Jump to content

parallax på kikkertsikte


Resuam

Recommended Posts

Hei.
jeg vet hva parallax er og hvordan det fungerer. Når jeg ser youtubes fra optic trade, er de klare på at sikter med mulighet før større forstørring enn 12 bør ha parallax-justering. 
spørsmålet mitt er:

 

Hvorfor? Er det fordi feilmarginene blir større med høyere forstørring eller fordi høyere forstørring gir mulighet for å skyte på lengre hold som igjen gir større feilmargin? Har i utgangspunktet tenkt på zeiss v6 2-12x50 hvis jeg lander på nytt våpen til våren, men vil velge zeiss v6 2,5-15x56 hvis det egentlig ikke er så viktig med parallax-justering. Siktet skal brukes til jakt på alt av storvilt og ca 500 treningsskudd i året. Da ønsker jeg å leke meg med flere hold. 

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

Når forstørrelse økes blir avstandsområdet der bildet oppfattes som skarpt kortere. Derfor er det hensiktsmessig med justeringsmulighet ved både korte og lange hold. I prinsippet burde alle sikter med noe forstørrelse ha dette, men i praksis har man  droppet dette på jaktsikter (kanskje med noen unntak) med inntil 12 ggr forstørrelse da bruksområdet i avstand er begrenset. Man får da et anvendelig bruksområde (tålelig skarpt bilde) på 12 ggr fra type 50 m og ut til hold de fleste vil betakke seg for å skyte mot vilt på. I praksis stilles siktet på en lavere forstørrelse for å få et skarpere bilde ved skyting på korte hold.

JEG ville ikke kjøpt et sikte med mulighet for 15x uten parallaksejustering.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Parallax har vel ikke noe med skarphet å gjøre? 
 

i følge optics trade blir feilmarginen større ved større forstørring, men ikke egentlig aktuell før du har passert 200m jeg kommer ikke til å jakte på større avstand enn det, men jeg har lyst til å skyte på større avstander. Er det noen med erfaringer med 2,5x15 som kan dele?😊

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Resuam said:

Parallax har vel ikke noe med skarphet å gjøre? 

Både ja og nei.

 

Man kan enten flytte retikkelet (eller et bilde av retikkelet) til det planet bildet av objektet ligger i, eller man kan flytte bildet av objektet til det planet retikkelet ligger i. 

 

Om bildet av objektet ligger i et annet plan enn det okularet er fokusert på, så er bildet av objektet uskarpt. Det normale er å stille fokus til okularet slik at retikkelet er skarpt. Så det vil være dumt å flytte retikkelet til der bildet av objektet er, da blir både retikkelet og objektet uskarpt, selv om med denne metoden blir parallaksefeil umulig.

 

Mye lurere å flytte bildet av objektet til der hvor retikkelet er, og allerede okularet er stilt skarpt på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/2/2021 at 10:19 AM, Resuam said:

er de klare på at sikter med mulighet før større forstørring enn 12 bør ha parallax-justering. 

Som beskrevet i forklaringen med forstørret øye, er det ikke forstørrelsen som avgjør hvor stor parallaksefeilen blir, men diameteren til objektivet. Men nå er det spesielt på korte avstander vanskelig å se skarpt, med sikter med høy forstørrelse, så derfor er behovet like mye å stille siktet skarpt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...