Jump to content

Tikka,sako,remington?


EilertseN

Recommended Posts

Ja her har søkt,søkt og søkt.. Funnet mye info men ikke akkurat det jeg leter etter.

Er på jakt etter kaliber 223.Rem. Jeg kan bruke 15000,- på Rifle med kikkert. (kan strekke meg). Summen er ikke så nøye noen 1000 til og fra når man først handler en rifle.

 

Hvordan valg har jeg på 223.Rem? Sako,tikka t3, Remington osv.

 

Pluss og minuser?

 

Evt. Kikkert?

 

Trudde jeg hadde bestemt meg for en Tikka T3 Lite, men ble usikker da jeg har fått flere negative tilbakemeldinger. Bla. Rekylklakk av alu. Ruster kjappere en for. eks. remington.Unødvendig mye rekly.

 

Takker for alle svar !

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke til i akkurat dette kaliberet, men Remnington 700 med syntetstokk i storviltkaliber ligger løpet inntill stokken på to punkter.

Ved skyting til stoviltprøven ser jeg på flere av denne typen at etterhvert som børsa blir varm så løftes skudda opp og til sia.

Mulig at andre kan fortelle noe om dette, men dette har jeg sett på flere våpen da jeg var vakt til storviltprøven.

 

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke til i akkurat dette kaliberet, men Remnington 700 med syntetstokk i storviltkaliber ligger løpet inntill stokken på to punkter.

Ved skyting til stoviltprøven ser jeg på flere av denne typen at etterhvert som børsa blir varm så løftes skudda opp og til sia.

Mulig at andre kan fortelle noe om dette, men dette har jeg sett på flere våpen da jeg var vakt til storviltprøven.

 

 

Klumsen

 

Husk at det finnes ekstremt mange versjoner av Remington 700, og jeg garanterer at ikke alle har det problemet du refererer til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei. Personlig vil jeg har prøvd å skaffe en Tikka model FØR T3 , 595 e.l....Bedre enn T3. Jeg kjøpte netopp en 695 i 300 win mag. Det finnes forhandlere som har gammel modell enda. Og en gammel modell kan du prute i pris også. Jeg har prøvd Sako, Sauer, Lakelander, M 98, Schultz og Larsen, Tikka. Men nå har jeg 3 Tikka 695. Og en M 98 i 308 w med elgbanestokk og Leopold dotsikt som skal selges min 5000,-

Link to comment
Share on other sites

hm.. ble liksom ikke noe klokere :) Bør jeg evt. gå får SS tikka eller vanlig ? Noen lyddempere dere anbefaler til tikkaen ?

Kjøp Tikka , monter på demper og en skikkelig kikkert. Vi anbefale Ateck stål moduldemper. Svært liten og demper godt. Har gått snart 1000 skudd gjennom min og like fin inni.Ville ikke byttet denne demperen i noen annen.

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal få vanskeligheter med å få et klart svar på dette fordi det er fornøyde og misfornøyde eiere av alle tre typer rifler her på formuet. Selv har jeg en Sako 75 i 223 som jeg primært bruker til jaktfelt og trening. Bruker kun ferdigsydd ammunisjon bl annet Federal og får fin samling med denne. I tillegg til fin samling og billig ammunisjon er det balansen og avtrekket jeg vil fremheve med Sako'en. Som du skjønner er jeg veldig fornøyd med denne rifla.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke til i akkurat dette kaliberet, men Remnington 700 med syntetstokk i storviltkaliber ligger løpet inntill stokken på to punkter.

Ved skyting til stoviltprøven ser jeg på flere av denne typen at etterhvert som børsa blir varm så løftes skudda opp og til sia.

Mulig at andre kan fortelle noe om dette, men dette har jeg sett på flere våpen da jeg var vakt til storviltprøven.

Klumsen

Husk at det finnes ekstremt mange versjoner av Remington 700, og jeg garanterer at ikke alle har det problemet du refererer til :wink:

Dette er ikke uvanlig, ei heller et problem, det forekommer så vidt jeg vet kun på Remingtons egne stokker, ikke bare i plast. De fleste finner fort ut av det og og sliper disse bort og friflyter løpet og eventuelt bedder.

Remington har vel kommet til at det gir bedre presisjon, da vi her sikkert skyter mer enn mange amerikanske jegere gjør, får vi problem med klatring.

Link to comment
Share on other sites

Ja her har søkt,søkt og søkt.. Funnet mye info men ikke akkurat det jeg leter etter.

Er på jakt etter kaliber 223.Rem. Jeg kan bruke 15000,- på Rifle med kikkert. (kan strekke meg). Summen er ikke så nøye noen 1000 til og fra når man først handler en rifle.

 

Hvordan valg har jeg på 223.Rem? Sako,tikka t3, Remington osv.

 

Pluss og minuser?

 

Evt. Kikkert?

 

Trudde jeg hadde bestemt meg for en Tikka T3 Lite, men ble usikker da jeg har fått flere negative tilbakemeldinger. Bla. Rekylklakk av alu. Ruster kjappere en for. eks. remington.Unødvendig mye rekly.

 

Takker for alle svar !

 

har remington 700sps med syntstokk og rustfri pipe i 223. Så langt har jeg ikke funnet noen "minuser"

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen....Rifler er som biler, noen liker bmw andre liker mercedes, ja, noen liker til og med lada....Men det er du selv som må velge, og da er det mye å velge i...Men den rifla jeg har hørt MINST klager på, er den gamle Tikka, bl.a. 695 . Jeg kjenner mange som har det, men har aldri hørt klager. Men f.eks. selve avtrekkeren til Remington synes jeg er veldig brei og gir god kontakt, så den kunne jeg tenkt meg på Tikkaen min, Men i forhold til Sako, så har ikke Tikka noe å skjemmes over iforhold til presisjon. Med min Tikka m 695 i 6.5 * 55 med Hausken demper samler jeg 20 skudd (oryx 10,1 gram ) i snuseska på 100 meter...Dessuten så er kvaliteten på Tikka veldig bra, meget glatt og fin sluttstykkeføring. De er blandt de beste i klassen der tør jeg påstå. Enkle solide børser, men gå helst for mod før t 3....mvh Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Og et godt råd kan være å spørre en børsemaker. Men Jeg mener Tikka er en solider børse enn Remington, og står ikke noe tilbake for sako, har hørt fler mangler på Sako enn Tikka, og Tikkaen er mye billigere og glattere sluttstykkegang, så jeg har prøvd Sako, schultz og larsen, Sauer, Lakelander, m 98 og 2 stk Tikka. Alle ble byttet ut, men nå har jeg 3 stk Tikka, og dem blir... F.eks. Sauer 202 Jaktmatch, SUUUUUUUper stokk, den beste jeg har brukt, MEN den vanvittige sikringen de bruker , FORAN avtrekkern, INNI avtrekkerbøylen ) i en stressa situasjon på bane / jakt kan d være farlig....Den nest nyeste sako med "gummiskjefte", der var utløseren på magasinet så lett tilgjengelig, slik at flere magasin falt ut ved uhell....

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte min tikka basert på "stainless" (ikke stol på det du), vekten og treffsikkerheten, med størst vekt på treffsikkerhet.

 

Jeg gikk opp i budsjettet for å få Tikkaen, jeg liker riflen og spesielt utførelsen som har ett preg av modernisering over seg, og den trenger ikke å være en BMW, så lenge den treffer der den skal.

 

Av de 3 du har i teksten valgte jeg selv ut Tikka, og ville glatt gjort det igjen til tross for rustflekker under hele løpet og kassa godt skjult av stokken som aldri hadde vært av før jeg ble engstelig etter å ha lest en debatt her inne, Sakofabrikken burde sause undersiden bedre inn med fett\olje før shipping synes nå jeg. Men det er bare å være obs på når man kjøper og ordne selv :c)

 

Demperen min er en TMM-5 og den fungerer fin, rifla er ikke så velbalansert lenger men vekta er fremdeles under 4kg med kikkert og demper, finfint for smygjakt :)

Link to comment
Share on other sites

Har aldri eid en 700, men slik jeg har forstått det så låses ikke bolten ved sikring av våpen.

Dette diskvalifiserer Remmen som jaktvåpen til smyg/ bevegelig jakt i mine øyne.

 

Hadde en Mauser med "slapp" Buelersikring som ikke låste hevarma skikkelig. Ved bevegelig jakt hekta hevarma i kvist ol og åpna bolten av og til, og skuddet datt ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet i 10 år med remington som ikke låser hevarmen og mener at dette er et oppkonstruert problem at bolten åpner seg og patronen faller ut av kammeret. En kompis med en BRNO 550 presterte å miste hele sluttstykket under jakt.. Betyr dette at BRNO ikke er til å stole på under jakt? Poenget mitt er at det ikke finnes noen konklusjon på hva som er "best". Jegeren selv må være bevisst på våpenets funksjon, evt begrensinger, og håndtere det deretter.

Det går mer på hva en forventer seg av funksjon.

 

Sako og Tikka har mer kosmetiske forskjeller enn funksjonelle. Disse riflene blir vel fortsatt skrudd sammen side om side og pipene er såvidt jeg vet de samme.

Presisjonen fra de tre nevnte i dette kaliberet kan være like god i den ene som den andre.

Rust.. Min personlige erfaring er at rustfritt stål fra Finland ruster mer enn amerikansk, men med ei oljefille er problemet løst.

Ingenting er vedlikeholdsfritt.

 

Du kan jo godt skrive litt mer om hva du skal bruke rifla til.. er det hovedsaklig jakt eller blir det mest skyting på bane?

 

Siden du har skrevet 15000,- totalt med kikkert regner jeg med du er åpen for å kjøpe brukt en brukt sako.

Det lar seg vel gjøre å få tak i en 75 i 223 til 8-9000, og er du heldig så får du gjerne med montasje og litt ammo.

 

En T3 Lite SS koster dette ny. Mye børse for pengene som går godt. Kjøpt med 1-8" stigning så kan du også bruke tyngre kuler enn 55-60grs.

 

Remington har mange modeller å velge mellom, men skal du ha deg en presisjonsrigg så er LTR, XCR Tactical (LR og Compact) VSF, VS-SF II de beste valgene..

Ulempen er at noen av dem er litt tunge å dra på en hel dag på jakt.

LTR er kanskje det greieste valget om vekta spiller inn.. Se tråden til Kjell Olav hvor han tester både LTR og ammo i 223 her

 

Av kikkert hadde jeg vurdert Leupold og Zeiss Conquest..

Igjen, det kommer anpå bruksområdet og hvor mye som gjenstår på budsjettet etter at rifla er valgt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...