig så er vel drever, dachs, alle bassets og dachsbrache gode på det samme. Beagle, drever og dachs er ihverfall ganske store raser som har mange bra oppdrettere. Dachs har et naturlig tempo som passer de fleste viltslag, beagle/drever tåler litt mer snø.

 

På basset fronten har jeg ingen erfaring, så det kan jeg ikke si noe om. Dachsbrache er en fryktelig liten rase så vidt jeg veit, men de få jeg har vært borti var trivelige hunder. Har aldri sett dem på jakt.

 

Kom hjem før jul, den 21. Drog sofapoteten av ein beagletispe opp fra under ullteppe i sofan og lempa a ut i skogen. Første dag blei det rådyr og harelos i vanskelige snøforhold. På lillejulaften ble det 4 timers los på hare. Søker varte i hele 2 minutter etter slipp.... :) Bomma selvsagt på haren.. Så juleharen fikk løpe.. Bikkja går også spor/blodspor uten nøling. Funker både i bånd og løs.

 

Mye penere en alternativene er beagelen også.. Helt objektivt... så klart ;)

Jaktdressuren bikkja har fått består i mye båltenning og tålmodig venting i områder der det finnes spor etter ønsket vilt. Man bør også følge så mange spor man kan når det er litt snø på bakken, så kan du se hva bikkja faktisk følger.

 

Beaglen slår ganske stort ut i søk. Hu er gjerne borte i 30/45min i søk. Hvis hu ikke finner noe på et par tre timer, så blir det kobling, godbit og nytt slipp en annen plass i terrenget. Rådyrlos og harelos hører man lett forskjell på, hare er tenor, rådyr er bass :). Rådyra holder hun gjerne ca 1 time, mens hare varer til det blir mørkt eller haren drar på langtur. Hjort har vi bare prøv i bånd, men hu loser i bånd, når vi er i hælene på hjorten.

 

Et par tips som kan være viktigere enn valg av rase er å se hva foreldre og tidligere kull fra den oppdretteren du faktisk velger. Du hvis du plukker en dachs og så viser det seg at den er fra en rein hilinje, eller beagle fra en rein utstillingslinje, en drever fra linje som kun jager hare, basset som bare er feit.... :mrgreen:, dachsbrachen som ikke brukes... etc etc.

 

Se om bikkjene er godkjente ettersøkshunder?

Har de premieringer på de viltslag du ønsker å jakte på?

Hvis begge foreldre og flere hunder fra samme parring har de egenskapene du leter etter, så gjør det kjøpet ditt tryggere. (Besteforeldre trenger du ikke tenke på :) sjøl om oppdretteren er aldri så ivrig)

Bruk noen timer på telefon! Hadde mange utrulig trivelige og informative samtaler når jeg leita etter beaglevalp.

Få minst et par referangser til tidligere valpekjøpere og ta en telefon, folk prater villig vekk om bikkja si :).

Sørg for at HD status på begge foreldre er kjent.

Skriv NKK sin kontrakt ved kjøp!

Når du først står ved valpekasse er du solgt, så plukk kull først.

Reis gjerne halve landet hvis kullet ehar de egenskapene du ønsker.

Stå gjerne på venteliste, det gir både tid til å forbedre til valpen, og du fremstår som en seriøs kjøper av valp.

+ en million andre ting..

 

Lykke til forresten!

 

 

 

 

Johan

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et par tips som kan være viktigere enn valg av rase er å se hva foreldre og tidligere kull fra den oppdretteren du faktisk velger. Du hvis du plukker en dachs og så viser det seg at den er fra en rein hilinje, eller beagle fra en rein utstillingslinje, en drever fra linje som kun jager hare, basset som bare er feit.... :mrgreen:, dachsbrachen som ikke brukes... etc etc.

 

Høh, en feit basset vil jage så sakte at rådyra turer på størrelse med ei middels rundkjøring, fine greier det! :mrgreen:

 

- Ellers konstruktiv info du kommer med. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tusen hjertelig takk for mange gode tilbakemeldinger! Vil være 100% sikker før jeg skaffer meg en hund at det er den rette rasen og det rette individet. Skal jo tross alt ha den i forhåpentligvis i 12-14 år.

 

Litt offtopic kanskje, men er det noen stor forskjell mellom en pbgv og en beagle når det gjelder hvordan de fungerer i en småbarnsfamilie?

Snakket med en vetrinær som mente på at dachsbracken kunne være noe vanskelig i en småbarnsfamilie. Ikke umulig, men noe krevende...

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke uttale meg om beaglen i en småbarnsfamilie, men PBGV´n min er verdens snilleste og tålmodigste bikkje! Det finnes ikke noe vondt eller risikabelt i han, tåler å bli løftet med huet ned og dras etter halen av unger, og er like glad og fornøyd med på leken. Fant fort plassen sin nederst på rangstigen, og da godtar han alt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...