Jump to content

Er det verdt å betale mer for Diamondline vs Golden Target?


Brisk

Recommended Posts

Skal skyte på middels hold, samtidig som man skal delta på lokale feltturneringer. Ser det er mange som bruker DL, men gir den noe effekt eller er GT like bra?. Ser GT er litt billigere, men ikke nokk til å avskrive DL dersom folk mener den har mindre løpslitasje og slipptrykk. 

Bør jeg kjøpe DL eller GT?

Link to comment
Share on other sites

Til vanlige ladninger tror jeg ikke forskjellen er så stor. Men når jeg skal ha litt hurtig felt ammo synes jeg det er enklere å få til med DL. Jeg lader 8,4g DL til 925 m/s i en 70cm pipe med N-19 krutt og RWS tennhetter. Det fungerer utmerket. Men gjør jeg noe tilsvarende med GT får en tungt hevearmsløft. 

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet blir vel mere om du vil ha det svarte belegget på fingrene og i løpet. 

Jada du klarer vel få 20-30 msek mer med dl kontra gt, forutsatt samme krutt og samme trykk. 

Men det finnes andre krutt enn n19 og. Så det er mulig å få bra med fart på kula uten moly og. 

 

Jeg for min del betaler ikke 30 øre mer pr kule for å bli svartere på fingrene når jeg lader

Link to comment
Share on other sites

Jo det er jo bare et enkelt kvantifisert eksempel. Der er marginer å hente med fart ,men fort mye mer å hente med Bc på kulen. Når det er sagt har 130gt/DL veldig bra bc ift sin vekt så skal man ha bedre Bc må man opp til 140gr kuler. Er o bare å leke i en ballistisk kalkulator så ser man hva som monner, og selv om eksemplet var i stabil vind, er der ikke mer prosenter å hente i skiftende vind

Link to comment
Share on other sites

En kan sikkert få til mye med andre kuler. Men jeg synes nå 8,4g DL ladet til 925 m/s er en glimrende feltpatron med svært god presisjon. Har testet den helt ut til 1300m og den funker dit. Har brukt kulen med den ladningen til feltskyting i mange år og kommer ikke til å endre på det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, pererik said:

Jeg tror det er få som vet hvor overaskende lite der er å hente på de 100ms mer i fart på feltammo ift vind På 500 meter er det ca 10%, dvs 8 klikk vs 9 i 4ms sidevind grovt regnet. 

Det ene kneppet forskjell kan utgjøre treff eller bom ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, høggern said:

Forresten benytter jeg 9.1 grams kuler i 850-880 msek på felt. 

Jeg har hatt førsteskuddstreff på 1200m (35cm blink) med 130Gt i 844ms og treff på litt større plate på 1610m med samme fart i fjellvinden på Blåtind med det du får der av vind, så kula stoler jeg på og jeg tror den legger seg å tar svømmetak på snøen til slutt.

Begge deler fra dine hylser forresten 🤣

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...