Jump to content

Ammunisjon til gammel IZH-54.


Balalaika

Recommended Posts

Hei. 
Kommer litt an på hva du skal jakte på. 
Bly er stort sett bedre og billigere. 
De fleste typer tungsten og bismuth funker også, men må gjerne gå opp en haglstørrelse i forhold til bly. Større hagl til større vilt og vanskelig å gi noe eksakt råd uten info. Antar at du har kaliber 12/70?

Link to comment
Share on other sites

VISMUT funker nok fint. Bly kan man bruke så lenge vi får lov, men hvis man ikke vil funker nok alternativene like godt. Jeg har ikke skutt vilt med annet enn vismut og bly, men kan ikke si jeg har merket forskjell altså... Har stort sett skutt ender og ryper og ikke brydd med haglstørrelse utover at det ikke er hjortehagl.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Wolfram og vismut, ikke tungstein og bismøt..

 

Ole

Kjært barn har mange navn.. 

NB: Det er ikke alle typer tungsten som kan brukes i gamle hagler, den i link under bør kun brukes i moderne hagler og med rett trangboring. Tungsten Matrix er gjerne betegnelsen på den typen som kan brukes i gamle hagler. 

 

https://www.bmwear.no/produkt/ammunisjon/haglepatroner/jaktpatroner/kal-12/ammox-p-t-1270-3mm-32g#:~:text=AmmoX Premium Tungsten er hagleammunisjon ladet med tungsten,gir betydelig høyere gjennomtrengningsevne%2C også på lengre avstander.

 

https://www.bmwear.no/produkt/ammunisjon/haglepatroner/jaktpatroner/kal-12/eley-vip-bismuth-12-70-32g-us5-25-stk

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Olemann said:

Kjært barn har mange navn.. 

 

På norsk har grunnstoffene ett korrekt navn hver. De heter det samme uansett. Merkenavn (f.eks "Tungsten Matrix") er noe annet. 

Jeg syns uansett det blir tullete å snakke om tungsten/tungstein/tongsten og bismøth/bissmøff/bismutt. "Eley VIP med vismut", ja. "Sånn bismut", nei.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg lurer på om denne frykta for og skyte stål i gamle hagler faktisk har rot i virkeligheta? Hagla ligger jo i en plastkopp og trykket bak blir vell det same som ei blyladning med same vekt? 

I dei tilfeller det for min del blir brukt stålhagl er ved leirdueskytning og bruk av treningsammo som er svakt ladd og gjerne i ein IZH-54 som eg har lånt masse.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kvernhuselva said:

Eg lurer på om denne frykta for og skyte stål i gamle hagler faktisk har rot i virkeligheta? Hagla ligger jo i en plastkopp og trykket bak blir vell det same som ei blyladning med same vekt? 

I dei tilfeller det for min del blir brukt stålhagl er ved leirdueskytning og bruk av treningsammo som er svakt ladd og gjerne i ein IZH-54 som eg har lånt masse.

Da må du nok lære deg litt om lading av haglepatroner ;-) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kvernhuselva said:

Eg lurer på om denne frykta for og skyte stål i gamle hagler faktisk har rot i virkeligheta? Hagla ligger jo i en plastkopp og trykket bak blir vell det same som ei blyladning med same vekt?

 

Nettopp dette, nei, trykket er høyere fordi stål er lettere.

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Sportskytter said:

Da må du nok lære deg litt om lading av haglepatroner ;-) 

Det er der alle spørsmålsteikna kjem inn i bildet.

Har du noko å lære vekk?🙂

 

30 minutes ago, m00se said:

 

Nettopp dette, nei, trykket er høyere fordi stål er lettere.

Men dersom vi fokuserer på leirdueammo med svakere ladning vil det vell gå opp i opp?

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Kvernhuselva said:

Det er der alle spørsmålsteikna kjem inn i bildet.

Har du noko å lære vekk?🙂

 

Men dersom vi fokuserer på leirdueammo med svakere ladning vil det vell gå opp i opp?

Det kreves høyere landing/mere trykk for å få lettere haggel som stål opp i tilsvarende hastighet/anslagsenergi tilnærmet bly.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...