Jump to content

Har jeg rett på å jakte rev?


Lislebu

Recommended Posts

3 hours ago, Olemann said:

Du har helt rett.. Men noen som er så gamle som meg husker at det var å regne som småvilt før.. 

Ja - du har rett, husker godt at rådyr lå under Småvilt, på 50- og 60-tallet. Tror ikke det ble endret før i Viltloven som kom på 80-tallet. Dette var en ny lov. Da kom vel en Våpenlov også, som presiserte hva en hadde lov til å jakte på og med hva, m.m. Tidligere så var det heller ingen kaliberkrav, til hva an jaktet Småvilt med. Mange brukte 22 LR på det meste av Småvilt også på rådyr. Få begrensninger på rovfugl også. Mange på bygda som hadde 22 LR, bl.a. for å beskytte høner, bekjempe rotter, rovfugl, og for å skyte på blink. m.m. Hagle var nok mer sjelden der jeg bodde, hvis en ikke var jeger. Skjøt og jaktet fra jeg var en "neve stor", men først da jeg fikk jakte fugl hos en annen grunneier, at jeg gikk på postkontoret og betalte (tror de første hette) "Jegeravgift" til Staten ca. 64 /65. (senere tror jeg de skitet navn på kortet til Jakt- og Fisketrygd avgift). På eget småbruket og hos nærmeste nabo kunne jeg jakte så mye jeg ville fra tidlig alder.   

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...