Jump to content

Erfaringer med Sako Powerhead Blade i 6,5x55


Tom_84

Recommended Posts

  • 1 month later...

2 hjortebukker har falt for denne hos oss. Bra effekt og har sett verre slakt 😉

Gjennomskyting på begge, så ingen kule å framvise. 

 

Ein bekjent av meg har brukt den under uttak av hjort på innmark, og felt 17 dyr i haust. Han har brukt Oryx tidlegare sesonger og seier at han ikkje merkar skilnad. Fleire datt i smellen med treff i og bak bogen. 

Noko mindre blodslag, men det er andre faktorar og tilfeldigheiter som kan spele inn, og ikkje berre kuletypen.

 

Har sjølv kun jakta med Bondstrike i nyebørsa haust,  men no kjem Powerhead Blade til 6,5Creedmoor også, so satsar på litt meir erfaring etterkvart. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nytt rådyr for 6,5 x 55 og Sako Blade. Greit sideskudd 120 meter (omtrent), stillestående. Inn bak bog og ut bak bog, midt i høydemessig. Raste ut noen meter før det fikk trøbbel med noen busker. Fint slakt og «vanlige» skader på lungene. Fremdeles ingen grunn til å klage for meg…

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ramla en råbukk for denne i kveld. V0 på omkring 840 m/s (estimert). Ti-ish meter avstand (lokkebukk). Inn og ut rett bak bog, midt i vertikalt. Inn via et ribbein, dobbel lungetreff. Betydelig ødeleggelse på lungene. Utgangshull omtrent dobbelt så stort som inngangshull. Omlag 50 meter flukt. Tydelige blodspor på skuddplass og noen få meter (fem, kanskje) til, men svært lite blod å gå etter deretter. Fryktelig pent slakt, mitt peneste noensinne. Første skarpe erfaring med ei kule jeg har store forventninger til. Skuddplassering ga kula relativt dårlige forutsetninger, men den leverte iht mine forventningene mtp skuddplassering. Jakter videre med fabrikklada Blade, men plasserer skuddet lenger frem neste gang. 

Edited by kuumasan
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Dagens. 6,5x57r, 120 grains Sako Blade. Utgangshastighet 820 ms.  Rådyr  Rett forfra på 20 meters hold, skrått ovenfra. God tid og nakkeskudd:  inn kjeven, gjennom nakken, inn Igjen på toppen av høyre bog, fulgte ribba bakover. Ikke punktert vom. Faktisk lite skadeskutt kjøtt 😳. Kula falt ut da jeg flådde dyret. 

IMG_6255.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...