Jump to content

Sauer 200 str i vision chassi på jakt?


Bygda

Recommended Posts

Hei.

Det er sikkert mange her inne som har stappa saueren sin i vision chassi for langholdskyting, og prs osv. 

Det jeg nå lurer litt på er om hva dere tenker om dette til jaktbruk? Blir det håpløst, blir det ok, helst ikke, suverent osv? Er naturligvis ikke ei rifle man drar med seg på skogsjakta, men sikkert flere her som også jakter i litt åpnere omgivelser.

Hva ligger vekta på rifla deres inkluder kikkert?

Link to comment
Share on other sites

Min veier 7,5kg med original 19mm 308w pipe kappet til 50cm. Skutt elg men den i høst knestående. Gikk så det suste det men er det en god™ jaktrigg? Absolutt ikke. Tung, lite hendig og ekkel å ha i hånda siden framdelen er veldig firkantet. Går med den i en Vorn Lynx sekk og det går akkurat med en Vortex 5-25x50 PST GenII. Dette er langhold riggen min minus pipa som jeg egentlig har kjøpt til 202'n min. Den har jeg et Crook chassis på men samboeren min bruker den. Den veier rett under 5kg med original jaktmatch pipe og en Zeiss Victory Varipoint 2,5-10x50 på toppen. Myyye bedre å bære i felt og min egentlige jaktrigg. Her vurderer jeg å bruke en 40cm pipe og lade 130gr TTSX til neste jakt.

Ja Vision+200STR går an og jeg har gått en del med den i sekken men det kjennes mer som man er i grønt og på øvelse...

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, smaug said:

Min veier 7,5kg med original 19mm 308w pipe kappet til 50cm. Skutt elg men den i høst knestående. Gikk så det suste det men er det en god™ jaktrigg? Absolutt ikke. Tung, lite hendig og ekkel å ha i hånda siden framdelen er veldig firkantet. Går med den i en Vorn Lynx sekk og det går akkurat med en Vortex 5-25x50 PST GenII. Dette er langhold riggen min minus pipa som jeg egentlig har kjøpt til 202'n min. Den har jeg et Crook chassis på men samboeren min bruker den. Den veier rett under 5kg med original jaktmatch pipe og en Zeiss Victory Varipoint 2,5-10x50 på toppen. Myyye bedre å bære i felt og min egentlige jaktrigg. Her vurderer jeg å bruke en 40cm pipe og lade 130gr TTSX til neste jakt.

Ja Vision+200STR går an og jeg har gått en del med den i sekken men det kjennes mer som man er i grønt og på øvelse...

mtp utformingen på chassiet, ville du heller hatt et mdt ess chassi til ei hybridrifle? 

Link to comment
Share on other sites

Har brukt sauer 200 STR på jakt ved noen anledninger da jeg nå har fem slike. Det er et glimrende våpen til sitt bruk men til jakt er den nå ikke spesielt bra. Til det formålet har jeg investert i mer egnede kreasjoner fra S&L som er mye lettere og like presise som sauer 200 str. 

Jeg kjøpte en slik med aluminiumskasse og 15mm jaktpipe i 6,5x55 og 8x57 beste og mest presise jaktrifla jeg noen gang har hatt. https://www.jaktogfriluft.no/schultz-larsen-tactical-m-kkc-target 

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Funker fint med GRS bolthorn hvertfall, rifle vekt på 5,5-6kg er helt overkommelig, har 530/15 pipe i 308 kappa på 46cm med demper, og 740/21 pipe i 6,5 uten demper. Bedre rifle til elgbane har jeg til gode å prøve. Vision er nok litt bedre til prs, og originalstokken litt bedre til liggende skyting med reim, brevold stokke litt bedre til jakt, men som allround sliter jeg med å finne noe bedre.

Link to comment
Share on other sites

On 10/14/2021 at 5:04 PM, Dodraugen said:

Funker fint med GRS bolthorn hvertfall, rifle vekt på 5,5-6kg er helt overkommelig, har 530/15 pipe i 308 kappa på 46cm med demper, og 740/21 pipe i 6,5 uten demper. Bedre rifle til elgbane har jeg til gode å prøve. Vision er nok litt bedre til prs, og originalstokken litt bedre til liggende skyting med reim, brevold stokke litt bedre til jakt, men som allround sliter jeg med å finne noe bedre.

Mcmillan stokken er vel det beste til allround bruk.

 

den er laget av glassfiber, som passer til jakt, den har QD fester foran og bak til bruk med reimskyting og den brukes mye i PRS skyting. Veier like mye som org skjefte til sauer(har veid med gram-måler).

Edited by OO
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, OO said:

Mcmillan stokken er vel det beste til allround bruk.

 

den er laget av glassfiber, som passer til jakt, den har QD fester foran og bak til bruk med reimskyting og den brukes mye i PRS skyting. Veier like mye som org skjefte til sauer(har veid med gram-måler).

Mm stokken har ingen fordeler over bolthorn til noe bruk i mine øyne, qd fester har begge. Vekta er lik. 

Link to comment
Share on other sites

On 10/16/2021 at 10:21 PM, vavlo said:

Mnja. Jeg anser ikke MM stokken som en særlig god jaktstokk. Om jakt fra annen stilling enn liggende med anlegg eller tofot er mest aktuelt ville jeg nok valgt noe annet.

Har kun brukt den til skyting med reim. Funker i mine øyne bedre enn org stokken...

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 10/14/2021 at 3:40 PM, Bygda said:

mtp utformingen på chassiet, ville du heller hatt et mdt ess chassi til ei hybridrifle? 

Nå får man ikke MDT til Sauer 200 men ja den er nok en bedre jaktstokk enn Vision. Jeg hadde nok valgt GRS Bifrost til 200'n i dag hvis jeg skulle bygd den til multipurpose rifle.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, smaug said:

Nå får man ikke MDT til Sauer 200 men ja den er nok en bedre jaktstokk enn Vision. Jeg hadde nok valgt GRS Bifrost til 200'n i dag hvis jeg skulle bygd den til multipurpose rifle.

Har en tikka som jeg tenkte på i ess chassi evt ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...