Jump to content

Tønna låser seg ikke så den liner opp med løpet.


petrolhead

Recommended Posts

Har en eldre Dan Wesson .44 magnum på hånden, er sikkert 20 år. Selger er en pensjonist slik jeg har forstått han og han sier at den ikke har vært brukt på maaaange år.

Har ingen grunn for å ikke stole på han og virker seriøs.

 

Men han demonterte løpet slik en kan med Dan Wesson uten bruk av annet verktøy enn en spesialnøkkel. Dette ble gjort for at det skal være iht posten sine rutiner angående forsendelse av våpen.

 

Når jeg setter det sammen igjen med vertøy og shims på 0.15 mellom løp og sylinder er ting ikke som de skal. Jeg har ikke lyst å demontere våpenet for å se om noe kan være justert feil innvendig. Venter på en tilbakemelding fra selger da han skulle ta kontakt med en "ekspert".

 

Dette gnager litt på meg, våpenet er i super finish, har noen bittesmå sår et par steder på løpet men all good for the price. Ikke er det noen særlig slitasje på tønne heller slik en ser på utslitte våpen eller som er klikket mye med. Jeg har lyst å beholde våpenet bare det blir fikset.

 

Så til problemet, tar en avtrekk så kan det være sylinder ikke liner opp med løpet hver gang, det kan gjøre det et par ganger så stopper den midt mellom to kammer. Samme om det er single eller dobbel action avtrekk. Har ikke helt funnet ut om det gjelder samme sted hver gang.... Har tatt to bilder som ligger ved her. Har for lite greie på revolvere eller husker ikke helt hva som var fiksen her.

 

Er det "hånda" som driver tønna i rett posisjon ved å ta tak i "kransen" og så skal den blanke dingsen med pil stoppe sylinder på rett sted? Husker ikke helt hvordan dette skal være 😱

IMG_20210728_102244.jpg

IMG_20210728_102254_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

handa/frembringer tar tak i kransen og roterer tønna, før hanen faller i DA eller hanen låser i SA skal stoppebolten låse tønna.
hvis den stopper sånn halvveis i mellom låsehakka så må det være at handa slipper/hopper over kransen.
husker ikke helt hvordan DW ser ut inni men kan være slitt hand, eller muligens en fjær til handa som er knekt/slitt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ikke førstehånds kunnskap om DW, men det kan være verdt et forsøk å smøre opp hånda og mekanismen innafor skikkelig ved å spyle inn noe tynn våpenolje ala Ballistol. Hvis den har ligget lenge kan det være at noe der inne går litt for tregt. Da kan det være at det hjelper å løse opp gammalt gørr der inne. 

 

Det beste vil jo være å åpne opp og rense skikkelig, men det krever en helt annen innsats.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, fleskebacon said:

Har ikke førstehånds kunnskap om DW, men det kan være verdt et forsøk å smøre opp hånda og mekanismen innafor skikkelig ved å spyle inn noe tynn våpenolje ala Ballistol. Hvis den har ligget lenge kan det være at noe der inne går litt for tregt. Da kan det være at det hjelper å løse opp gammalt gørr der inne. 

 

Det beste vil jo være å åpne opp og rense skikkelig, men det krever en helt annen innsats.

Har renset og blåst litt med trykkluft uten å åpne en skrue. Venter på tilbakemeldingen fra den såkalte eksperten til selgeren. Tror hvis jeg hadde åpnet våpenet at det var lettere å se hva som er gale.

Edited by petrol
skriveleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke stopperen det er noe galt med, heller frembringeren. Tipper den (eller fjæra under) sitter i gammelt fett eller annen gugge. Som en annen har foreslått her så kan det lønne seg å spraye inni hullet med Ballistol. Det vil være harmløst, og du vil fort se om det er noen forskjell.

Edited by mig16
Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, petrol said:

Har renset og blåst litt med trykkluft uten å åpne en skrue. Venter på tilbakemeldingen fra den såkalte eksperten til selgeren. Tror hvis jeg hadde åpnet våpenet at det var lettere å se hva som er gale.

 

Hvorfor ikke se etter? Det må du vel gjøre før eller siden uansett.

 

(- og nå er jo vi andre glo etter å vite hva som er årsaken...😄).

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, petrol said:

Likt hver gang, men eg kan dytte handa tilbake.

 

Jeg måtte bare sjekke min revolver. Så på en Python kan du også lett skubbe hånden tilbake. Da lærte jeg noe nytt idag også.. Men da er kanskje ikke det culpriten med din revolver likevel.

Edited by hipshot
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tok en sjanse og kjøpte revolveren 😵 Fikk den enda rimeligere så, ja!

 

Men har hatt den fra komplett fra hverandre to ganger og satt sammen igjen og alt fungerer men den har fremdeles problemer med opplining til løpet. Så jeg må ha en revolversmed som kan se på dette. Noen har jeg sendt henvendelse til men har tydeligvis ikke tid til å svare og noen får ikke ta i den engang.

 

Tips?

 

 

https://www.gunpartscorp.com/gun-manufacturer/dan-wesson/44-dw

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dette er klassisk DW-feil etter at noen har skrudd inn løpet til anslag mot sylinderen, som hindrer den i å gå rundt, for så å forsøke og spenne hanen ev DA-avtrekk. Sjekk om hånden kan bevege seg sideveis i rammeåpningen. Problemet kan i så tilfelle løses ved at en børsemakermester ( som kan lage sidelåser til hagle) lager en ny oversize hånd som fyller hele åpningen i ramma side til side.

 

Power lager slik oversize hånd til S&W og det har reddet meg et par ganger.

Til eksempel: Her er Power sin til S&W: https://www.midwayusa.com/product/1004128710 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...