Jump to content

338 win mag


Huntlover

Recommended Posts

@Huntlover

28 minutes ago, Huntlover said:

Hei!

Skal begynne å lade til 338 win mag. Har ladet en god del til 6.5x55 tidligere, men 338. er en ny verden. Tips til gode tennhetter, krutt, kuler osv? Hørt mye bra om MRP til 338. Er det så nøye med tennhetter, så lenge det er magnum? Takk for svar!☺️

Når det gjelder magnumhetter eller ikke. Kommer det jo strengt tatt an på kruttype, ladningsvekt, kulevekt, og temperatur. Imidlertid kan du for enkelthetsskyld holde deg til magnumhetter, men du trenger ikke Federal 215. Som blir regnet for den heiteste magnumhetten. Så ja, jeg regner ikke med at du trenger en spesiell hette.  N150/N160, og MRP holder både til henholdsvis lette og tunge kuler. Så med disse kruttsortene, og magnumhetter er du nok greit dekket. Imidlertid er det en god huskeregel, å holde seg til en tennhette type og hylsetype, når du utvikler ladninger opp mot maks.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

N 160  er rimeligere å lade men MRF gir normalt mest m/s

Magnum hetter er best for å sikre god tenning ved bruk av maxs kruttvekt.

Anbefalte kuler  som jeg personlig vet er bra.

Lange hold swift scirocco.

Alle hold Barnes TTSX

Swift A-frame holder godt sammen høy restvekt.

Kulevekt må du tilpasse vilt og bruk,Lange hold/korte hold osv.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en custom rifle bygget på en FN mauser låskasse i 338 win mag noen år, og har hatt gode erfaringer med N160 og 225 grain kuler. Har ladet 225 grain Nosler Accubond og 225 grain Woodleigh PP til jakt, 225 grain Norma FMJ og Sierra SPT til trening, 69-70 grain N160 har vært greie ladning til alle disse. Nosler Accubond kula får jeg ekstremt god presisjon med, selv om jeg foretrekker Woodleigh PP på jakt. Jeg er ikke interessert i å jage mest mulig hastighet - var i utgangspunktet på jakt etter en 9,3x62 før jeg dumpet borti denne 338 win mag rifla. Jeg har foreløpig ikke brukt magnumhetter i 338 win mag, bruker Federal 210.  

 

For de som ønsker homogene kuler kan en sikkert gå betydelig ned i kulevekt (ift tradisjonell 338 win mag kulevekt) og opprettholde god inntrengning og ekspansjon, for min del har jeg ingen planer om å gå den veien... så lenge vi ikke har et blyforbud. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte mange år en 215 gr monolittisk kobberbasert kule i en litt kraftigere .338 magnum. Når hastigheten ble over 950 m/s ble ofte en eller flere vinger revet av kulen og det ble mye grafs rundt kulehullet. Samme vil  du oppleve med alle monolittiske kuler, hastigheter over 950 m/s og treff i bein på korte hold gir ofte fragmentering av kulen. Lette kuler er derfor ikke noen fordel i magnumkalibre, da må det lades reduserte ladninger som ofte gir større temperaturfølsomhet, ujevn kruttforbrenning og dårligere presisjon.

210 gr kobberbasert kule mener jeg er det optimale blyfrie valget for 338 Win mag.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Helt enig i dine vurderinger her, @Per-S. Poenget med 338 win mag til norsk jakt, i forhold til standard kalibre, må jo være å kunne sende av gårde en større kule som får større ekspandert diameter og potensielt tydeligere skuddtegn, samt pålitelig inntrengning selv ved treff i bein. Med tradisjonelle kulevekter (225 grain og 250 grain) vil hastigheten uansett være mer enn høy nok, selv med 250 grain kule vil en kunne oppnå over 800 m/s uten å lade hardt (gitt fornuftig pipelengde). 

 

Tips til homogen kule kan være norskproduserte NPB, de lager en 215 grain kule til .338. Jeg ville forøvrig aldri brukt en slik forholdsvis ny kule, med dertil lite brukererfaringer på jakt, uten å teste ekspansjon i vannkanner på ulike avstander. Med det er jo litt av moroa;-) 

Edited by SteinarBM
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Per-S skrev (På 12.11.2021 den 9.00):

Når hastigheten ble over 950 m/s ble ofte en eller flere vinger revet av kulen og det ble mye grafs rundt kulehullet. Samme vil  du oppleve med alle monolittiske kuler, hastigheter over 950 m/s og treff i bein på korte hold gir ofte fragmentering av kulen.

Var de gamle monolittiske kulene sprøere/hardere i legeringen?

Har ikke erfart dette med bruk av tsx/ttsx og lrx (barnes) eller GMX (hornady). 

Skutt dyr på >80m med V0 rundt 980m/s, og det ble helt fint (solid hull tvers gjennom, litt som når jeg skyter rådyr med sluggs) etter treff i bog. 

Kun funnet to kuler i jorda bak som så fine ut (men sannsynligvis maks ekspandert). 

 

Moviken sin tråd er veldig interessant. 

Virker som det skjer noe med Barnes kulene når man er godt forbi 1000m/s i innslagshastighet, opptil der omkring er fart utelukkende positivt for ekspansjon. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det er forskjell på produksjonspartier, men at  legeringer med mye sink lett blir sprøere. Det finnes et formelsett for dynamisk deformasjon av slike legeringer som brukes ved finite element simuleringer. Metallurgi setter en del begrensinger for deformasjonen, og det gjelder alle legeringer. Optimalisering av varmebehandling og legering vil kunne gi et noe større "virkeområde" , men det er begrensinger.

Movikens tester viser at ved de høyeste hastighetene er kulene helt på grensen av det de tåler, og med et solid bein i tillegg vil de brytes i stykker ved høye hastigheter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...