Jump to content

300 win mag på Elgjakt


Fredrik Jensen

Recommended Posts

Kommer jo an på hvor du treffer og hvilken kule du bruker, ellers er jo potensiale for stygge slakt større med høy hastighet enn lav. Brukte 300.Wby på elgjakt i flere år, 200grs Swift A-frame i 925 m/s var god elgmedisin. Kula holdt bra sammen og de jeg fant igjen hadde ca 95% restvekt.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, vavlo said:

Viktig å bruke kuler som holder sammen dog.

 

Jeg har skutt elg med 165 grs A-Frame, med utgangshastighet 985 m/s, fra 308 Norma Magnum. På avstander fra 100 meter er restvekta 95 % eller mer, og slaktene ser ikke annerledes ut enn de som er skutt av de øvrige jegerne på laget, som bruker 30-06 og 308 Win. Men "tradisjonelle blykuler" i den farten ville nok ikke blitt pent - !

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, vavlo said:

Ikke merkbart verre enn andre .30 kaliber patroner, som jeg har observert på de slakt jeg har håndtert. Viktig å bruke kuler som holder sammen dog.

Veeel jeg er kanskje ikke så "begeistret" for 300 WM i elgskogen som vavlo.

Da jeg drev med elgjakt på det værste, fikk en av gutta på laget for seg at han ville ha ny rifle i....nettopp 300 WM

Tiltenkt bruksområde: reinsjakt.

Han hadde forlest seg på 300ens langholdsegenskaper.

Meeen en dag ble nyrifla med ut i elgskogen og fikk prøvd seg i praksis, for å si det slik. Kompisen la på 4 skudd på en oksetapp i god driv oppetter lia. Kort hold, iht jegerprøveboka.

Oksen la seg pent ned den. Kort avstand til vei. Alle var fornøyde, helt til man vommet ut. Ikke bra. Værre ble det da man begynnte på flåjobben.

For å gjøre en litt lengere historie kort......elgtappen ble kassert og grav ned, holdt  å skive, på stedet.

Ikke et eneste gram kjøtt var brukbart. 1000vis av kroner i tap.

Etter denne tildragelsen brukte.....og bruker han 9,3 pdd

Back to basic.....det enkle er ofte det beste😀

 

Muligens litt søkt å dra bastante konklusjoner etter 4 skudd og en kassert elg, men jeg personlig er ikke fan  ei.

Alle på laget brukte/bruker de mest kjente 30 kaliberne, 9,3 og forhatte 6,5x55

Ikke en eneste elg har overlevd så langt.

 

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

Det var jo litt av et "mesterstykke" og så fullstendig ødelegge et slakt med fire skudd, men (basert på faktisk erfaring) tviler jeg på at det hadde sett vesentlig mer hyggelig ut om seansen hadde vært gjentatt med en 9,3 eller 30-06. Særlig skudd i skrå vinkel bakfra, som først går i vomma og deretter brysthulen, steller gjerne i stand et fryktelig griseri. (Jada, har til og med klart å gjøre det selv med .308 W). Om en da i tillegg klarer å skyte i boger og skinker, blir det ikke så mange brukbare stykningsdeler igjen. Brukes det i tillegg ei lettekspanderende kule, som virker godt og er effektiv ved  riktig plasserte skudd, gjør ikke det situasjonen likere. Jeg har sett lignende også, med tilnærmet samme resultat, utført av skytter som har gått i "panikkmodus" og øst på med ammunisjon i "normalkaliber".

Like fullt, patronen er ikke et dårlig valg til stort vilt som elg, selv om jeg ikke ville anbefalt den til typisk norsk elgjakt. Jeg har selv ei rifle kamret for den, ikke ei "skogsrifle", men ei noe tung og typisk posteringsrifle for de lengre holdene.

Edited by vavlo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har da flere elgfall med 300wm.. skuddhold fra 15meter til 250+ kan ikke si jeg har måtte grave ned noe elg enda.. klart kreve den litt bra kuler. Når en skytter klarer og grise det til så mye at elgen må graves ned.. vel da tror jeg det ligger litt mere på skytter...  sitter her å dagdrømmer om en pipe i 308NM til Schultzen.. må se om jeg får tak i magnum sluttstykke..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har jaktet en del og sett mye elgfall, noe av det verste jeg har sett er fra 1 skudd fra 6,5x55 med Norma vulcan kule. En fjord okse skutt gjennom begge bog blader(ikke gjonnomskyting)

Begge bøger og sider ble hundemat.

Har skutt elg med mange forskjellige kaliber 6,5-308w-3006-7mm,8mm,338,9,3,375.og min erfaring er ved stor utgangshastighe så er det svært viktig å velge RIKTIG kule.

En 300 wm ell 300 wbm gir ikke nødvendigvis mere skuddskader enn en 6,5 ell 3006 osv, det mange momenter som gjør at noen ganger så blir det store kjøttskader og flest ganger er det treff i bein/vinkel osv som flere her har nevt.

Etter min mening er 300wm et bra valg for storvilt.Jeg har kansje skutt 50-60 elg med 300wby mag og testet mange kuler og beste resultat har jeg hatt med Barnes tsx 180grain med utgang 940m/s

Denne kula gjør bra arbeid både på korte og lange hold.

Ellers så brukte jeg mye Swift scirocco 180 grains som også er  en bra kule og fikk spesiellt gode samlinger med denne på lange avstander.Den ekspanderer dog litt for hurtig på kortere hold og jeg brukte denne oftes på avstander over 150 meter.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...