Jump to content

Flunatec


OO

Recommended Posts

Flunatec (coatingen altså) legger seg på metallet, det er vel noe keramisk hokuspokus i det. Jeg syns det er verdt pengene og arbeidet med å legge på. Overflatene holder seg veldig glatte ("tørrsmurt") over lang tid, du merker kjapt at det er mye mindre friksjon.

Spes på halvauto er det digg å ha merkbart mindre motstand i ladegrep og følgende glattere repetering. Mindre drit blir det også, det setter seg ikke like godt på metallet.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Flunatec (coatingen altså) legger seg på metallet, det er vel noe keramisk hokuspokus i det. Jeg syns det er verdt pengene og arbeidet med å legge på. Overflatene holder seg veldig glatte ("tørrsmurt") over lang tid, du merker kjapt at det er mye mindre friksjon.

Spes på halvauto er det digg å ha merkbart mindre motstand i ladegrep og følgende glattere repetering. Mindre drit blir det også, det setter seg ikke like godt på metallet.

 

Ole

Ok. Per nå bruker jeg fett på metalldeler for å beskytte det. Flunatec er i flytende form. Fett varer vel lenger tenker jeg, noen tanker?

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, OO said:

Ok. Per nå bruker jeg fett på metalldeler for å beskytte det. Flunatec er i flytende form. Fett varer vel lenger tenker jeg, noen tanker?

 

Er det snakk om Flunatec-olje eller Flunatec-coating?

Oljen har jeg ingen erfaring med, coatingen fungerer som jeg skriver supert.

Fra det jeg har hørt skal oljen også funke bra.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ei tohi varjata said:

 

Er det snakk om Flunatec-olje eller Flunatec-coating?

Oljen har jeg ingen erfaring med, coatingen fungerer som jeg skriver supert.

Fra det jeg har hørt skal oljen også funke bra.

 

Ole

Er coatingen ja

Link to comment
Share on other sites

Flunatec er tipp topp tommel opp! Bruker det på alle våpnene mine, legger på på alle deler både innvendig og utvendig. Gir fin matt finish og meget god smørning. På bevegelige deler har jeg på såpass at det forblir noe vått, resten tørker jeg av med en fille. 

 

34 minutes ago, YnStee said:

hva bruker folket til avfetting?

 

 

Rødsprit og bremserens, alt ettersom. Bruker bremserens i løp og steder hvor man ikke kommer til med fille. Rødsprit på utside og plasser hvor det er lett å tørke over med fille. Bare husk på å dekke alt som har blitt avfettet godt med coating, spesielt der det er brukt bremserens da metallet blir helt fritt for olje etterpå. Bremserens er uten tvil det mest effektive jeg har prøvd for å ta møkka og få våpen skikkelig rene. 6stk for 219,- på biltema.

Link to comment
Share on other sites

Bremserens fungerer godt som et siste middel for å bli kvitt oljeholdige rester/ få ei fettfri overflate, men som rengjøringsmiddel er svakheten at den fordamper for hurtig til at det blir tid til å "jobbe med saken". Flunatek har jeg fø hørt mye positiv omtale av, men ikke prøvd det selv.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har sett et datablad for Flunatec gun coating?

 

Våpenloftet sier at den inneholder PTFE: ADVARSEL: Inneholder polytetrafluoretylen.

https://vapenloftet.no/produkt/produkt/vapentilbehor/vapenpleie-1/flunatec/fluna-tec-gun-coating-100ml-spray

 

mens reklamebrosjyren på Flunatec's egen side sier noe annet: Free of PTFE and Silicon

https://www.flunatec.com/wp-content/uploads/2019/08/PDBL-Fluna-Gun-Coating_gb.pdf

 

Prøver å unngå sånn mikroplast-spray i så stor grad som mulig. Har en CZ527 med mildt sagt "luggete" boltgang, lurer på om dette kan være mirakelkuren?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Blåser liv i denne igjen, 

jeg har brukt alt mulig remedier for pussing av våpen siste tiden, jeg skal rydde opp og kaste gammelt drit for å gjøre ting enklere fremover,

for dere som bruker Flunatec, er det godt nok til alt, altså bruker man det til å pusse løpet innvendig også? fjerner det dritt, eller er det kun ment som en siste finish når alt er rent? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker det kun på sluttstykket, men det er jo en form for coating så den vil helt sikkert være bra for å beskytte eksempelvis blånert stål.

 

Til puss av pipe så ville jeg ikke vurdert den en gang. Nå vet jeg ikke hvor mye du skyter og hvilke krav du har til presisjon, men i min verden så kreves det litt mer enn å bare dra gjennom ett eller annet.

 

Det nærmeste du kommer alt-i-en løsning er trolig Ed’s Red.

En blanding av ATF-olje, aceton, white spirit og lampeparafin.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...