Jump to content

Service Rifle flammedemper?


Baldur

Recommended Posts

Hei, ser det i IPSC Norwegian Service Rifle kun er tilltatt med flammedemper (Flash suppressor ONLY. (A1 or A2))

Ser samtidig at det finnes ganske mange forskjelige flammedempere i A1 - A2 formatet som kan være ganske forskjellige med tanke på lengde, åpning, osv. Lurte på hvor nøye dette er med tanke på hva man bruker. Holder man seg innefor reglene så lenge man bruker en "A1-A2 pattern" flammedemper som ikke har noe bremsende egenskaper?

 

Personlig har jeg en B&T flammdemper som har gjenger på seg, men øverste del er i utgangspunktet lik som en A2, er denne innafor eller er den kun "NATO pattern" A1 og A2 som kan brukes?

 

Takk

 

 

MARS .jpg

A1 flash.jpg

Link to comment
Share on other sites

Slik reglene er, er det vel kun mil spec A1 og A2 som er lovlig, noe jeg synes er idiotisk. En HK416 til forsvaret har en "A2 lignende" flammedemper men er ikke A2. Skal ikke de få lov til å delta? Eller er det "Reglene sier kun A1 og A2 men det ignorer vi for personell i forsvaret men sivile med en MR223 får ikke delta" som gjelder?

 

Og A2 flammedemperen ble også konstruert for å ha en liten kompenserende effekt...Riktignok kun en bieffekt men allikevel

 

jeg kommenterete vel en  gang på DSSN Facebook at det burde kun vært krav om Flammedemper og "A1 og A2" burde vært fjernet. Så kunne man heller tatt med en setning om at RM kan avgjøre i tvilstillfeller, men det var det vist ingen andre som som ville være med på

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har deltatt i to dynamiske riflestevner de siste månedene i Service Rifle med en helt standard HK416. Har ikke fått noen innvendinger på at den originale flammedemperen ikke er tillatt.

 

Når det er sagt så er det i så tilfelle artig at NROF som er et skytterforbund for militære ikke har sånn "hard presisering" i sine ordentlige klasser ment for militære våpen. Selv om det heter Tjenesterrifle der og ikke Service rifle.

Edited by Bartemannen
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

nettopp, tror heller ikke de ønsket å nekte HK416 men hva med en AR15 med "3-4 prong" FH? hvorfor skal den nektes mens 416 tillates, når strengt tatt ingen av dem møter kravene i reglene slik de er skrevet? En av de nye 3-4 prong flammedemperene er mye mer efffektiv på å dempe flammen men er samtidig mindre "kompenserende" enn A2.

 

Gir ingen mening IMHO.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke Norwegian Service Rifle ment for tjenestevåpen?
Andre AR15 plasseres jo enkelt i de andre klassene.

I mine øyne bør det være en ren klasse for tjenestevåpen for militære. Burde vært tilsvarende i pistol. Jeg syntes hvertfall det var artig at alle jeg konkurrerte mot var andre militære.

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

Dvs kun 416?

 

den var vel ment å være en divisjon hvor de passet bedre men ikke en eksklusiv div for dem. Isåfall burde jo ett punkt i reglene vært "Kun tillatt med HK416 eller AG3"

 

 

 

10 minutes ago, Baldur said:

men står det noen videre presisering noen plass at det må være NATO/milspec A1/A2 for å være tilltatt? Står jo bare ´A1 or A2´ i regelverket sånn jeg ser?

Er de ikke Mil spec, er det strengt tatt heller ikke A1/2 men "Ax lignende". De har gått så langt som å si  "Flash suppressor only. A1 or A2". Dvs de har presisert hvilke og ikke brukt "A1, A2 og tilsvarende"

 

Jeg tror selvfølgelig ikke at de kommer til å måle den på stevner for å kontrollere at de er 100 % mil spec. Det kommer nok kun til å se at den ser sånn noenlunde lik ut.

 

Men jeg mener reglene er såpass dårlig skrevet at man burde gjøre det så enkelt som å si "kun flammedemper" og la RM avgjøre i tvilstilfeller, akkurat som de allerde gjør i siste setning i reglene

Link to comment
Share on other sites

Morsomste er at i colt sine tegninger og stykklister så heter A2 "compensator"

sånn i praksis så hadde jeg ikke vært redd for å dukke opp med rifle som har random bird cage, 3 eller 4 prong, ingenting og alle varianter med gjenger og løsninger for dempere.

 

intensjonen her er jo tydelig, at det skal være "ikke komp"

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror alle her nok er enige i intensjonen bak spesifiseringen av flammedemper. Var nok mer "ikke-komp" som var ment, men muligens litt klønete formulert.

 

Men tilbake til klasse igjen så mener jeg alle andre AR15 og kloner enkelt plasseres i de andre klassene.
Jeg hadde håpet og trodd at dette skulle være en ren klasse for de med virkelige "Service rifles"/tjenestevåpen hvor folk i tjeneste kunne konkurrere seg i mellom uten å innblanding på pimpede AR'er med komp, to siktemidler (kikkert + 45 grader rødpunkt), magwell etc.


Altså ikke at pimpede AR'er gjør meg noe. Jeg har 2 stk av de selv. Men jeg syntes det var gøy på det siste stevnet jeg var på at jeg konkurrerte med andre tjenestegjørende.

Link to comment
Share on other sites

Tanken bak divisjonen er bl.a at man skal kunne kjøpe seg en standard s&w m&p til 17k og en rødpunkt og kunne være konkurransedyktig.

 

i tillegg til å inkludere tjenestegjørende som kan skyte med tjenesterifla si (som egentlig ikke går fordi blyfri Ammo herper stål, og er eneste som er tillatt brukt i 416 😅)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bartemannen said:

Jeg tror alle her nok er enige i intensjonen bak spesifiseringen av flammedemper. Var nok mer "ikke-komp" som var ment, men muligens litt klønete formulert.

 

Men tilbake til klasse igjen så mener jeg alle andre AR15 og kloner enkelt plasseres i de andre klassene.
Jeg hadde håpet og trodd at dette skulle være en ren klasse for de med virkelige "Service rifles"/tjenestevåpen hvor folk i tjeneste kunne konkurrere seg i mellom uten å innblanding på pimpede AR'er med komp, to siktemidler (kikkert + 45 grader rødpunkt), magwell etc.


Altså ikke at pimpede AR'er gjør meg noe. Jeg har 2 stk av de selv. Men jeg syntes det var gøy på det siste stevnet jeg var på at jeg konkurrerte med andre tjenestegjørende.

 

Et sidespørmål i så måte - jeg har 416 selv, og deltar en del i NROF, men har blitt oppfordret av en DSSN-bekjent om å bli med der også. :) Er det jevnt over litt deltakere i service rifle-klassen? Må man delta i uniform, eller kan man stille i sivilt? (Man har vel strengt talt nesten ikke lov til å håndtere HK-en uten å bære kongens klær...?)

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, meatpukk said:

Tanken bak divisjonen er bl.a at man skal kunne kjøpe seg en standard s&w m&p til 17k og en rødpunkt og kunne være konkurransedyktig.

 

i tillegg til å inkludere tjenestegjørende som kan skyte med tjenesterifla si (som egentlig ikke går fordi blyfri Ammo herper stål, og er eneste som er tillatt brukt i 416 😅)

17 laks for en standard AR15? Og så en rødpunkt til 5-10 laks til?
Jøss.
Jeg viste vi drev med en dyr hobby, men nå er jeg veldig glad for at jeg har handlet det meste jeg trenger de neste ti-årene allerede (year right!).

 

Siste AR15 jeg bygget kjøpte jeg inn over ca 6-8 måneder via diverse tilbud hos Brownells. Alt ble kjøpt nytt: en komplett upper, en komplett lower, en ladearm og en bolt, og kostet meg 6700-6800kr.

Ikke så forferdelig mange år siden. Denne riflen med en Vortex 1-6 jeg hadde liggende fra før skaffet meg en NM tittel uten noen oppgraderinger.

Folk må jammen bruker mer tid på banen og mer penger på ammo, enn å hele tiden søke etter de nyeste og feteste oppgraderinger. Sjelden man kan kjøpe seg til suksess (med unntak av Manchester City da).

Skal nevnes at jeg i etterkant har byttet avtrekket til et Rise Armament avtrekk som var på tilbud hos nevnte Brownells.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, tg1 said:

 

Et sidespørmål i så måte - jeg har 416 selv, og deltar en del i NROF, men har blitt oppfordret av en DSSN-bekjent om å bli med der også. :) Er det jevnt over litt deltakere i service rifle-klassen? Må man delta i uniform, eller kan man stille i sivilt? (Man har vel strengt talt nesten ikke lov til å håndtere HK-en uten å bære kongens klær...?)

 

Bare å hive seg med. Mye gøye DSSN rifle matcher.

Siste stevnet jeg var på så var det vel 6-8 stk i Service Rifle klassen tror jeg. Ikke så mange, men de fleste var kjente fjes og artig å konkurrere med/mot.

 

IPSC reglementet pkt 5.3.1 sier:

Quote

The use of camouflage or other similar types of military or police garments other than by competitors who are law enforcement or military personnel is discouraged.

Så det er helt innafor å delta i uniform med Forsvarets våpen og utstyr. Har sett mange som gjør det. Noen med full vest for å bruke det som aktuell trening, men må innrømme at jeg "jukser" litt og skjøt i sivilt antrekk selv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

kan man stille med for eksempel sig sg 556 eller arsenal slr 106 i denne klassen? eller må det være ar/ g3 pattern? har jo både ar å hk91 så ikke noe stress sånn sett. men hadde vert gøy å stille med noe anderledes når man ikke lider like mye av at det ikke kan optimaliseres like heftig som en ar 15 i de andre divisjonene. om det er mulig så åpner dette jo for en god del mere variasjon i hva man kan se på som konkuranse dyktig. 😃

 

ipsc er jo et sivilt forbund så og lukke en divisjon for at bare forsvarets ansatte kan delta blir litt drøyt. de har jo unasett nrof om det så absolutt ikke vil konkurere med sivile. poenget med klassen er vel å få opp deltagelsen på rifle i dynamisk vil jeg tro, noe som er utelukkende positivt.

det at man også kan få til et brukende våpen ferdig oppsatt til 10-15 tusen er jo også supert for de som ikke har kapitalen til å bygge en heftig open børse eller bare vil prøve å konkurere med rifle.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har riflene innenfor denne spek'en så er det bare å delta @madlychiphttps://dssn.no/wp-content/uploads/2020/08/Norwegian-Standard-Service-Rifle-2020.pdf

 

Enig i at NROF har sitt eget forbund, men det er jammen gøy og få skyte litt DSSN ekstra også 😉
Og hands down så har de fleste DSSN rifle matcher jeg har deltatt på de siste årene vært mange klasser over de beste NROF matcher.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Bartemannen said:

Hvis du har riflene innenfor denne spek'en så er det bare å delta @madlychiphttps://dssn.no/wp-content/uploads/2020/08/Norwegian-Standard-Service-Rifle-2020.pdf

 

Enig i at NROF har sitt eget forbund, men det er jammen gøy og få skyte litt DSSN ekstra også 😉
Og hands down så har de fleste DSSN rifle matcher jeg har deltatt på de siste årene vært mange klasser over de beste NROF matcher.

 

Har vært med på en del veldig artige matcher i NROF, men det bli rett og slett litt for sjelden, så derfor seg jeg på muligheten for å utvide horisonten litt :) 

Det er (dessverre) ikke riktig slik som i DFS, hvor man kan delta på 4-5-6 stevner i løpet av en helg ;) 

Edited by tg1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, tg1 said:

 

Har vært med på en del veldig artige matcher i NROF, men det bli rett og slett litt for sjelden, så derfor seg jeg på muligheten for å utvide horisonten litt :) 

Det er (dessverre) ikke riktig slik som i DFS, hvor man kan delta på 4-5-6 stevner i løpet av en helg ;) 

Enig i det. Ting som Palmesmellen på Evjemoen f.eks pleier å være bra. Men som du sier så er det dessverre alt for sjeldent.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Bartemannen skrev (På 13.10.2021 den 15.58):

Hvis du har riflene innenfor denne spek'en så er det bare å delta @madlychiphttps://dssn.no/wp-content/uploads/2020/08/Norwegian-Standard-Service-Rifle-2020.pdf

 

Enig i at NROF har sitt eget forbund, men det er jammen gøy og få skyte litt DSSN ekstra også 😉
Og hands down så har de fleste DSSN rifle matcher jeg har deltatt på de siste årene vært mange klasser over de beste NROF matcher.

Kontrollspørsmål. Er det forbudt med prismeoptikk uten forstørrelse? For noen av oss er rødpunkt på litt lengre hold en utfordring  

Link to comment
Share on other sites

meatpukk skrev (På 6.12.2022 den 11.23):

Holografiske sikter og prismesikter blir brukt uten at noen stopper dem, "red dot" er nok generelt nok til å omfatte disse.

 

Holografisk sikte burde vel ikke være noe problem sånn sett. Er jo flere "rene" rødpunktsikter på markedet nå med andre retikkelvalg enn bare prikk. Men prismesikter kan jo fort bli en litt urettferdig fordel iom at endel av dem har forstørrelse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...