Jump to content

Fornuftig pris på hjortejakt?


Tobbis

Recommended Posts

Hei!

Jeg har blitt tilbudt hjortejakt i Voss kommune av en privat grunneier.

Han sier at pris for jakta er 6000,- for voksent dyr, 4000,- for ungdyr og 2000,- for kalv. Så vidt jeg skjønte er det kvote på to voksne dyr, 4 ungdyr og ubegrenset med kalv(!).

Uansett vil det nok ikke være aktuelt for meg + jaktkompis å skyte mer enn et par tre dyr tilsammen i sesongen; mer plass er det ikke i fryseren, og heller ikke i magan!

Jakta kan foregå hele jaktsesongen, og han skal ikke ha betalt for leie av selve terrenget.

Terrenget er vanskelig tilgjengelig: man må klatre 800 meter rett opp fra fjorden, og ligge i telt i en vakker fjelldal hvor hjorten oppholder seg. En ting er å komme seg opp dit, men tenker med gru på frakt av eventuelt kjøtt ned igjen!

Er det noen som har en formening om prisen på denne jakten er gunstig eller ikke?

Svar mottas med takk🙂

Link to comment
Share on other sites

Hvis terrenget er bra, og med det meiner eg at det holder bra med dyr - so er dette ein veldig grei pris. 

 

I mitt nærområde so ligger prisen på det nivået du beskriver i områder med relativt lite dyr. Men i bedre terreng betaler dei i snitt 4000 for kalv, 6000 for fjorddyr, 8000 for kolle og 10 000 + for bukk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Tobbis said:

.....pris for jakta er 6000,- for voksent dyr, 4000,- for ungdyr og 2000,- for kalv. Så vidt jeg skjønte er det kvote på to voksne dyr, 4 ungdyr og ubegrenset med kalv(!).

Uansett vil det nok ikke være aktuelt for meg + jaktkompis å skyte mer enn et par tre dyr tilsammen i sesongen; mer plass er det ikke i fryseren, og heller ikke i magan!

Jeg er enig med @magnum_mauser, dette er ingen upris forutsatt at det er brukbart med dyr i området. Vil tro at om terrenget var lettere tilgjengelig ville prisen vært (betydelig) høyere. 

Link to comment
Share on other sites

On 8/31/2021 at 10:31 PM, Tobbis said:

 

Terrenget er vanskelig tilgjengelig: man må klatre 800 meter rett opp fra fjorden, og ligge i telt i en vakker fjelldal hvor hjorten oppholder seg. En ting er å komme seg opp dit, men tenker med gru på frakt av eventuelt kjøtt ned igjen!

 

 

Glad jeg holder på med noe så enkelt som jakt på villren :D

 

Det må jo være veldig billig om du bare skal betale for det dere eventuellt skyter.

Hvis det er bratt kan dere kanskje slepe dem ned med tau?

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Haavard said:

 

Glad jeg holder på med noe så enkelt som jakt på villren :D

 

Det må jo være veldig billig om du bare skal betale for det dere eventuellt skyter.

Hvis det er bratt kan dere kanskje slepe dem ned med tau?

 

Ja, jeg ser at det er litt bøst å syte over 800 meter rett opp/ned osv.; tenker det er nok av jegere her inne som med glede går, bærer og svetter mer enn nok i jakta😅

 

Det er for vanskelige forhold for å slepe/låre kjøttet ned med tau tror jeg. Man må følge en sti for å ha sjans til å komme opp og ned. Denne er full av store stein og røtter, og helt fri for vegetasjon på bakken(gress, mose etc.) som ville kunne fungere som "glidemiddel" for en stor kjøttpakke på vei ned. Der det finnes vegetasjon på bakken(utenom stien) er det så tett vegetasjon, og så bratt, at jeg tror det vil være komplett umulig å komme seg frem overhode.. 

 

Vil forøvrig takke alle som har bidratt med svar til spørsmålet mitt om pris. Ser ut som at prisen jeg har fått tilbudt på ingen måte er urimelig. Vurderer jakt der fra neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...