Jump to content

Omkamring av .308


OlavM

Recommended Posts

Ribbefettmett og i stresslessen på arbeid, kommer man ofte i tenkemodus.

Med jaktrifler i .223-6,5x55-.308-30.06-8x57 og 45/70 har man så man kan klare seg i et knipetak.

.308 rifla er ei Win mod 70 lang kasse, isatt ei tjukk Douglaspipe for bruk til jaktfelt. Nå er jeg ikke spesiellt aktiv i jaktfelt

lengre, og de stevnene jeg skyter blir da skutt med 6,5 eller 223. Hadde også et lite "sniper"prosjekt i tankene da .308 ble byttet løp på. Men nå er det jo opplest og vedtatt at .308 ikke duger på langhold, så tankene rundt et nytt og mere kruttforbrennende .30 kaliber har begynnt å feste seg, med basis i gammlepipa. .300 win.mag er vel et alternativ, men vil helst ha hylse uten belte. Noen andre gode forslag der ute? (pipa er 22")

Link to comment
Share on other sites

Finnes det ikke en villkatte basert på en 8x68s hylse strupt ned til .30-kaliber da?

 

Burde vel gi magnumytelse det :mrgreen:

Hmm, det høres morsomt ut, men er litt bekymret for løpslengden kan være litt i korteste laget. Mulig det er den som er den største begrensingen. Inbiller med den er rundt 22" men skal måle når jeg kommer hjem.

Link to comment
Share on other sites

Hva med 30-06 AI?

 

Jeg har vegring (basert på uvitenhet) mot moderne alfabetmagnumer og det er absolutt ingenting i veien med 300 winmag.

 

En .30-06 basert hylse kan ikke brukes som utgangspunkt i et .308 kammer uten at pipa kuttes.

Du må faktisk kutte mer av bakkant av pipa hvis du skal kamre om fra .308 til .30-06 en motsatt.

Dette på grum av kon på hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Hva med 30-06 AI?

 

Jeg har vegring (basert på uvitenhet) mot moderne alfabetmagnumer og det er absolutt ingenting i veien med 300 winmag.

 

En .30-06 basert hylse kan ikke brukes som utgangspunkt i et .308 kammer uten at pipa kuttes.

Du må faktisk kutte mer av bakkant av pipa hvis du skal kamre om fra .308 til .30-06 en motsatt.

Dette på grum av kon på hylsa.

 

.30-06AI er mindre kon enn .308win, og en omkamring burde være problemfri.

Link to comment
Share on other sites

her har du mange saftige kalibre og velge i mellom.

det er ikke akkurat mangel på .30-kalibre som forbrenner mye krutt, spørsmålet er hvor sært er for sært?

 

nå har jeg stor sans for .300 Weatherby, men siden du ikke vil ha belte så utgår den.

.300 Dakota(utblåst .404 Jeffery og kortet ned til 2.5") har nesten samme volum Weatherby-patronen, dyre hylser.

.300 Norma er etter min mening unødvendig stor, men sikkert morsomt.(vil pipekonturen tillate omkamring)

Link to comment
Share on other sites

Hva med 30-06 AI?

 

En .30-06 basert hylse kan ikke brukes som utgangspunkt i et .308 kammer uten at pipa kuttes.

Du må faktisk kutte mer av bakkant av pipa hvis du skal kamre om fra .308 til .30-06 en motsatt.

Dette på grum av kon på hylsa.

 

.30-06AI er mindre kon enn .308win, og en omkamring burde være problemfri.

 

Her har kammerlås helt rett, Mentor har nok oversett at der stod AI bakom.

.30-06 AI er vel det enkleste alternativet om magasinet tillater det, ellers har er .300RSAUM suveren som MV sier. Større patroner mister effekten med så kort pipe som 22".

Link to comment
Share on other sites

Jo, men jeg ville fremdeles vært skeptisk selv om den har mindre kon ettersom de er så godt som identiske bak. Dersom det opprinnelige kammeret viser seg å være litt romt i forhold til spec, kan det likevel bli problemer. Og det blir ekstra arbeid med oppspenning - dessuten er jeg overbevist om at løpet likievel må kortes i bakkant for å kompensere for toleransene jeg allerede har vært inne på. Alt i alt tror jeg det vil lønne seg, om man vurderer kost/resultat, å sette inn ei ny pipe dersom 30-06 AI er det saliggjørende. Eller man kan få en mye sprekere, moderne og kortere patron kamret i samme pipa uten så veldig mye ekstra arbeid. om for eksempel 300 RSAUM.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg hadde ikke spec. På AI og gikk ut fra at det bare var skulder som var blåst ut.

 

cd3006.jpg

cd3006improvedackley.jpg

cd308winchester.jpg

Hm, her vises kun røde kryss, men om man trykker på bildene kommer de fram.

 

Ja, det er vel ikke mer enn skulder som er blåst ut samt gitt større vinkel?

 

Ellers har jo Leon evig rett i at man selvsagt må kontrollere at det oprinnelige kammeret er bra nok til å brotsje opp. Det er sikkert opplysende for mange, og verdt å ta med i diskusjonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...