Jump to content

Pris på valper??


RR75

Recommended Posts

Jeg lurer på hva prisen for Neg valper ligger på nå,Jeg har ei tispe som jeg har tenkt å få parret. Og da lurer jeg å hannhund eier på hva prisene er nå siden han vil ha penger\valp for parring..Begge hundene er jakt og utstillings premiert og bra jakthunder. Noen her inne på forumet som kan hjelpe oss med dette :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe jeg skal si sikkert. kommer jo ann på etterspørsel o.l.

Men jakt og utstillingspremierte foreldre ligger vel prisen på 10 -12 tusen lapper..... :?

 

Er det en grunn til at prisen skal ligge så høyt?

 

Klart, det argumenteres ofte med at det koster mye å ha hund, og hundeeier bør ha såpass igjen for valpene. Men det er da vel ikke derfor vi har jakthunder? Og de færreste vil jo argumentere for at de har valper fordi de skal tjene penger på det - stort sett er det jo fordi de mener de har gode hunder, de vil tilføre rasen noe positivt med å føre genene videre osv. osv. Som jeg da synes er mye pjatt så lenge de priser hundene såpass høyt.

 

Hører at mange snakker om såkalte "kudos". Hvis noen vil ha slike hos meg, kan de avle på gode hunder, selge valpene billig og heller være mer kritisk til hvem som kjøper valp... Men det er nå meg...

Link to comment
Share on other sites

Joda rundt 10000 er "normalpris", må si meg kjempe enig med Jibrag her, det er tross alt plasseringa av valpen som gagner oppdretter mest her.

10000 kr for en valp er ikke mye nei, hvis bikkja blir bra vell og merke, men å selge ei bikkje til 10000 og det blir en dritt hund da har du skutt deg selv i foten :roll:

Min far hadde ei knall god gordon tispe som tjuvparra seg med min gordonhann( forøvrig ei bikkje som ble meget bra og hadde stamtavla i orden) da han var bare 1,5 år, 9 valper ble det, han slo ihjel 8 og beholdt en selv :shock:

Joda han var av gammelsorten, vi skulle hatt flere av de så hadde vi hatt bedre jakthunder :!:

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe jeg skal si sikkert. kommer jo ann på etterspørsel o.l.

Men jakt og utstillingspremierte foreldre ligger vel prisen på 10 -12 tusen lapper..... :?

Er det en grunn til at prisen skal ligge så høyt? .

Er 10-12 lapper mye å betale for en kamerat du skal ha i 12-15år? Jeg synes ikke det.

 

Sånn sett kunne prisen ha vært 25.000, fortsatt er det mindre enn brøkdelen av hva de fleste vil bruke på hund i året. Men er det noen grunn til at prisen skal ligge så høyt?

Link to comment
Share on other sites

Jibrag skrev:

Men er det noen grunn til at prisen skal ligge så høyt?

Nå er det heldigvis mange ildsjeler rundomkring i hundemiljøene. Folk som reiser på prøver og utstillinger å dokumenterer hundene sine. Mange oppdrettere har også en oppfølging av valpekjøpere som krever masse tid. For meg så fremstår de beste oppdretterene mer som dugnadsarbeidere enn som forretningsfolk.

 

Jeg snakket med en velrenomert oppdretter for en stund siden. Denne kennelen er nærmest et lokomotiv i sin rase i hele skandinavia, det opereres med lange ventelister på alle kull. Noe av det mest fornøyelige de vet er når folk ringer for å prute...

Link to comment
Share on other sites

Men er det noen grunn til at prisen skal ligge så høyt?

 

Jeg vil snu spørsmålet ditt på hodet. Hvorfor er prisen på jakthundvalper så LAV? Seriøse oppdretter kan jo ta mye bedre betalt for valper enn de gjør nå i dag, hvis de ønsker det ettersom ventelistene er lange hos mange av dem.

Som "Guttapåskauen"skriver så bruker seriøse oppdrettere myyye tid og penger på dokumentere hundene sine,jaktprøver,utstillinger osv. Med tanke på all jobb som ligger bak en meritert hund,så gjør det ikke akkurat noe at eier får igjen noen kroner når valpene skal selges.

Link to comment
Share on other sites

Men er det noen grunn til at prisen skal ligge så høyt?

 

Jeg vil snu spørsmålet ditt på hodet. Hvorfor er prisen på jakthundvalper så LAV? Seriøse oppdretter kan jo ta mye bedre betalt for valper enn de gjør nå i dag, hvis de ønsker det ettersom ventelistene er lange hos mange av dem.

Som "Guttapåskauen"skriver så bruker seriøse oppdrettere myyye tid og penger på dokumentere hundene sine,jaktprøver,utstillinger osv. Med tanke på all jobb som ligger bak en meritert hund,så gjør det ikke akkurat noe at eier får igjen noen kroner når valpene skal selges.

 

Grunnen er egentlig såre enkel - når prisen blir for høy blir det for "enkelt" å ha kull og markedet vil tilføres mange, og useriøse, oppdrettere. Kan godt legge skylden på kjøpere som ikke er kritiske nok, men det er en knivsegg her. Men når det er mange nok som vil selge til en gitt pris så blir det liksom der prisen skal ligge.

 

Seriøse oppdrettere kan sikkert ta noe høyere pris, men alikevel kan det egentlig ikke gi noen garanti for sluttproduktet da dette er dyr og det er mye som kan skje på veien. Det er mang en JCH som ikke har avlet bra...

Link to comment
Share on other sites

jeg tror at høy valpepris er både bra og dårlig.

bra for at det motiverer folk til å få fram gode hunder(får hunder premiert på utstilling, jaktprøver osv)

dårlig for det motiverer enkelte til å masseprodusere valper(noen avler voldsomt på enkelte hunder, kansje ikke alle hunder de bruker i avl er like gode, å enkelte oppdrettere har ganske mange kull pr år.... de har sikkert en god hanhund og noen gode tisper men de avler og på ikke helt topp tisper...)

 

har da sett litt på kombinasjonene enkelte oppdrettere bruker. relativt unge tisper som ikke er mer enn jaktpremiert blir ofte brukt i avl. hanhunden er som oftest topp, men tispene er ikke ofte ikke stilt nok til å bli champion(eller ikke gode nok til å bli det) å man ser de samme oppdretterne har mange kull til salgs i året......

 

selvfølgelig motiverer 10 000 pr valp litt på "produksjonen" ;)

Link to comment
Share on other sites

Seriøse oppdrettere kan sikkert ta noe høyere pris, men alikevel kan det egentlig ikke gi noen garanti for sluttproduktet da dette er dyr og det er mye som kan skje på veien. Det er mang en JCH som ikke har avlet bra...

 

Et jaktchampionat sier mindre om hundens egenskaper som avlsdyr, enn hva en kritisk og erfaren hundeeier klarer å bedømme bikkja til sjøl.

 

Kan noen virkelig påpeke om vi har en reell avlsframgang innenfor jakthundrasene, og eventuelt hvordan denne kan måles i avlsframgang fra generasjon til generasjon, eller år til år? Jeg skulle ikke forundre meg om vi faktisk har en negativ avlsframgang innen flere raser. Avlsframgang har vi først når avkommet i en generasjon er genetisk bedre enn avkommet i forrige generasjon, og det får vi når avlsdyra som velges ut er en god del bedre enn gjennomsnittet av populasjonen.

 

Utplukk av avlshunder innenfor jakthundrasene skjer på to steder. I valpekassa - valpen som tilfeldigvis velges av en ildsjel som driver med avl vil ha tusen ganger større sjanse for å bli en avlshund enn valpen som velges av en som bare skal ha den til jakt. Og på pubben - den hunden som eies av en som klarer å finne seg enten en tålmodig livsledsager eller ingen livsledsager i hele tatt, vil også ha større muligheter til å lykkes som avlshund.

 

I en hunderase som teller 2000 individer, vil den reelle avlspopulasjonen som regel være under 200, basert på at (ren gjetting) maks 10% av jegerbefolkningen gidder å meritere hundene sine og gidder å ha kull på dem. Det gjøres altså et "miljømessig" utplukk av avlshunder som ikke på noen måte baserer seg på hundenes genetiske verdi hvor 90% "vrakes" nærmest fra fødselen. Vi skal ha rimelig flaks hvis de ti prosentene virkelig er bedre (genetisk sett) enn gjennomsnittet av populasjonen.

 

Vi har absolutt ingen metode for å "viske ut" miljødelen av hundeoppdragelsa i jakthundavlen, og når en vet hvor viktig miljødelen er og hvor vanskelig det er å plukke ut de egenskapene som virkelig er arvbare, har jeg absolutt ingen tro på at en jaktpremiert hund er betydelig bedre avlsmessig enn en tilfeldig valgt hund. Og bakgrunnen for at jeg sier det, er at jeg er med i husdyravl der det gjøres mye arbeid nettopp for å viske ut miljødelen, og hvor man klarer å få en målbar avlsfremgang fra ett år til neste. Og jakthundavlen er etter min oppfatning dessverre ikke i nærheten.

 

Beklager at jeg havner litt utafor topic her, men dette er et tema som jeg har tenkt litt på i den senere tid, og det manifesterer seg altså i et litt rotete innlegg her...

Link to comment
Share on other sites

Fine tanker og gode spørsmål Jibrag. Alv på husdyr og avl på jakthunder er jo underlagt de samme mekanismene. For å ta utgangspunkt i en hunderase som har lykkes med avlen så kan vi ta en titt på vorsteh. Denne rasen har en velfungerende raseklubb med et avlsråd som har spillt på lag med oppdrettere hele veien. Vorsteh er heller ingen trendy rase, valpekjøperne er jegere og friluftsfolk med høye kvalitetskrav.

 

Vorsteh har et visst image som en krevende hund. Dette er en sannhet med store modifikasjoner. Vorsteh i dag og vorsteh 15 slektsledd bakover er 2 helt forskjellige hunder.

 

Det er tatt i bruk ulike tiltak for å forbedre avlen. Man har fått fokus på å finne de avlsdyra og kombinasjonene som faktisk avler bra avkom. Statistikk og data har gitt en helt ny hverdag for avlsplanlegging. I motsetning til mange andre raser har vorsteh avlen vært preget av disiplin, målbevissthet og ydmykhet.

 

Resultatet vises i NKK's statistikk:

Tallenes Tale.

Premieringsprosent og Viltfinnerevne

Stihåret vorsteh 21,7 % og 3,45 vf.evne

Korthåret vorsteh 19,9 % og 3,50 vf.evne

Pointer 19,1 % og 3,47 vf.evne

Breton 19,1% og 3,42 vf.evne

Engelsk setter 18,9 % og 3,65 vf.evne

Gordon setter 17,5 % og 3,28 vf.evne

Irsk setter 17,1% og 3,18 vf.evne

 

Viltfinnerevne sier noe om evne til å finne fugl før makker.

Premieringsprosen sier litt om bl.a dresserbarhet.

 

Nå er ikke jeg så oppegående på avl og statistikk at jeg kan føre noen videre diskusjon om dette temaet. Men jeg synes det er interessant å vise at man oppnår resultater dersom man faktisk bestemmer seg for noe, og gjennomfører det. Vorsteh avlen i Norge har fått internasjonal anerkjennelse. Man kan faktisk se en positiv utvikling fra generasjon til generasjon.

Link to comment
Share on other sites

Denne rasen har en velfungerende raseklubb med et avlsråd som har spillt på lag med oppdrettere hele veien. Vorsteh er heller ingen trendy rase, valpekjøperne er jegere og friluftsfolk med høye kvalitetskrav.

 

Nettopp dette er utrolig viktig, og uten å tråkke for mange på tærene, så er dette noe som ikke alltid fungerer slik det skal pr. i dag dessverre. Jeg tror, personlig, at det er mange raser pr. i dag hvor avlen er preget noe i retning av litt "lykke og fromme", og det blir litt for lite målrettet. Og for å igjen spille litt på dette med valpepris - dersom prisen pr. valp blir for høy så er ikke det nødvendigvis noe godt bidrag for å øke kvaliteten på avlen, selv om det kan virke slik rent kortsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Fruen min kjøpte seg en Pomeranian-tispevalp for 1 mnd siden. Denne betalte hun vel 20.000.-kr for,noe som er normal pris for en hund av denne type fra seriøs oppdretter. Selv om jeg ikke synes det er en helt uakseptabel pris,så begynner det å nærme seg, og jeg er glad for at ikke våre jakthunder ligger på det prisnivået(ennå).

Link to comment
Share on other sites

vet ikke om det jeg kommer med nå har noe relevans til saken, men hørte i jula at blandingshunder av feks to elghundraser(feks NEG+jamt eller NEG+NES eller eller) eller paringer av elghunder uten stamtavle går for 2-3000 i området her. kan det være fordi prisen på "gode" valper med rett statavle osv begynner å nærme seg smertegrensa hos enkelte jegere?

 

er endel folk her i området som har et ganske "praktisk syn" på hunder. funker de ikke, får de en 7,62mm pille.... å det er enklere å gi en billig hund en slik pille enn det er å gi en relativt dyr rasehund med flotte papirer samme pilla.... samme praksis brukes i reindrifta, der gjeterhunder er "forbruksvare"

 

det værste er at en god del av de elg hundene uten papirer er meget gode hunder det skytes mye elg for.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg så oppegående på avl og statistikk at jeg kan føre noen videre diskusjon om dette temaet. Men jeg synes det er interessant å vise at man oppnår resultater dersom man faktisk bestemmer seg for noe, og gjennomfører det. Vorsteh avlen i Norge har fått internasjonal anerkjennelse. Man kan faktisk se en positiv utvikling fra generasjon til generasjon.

 

Veldig interessant, og absolutt et eksempel til etterfølgelse.

 

Problemet for de fleste raser er at avlsmålene retter seg mot egenskaper som har en lav arvbarhet (dvs sterkt miljøpåvirket), noe som reduserer avlsframgangen fra generasjon til generasjon. Dess høyere arvbarhet i egenskapene som det avles på, dess større avlsframgang. Når vi premierer egenskaper som søk og loslengde hos drivende hunder, sier det oss forholdsvis lite om genetikken. Losmål er en langt enklere egenskap å avle for - det er en typisk egenskap med høy arvbarhet.

 

Hva gir egentlig et godt søk, om en ser bort fra miljødelen? Litt gjetting, men jeg vil påstå at grunnleggende egenskaper for et godt søk er at hunden har jaktlyst og er trygg på seg sjøl og omgivelsene. Og det kan vi måle, og avle på. Og jeg tror faktisk at en paring der begge foreldre har en genetisk god jaktlyst, og en genetisk trygghet på seg sjøl og omgivelsene, vil gi valper som har et potensiale til å få et godt søk. Selv om ikke foreldrene har det. Kanskje mer enn en valp som er født med litt dårlig jaktlyst og usikkerhet, hvor eieren har brukt tid i bøtter og spann og har fått til et bra søk til tross for et dårlig utgangspunkt.

 

Skal vi avle hundeførere må vi fram med kvinnfolk, ikke tisper... :wink:

 

Det jeg vel egentlig sier er at vi må premiere hundene etter enkeltegenskaper, istedet for å premiere hundene etter hvordan de fungerer praktisk, rett og slett fordi jeg tror en god hundefører kan få en god jakthund ut av et dårlig utgangspunkt hvor de arvbare egenskapene ikke trenger å være på topp.

 

I husdyravl er avkomstgransking en viktig del av avlen. Altså at hanndyra gis en viss mengde paringer hver, og egenskapene til avkommet vurderes opp mot hverandre. Da finner en ut noe om hanndyrets verdi som avlsdyr. Eksempelvis ti hannhunder med tre parringer hver, og femten valper. De femten valpene havner hos ulike eiere, og hvis en tar "snittet" av egenskapene til de femten valpene etter hver hannhund, vil en ha en god pekepinn på hannhundens avlsverdi. Tre kull og femten valper er selvsagt et veldig lite utvalg, og det blir forholdsvis usikkert i forhold til om man hadde 30 kull og 150 valper, men det er neppe realistisk.

 

Jeg tror faktisk at veien å gå kunne være å sterkt regulere antall hannhunder som brukes i avlen, for å kunne komme fram mot noe i retning av en avkomstgransking. Og samtidig ha en beinhard styring av f.eks innavl. Det ville selvsagt også bety at vi nok måtte kvitte oss med NKK, eller gjøre storreingjøring i den organisasjonen. For såvidt jeg har forstått er de rimelig uvillige til å legge føringer på avlen.

 

Som eksempel, dreveren. Ca 250 valper pr. år de siste 5 åra (i grovt gjennomsnitt). Med 5 valper i snitt pr kull er det snakkom 50 kull i året. Sannsynligvis fordelt på et sted mellom 35-45 hannhunder. Grovt sett igjen betyr dette at et sted mellom 1/3-1/4 av alle fødte drever hannhunder brukes i avl en eller flere ganger (altså, det fødes ca 125 hannhunder i året og avles på ca 35-45 hannhunder i året) Kanskje hadde det vært nok å plukke ut 10-15 av de virkelig beste hannhundene, og bruke disse istedet. Om 3-4 år hadde vi da hatt grunnlag til å vurdere valpene etter disse, og finne ut hvilke 2-3 som virkelig avler best. Samtidig kunne vi vurdere kullene opp mot hverandre, og faktisk også finne ut hvilke tisper som gav best resultat. Disse kunne da fått et nytt kull, men da kun med de 2-3 beste hannhundene.

 

Og da begynner vi å snakke om seleksjon og - tror jeg - avlsframgang i stor stil.

 

Men realistisk? I think not...

Link to comment
Share on other sites

For meg glemmer du et element her - og det er helse. Dersom du senker antall hannhunder som blir brukt blir man svært sårbar ovenfor rasens helse og hele generasjoner av valper må "kaseres" i forhold til videre avl, og det kan være en meget farlig sti når man i utgangspunktet har en liten avlsbase slik enkelte raser har.

Link to comment
Share on other sites

det værste er at en god del av de elg hundene uten papirer er meget gode hunder det skytes mye elg for.

 

Det er i grunnen ikke så rart.

 

Litt kort avlslære...

De fleste positive egenskaper (hos alle dyr) er dominante over de negative egenskapene. Altså, for hver egenskap arver vi (grovt sett) en variant fra far og en fra mor. Hvis den fra far er dominant (som regel positiv egenskap) og den fra mor er vikende/recessiv, vil avkommet få den positive egenskapen. Og være bærer for den negative.

 

Dess nærmere beslektet to individer er, dess større er sjansen for at begge er bærer av de samme genvariantene. Og dess mindre beslektet to individer er, dess større er sjansen for at de har ulike egenskaper. Og har de ulike egenskaper, må en av dem nødvendigvis ha den dominante.

 

Så det som skjer når to ubeslektede hunder parres - som f.eks to hunder av ulik rase - er at de dominante genene til far dekker over de recessive til mor, og omvendt. Derfor vil førstegenerasjons krysningshunder ofte ha svært mange positive egenskaper. Og være bærere av svært mange negative egenskaper.

 

Også kjent som krysningsfrodighet eller heterosis.

Link to comment
Share on other sites

For meg glemmer du et element her - og det er helse. Dersom du senker antall hannhunder som blir brukt blir man svært sårbar ovenfor rasens helse og hele generasjoner av valper må "kaseres" i forhold til videre avl, og det kan være en meget farlig sti når man i utgangspunktet har en liten avlsbase slik enkelte raser har.

 

Nja, det kommer vel an på hvor godt man kvalitetssikrer hannhundene som blir brukt. En spissing av avlen med en form for avkomstgransking vil dessuten gi et betydelig bedre verktøy for å påvise arvelige lidelser, og spore frem hvilke individer som er bærere av disse.

 

Og forsåvidt tror jeg nok at "smårasene" stort sett kan glemme avlsfremgang i utgangspunktet, og konsentrere seg om å bevare det de allerede har. Hvis en har så liten avlsbase at man må avle på kreti og pleti vil man aldri få noen avlsframgang.

 

Og det er forsåvidt et annet problem. Dvs at så mye god kunnskap, erfaring og innsats innen jakthundavl i Norge ødsles bort på en hel hurv med hunderaser som er alt for små til å kunne få noen reell avlsframgang. Og mange av rasene har eksakt det samme bruksområdet. Som f.eks harehundrasene og delvis også de småbeinte. Jaja, forsåvidt også elghundrasene og fuglehundrasene...

Link to comment
Share on other sites

det værste er at en god del av de elg hundene uten papirer er meget gode hunder det skytes mye elg for.

 

Det er i grunnen ikke så rart.

 

Litt kort avlslære...

De fleste positive egenskaper (hos alle dyr) er dominante over de negative egenskapene. Altså, for hver egenskap arver vi (grovt sett) en variant fra far og en fra mor. Hvis den fra far er dominant (som regel positiv egenskap) og den fra mor er vikende/recessiv, vil avkommet få den positive egenskapen. Og være bærer for den negative.

joda, men også det at "billige" hunder er det lettere for mange å kvitte seg med en dyre... altså vil ofte ikke de dårlige eksemplarene ablandingshunder få oppleve så mange elg-jakter før de drar til de evige hundemarker.... å sannsynligvis vil det ikke avles på slike.

 

mens mange med en dyr NEG tispe vil prøve å få mist et kull valper på den uansett hvor bra den er eller ikke. det kan jo fort bli 40-50 000 i fortjeneste på et renrasa NEG kull....

Link to comment
Share on other sites

 

Og forsåvidt tror jeg nok at "smårasene" stort sett kan glemme avlsfremgang i utgangspunktet, og konsentrere seg om å bevare det de allerede har. Hvis en har så liten avlsbase at man må avle på kreti og pleti vil man aldri få noen avlsframgang.

 

Her er vi nok litt uenige, dog underforstått at man ikke skal avle over en lav sko. Klart, i et eller to ledd frem så stemmer det jo hva du sier, men om en skal få fremgang må en også sørge for at man har en tilstrekkelig stor avlsbase som man samtidig bør søke etter skal være bra nok. Hva er verdien av noen få gode, men "syke" hunder? Dersom innavlsgraden dessuten øker så blinker farelysene ekstra kraftige. Dessverre er det enkelte raser som lider av dette i dag så vidt jeg kan bedømme da det er raser i Norge i dag som klart lider under tidligere matadoravl - hunder som viste seg å ikke være så veldig gode alikevel.

 

Selv savner jeg fokuset på tispene, for meg betyr en bra mor mer enn en god far egenskapsmessig når det kommer til avl.

Link to comment
Share on other sites

 

Og forsåvidt tror jeg nok at "smårasene" stort sett kan glemme avlsfremgang i utgangspunktet, og konsentrere seg om å bevare det de allerede har. Hvis en har så liten avlsbase at man må avle på kreti og pleti vil man aldri få noen avlsframgang.

 

Her er vi nok litt uenige, dog underforstått at man ikke skal avle over en lav sko. Klart, i et eller to ledd frem så stemmer det jo hva du sier, men om en skal få fremgang må en også sørge for at man har en tilstrekkelig stor avlsbase som man samtidig bør søke etter skal være bra nok. Hva er verdien av noen få gode, men "syke"

hunder?

 

Hva er verdien av bøttevis av middelmådige hunder? Det er spissene vi trenger, det er de som driver avlsfremgangen videre.

 

Dersom innavlsgraden dessuten øker så blinker farelysene ekstra kraftige. Dessverre er det enkelte raser som lider av dette i dag så vidt jeg kan bedømme da det er raser i Norge i dag som klart lider under tidligere matadoravl - hunder som viste seg å ikke være så veldig gode alikevel.

 

Jeg tror denne frykten for innavl som jeg opplever innen en del jakthundmiljøer er sterkt overdrevet. Innavl, i kontrollerte former, er jo det som skaper en homogen rase og et forutsigbarhet i form av at egenskapene til valpene stemmer overens med det som er særtrekkene til rasen. Samtidig skal man selvsagt holde stor nok variasjon til at man har mulighet til å få en avlsfremgang.

 

Selv savner jeg fokuset på tispene, for meg betyr en bra mor mer enn en god far egenskapsmessig når det kommer til avl.

 

Jeg tror det er rett å stille mindre krav til tispene i avlen, og så lenge valpene fra naturens side avler halvparten fra hver av foreldrene, kommer det nok på det samme om en skjerper inn seleksjonen innenfor hannhundene eller tispene.

 

Men litt av hovedpoenget må være å finne de beste av begge kjønn, og sikre at det er disse det blir avlet mest på gjennom flere kull. Samtidig som man holder bredden ved å gi et bredere utvalg av hannhunder og tisper "prøveparringer".

 

Men som sagt igjen, jeg tviler på at dette er gjennomførbart i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Hva er verdien av bøttevis av middelmådige hunder? Det er spissene vi trenger, det er de som driver avlsfremgangen videre.

 

Middelmådige hunder kan også avle bra på samme måte som gode hunden kan avle dårlig, avlsmessig er stammen viktigere enn "mor og far" i seg selv. Dessuten, du snakker litt mot deg selv her, for denne "middelmådige" hunden kan kanskje brukes på et senere tidspunkt i forhold til kontrollert linjeavl nettopp på grunn av stammen den er bygd opp av?

 

Men som sagt igjen, jeg tviler på at dette er gjennomførbart i praksis.

 

Her er vi 100% enige. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva er verdien av bøttevis av middelmådige hunder? Det er spissene vi trenger, det er de som driver avlsfremgangen videre.

 

Middelmådige hunder kan også avle bra på samme måte som gode hunden kan avle dårlig, avlsmessig er stammen viktigere enn "mor og far" i seg selv. Dessuten, du snakker litt mot deg selv her, for denne "middelmådige" hunden kan kanskje brukes på et senere tidspunkt i forhold til kontrollert linjeavl nettopp på grunn av stammen den er bygd opp av?

 

Mulig jeg var uklar, men med middelmådig mener jeg altså i forhold til de kriteriene vi vurderer avlshunder etter i dag, altså jaktpremieringer/jaktmessige prestasjoner stort sett. Ikke den genetiske avlsverdien. Jeg er helt enig i at en middelmådig jakthund godt kan være veldig verdifull som avlshund, på grunn av egenskapene den har (altså potensialet eieren ikke har klart å utnytte) eller egenskapene den avler.

 

Men du snakker om "stammen" - hvordan kjenner vi den genetiske stammen til hunder pr. i dag? Vi vet jo egentlig veldig lite om egenskapene som bygger opp jakthunden, ut over den samla vurderinga som vi klætter ned på papiret som JCH eller andre bokstavkombinasjoner.

 

Hva sier det oss? Jo, bikkja jager.

Link to comment
Share on other sites

Mye interesangt og fornuftig i denne tråden.

Men det er en ting som ikke har hvært oppe og det er ukritiske valpekjøpere.

For når det finnes mange valpekjøpere som bare bryr seg om pris og bryr seg ingen ting om papirer og premijeringer, holder de liv i useriøse oppdretere som avler ukritisk og bare er ute etter penger.

Link to comment
Share on other sites

Men du snakker om "stammen" - hvordan kjenner vi den genetiske stammen til hunder pr. i dag? Vi vet jo egentlig veldig lite om egenskapene som bygger opp jakthunden, ut over den samla vurderinga som vi klætter ned på papiret som JCH eller andre bokstavkombinasjoner.

 

 

Se hvordan finnene gjør dette. Et veldig viktig kriterie hos disse er helheten i kullet, dvs. hvor mange i kullet er faktisk blitt jaktpremiert. Og det er jo naturlig det, hvilken hund vil du bruke i avl? Den ene som ble Jch eller han som har 5 jaktpremierte søsken hvorav 3 er JCH?

 

Videre ser de også veldig på jaktpremierte avkom, både i forhold til tisper og hannhunder. Dette er elementer som ikke står på noe papir, men som virkelig forteller mye om stammen hunden er bygd opp av. Dette er hunder som kan være "middelmådige" men som på den andre siden kan være veldig viktige i avlsmessig sammenheng trass i deres egne prestasjoner. Og slikt sett kan man få god innsikt i stammen til en hund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...