Jump to content

4 manns telt


jalla

Recommended Posts

Lurer på et familietelt. Vi er 2 voksne, 2 barn og stor hund. Blir ikke de mest ekstreme og lange turene, men noe gåturer blir det. Så vekt er av betydning. Kommer ikke til å brukes vinterstid. 

Prisklasse et alltid vanskelig, er vel med dette som så mye annet at en får det en betaler for? 

 

Noen som har anbefalinger? 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, jalla said:

Prisklasse et alltid vanskelig,

Lettere og "bedre" telt gir utslag på pris.

Men hvorfor ikke 2 telt? Ett 2manns til deg og bikkja, og ett 3manns til barna og konemor. Kan bli "krevende" å stue alle i ett lite 4manns telt, og samtidig ha opplevelsen av en "fin tur" 😄

Men du har sikkert tenkt gjennom den problemstillingen.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, znopi said:

Men hvorfor ikke 2 telt?

 

Et argument for to telt er jo at man må ha en plass til å sette opp stasen. De flate, fine gressplenene man ser på annonsebildene, har en lei tendens til å ikke vise seg i utmarka.

7 hours ago, znopi said:

Ett 2-manns   -  og ett 3-manns  - 

 

   -  finner man lettere plass til, og så har man også passelige telt, i tilfeller der bare deler av familien drar på tur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 og 3 manns telt, men vil ha ett der alle får plass. Bikkja er selvfølgelig i forteltet. 

 

Et 5manns kan jo og være fint for større plass. Har sett på Bergans wiglo, det ser fint ut. 

 

Edited by jalla
Påfyll av info
Link to comment
Share on other sites

 Et ikke helt hvilke tanker du har rundt vekt jeg. Men Hilleberg nallo 4 gt veier vel rundt 3,5 kg, samt har et rommelig fortelt. Det er ikke ille syns jeg. Samtidig som at det er et supert telt. Har dog bare brukt 3 p utgave selv.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har ett Lofoten Pro 4 camp som jeg bruker når jeg er på tur med barna (2 stk).

Hvis vi tar med konemor og vår mellomstore hund i tillegg, så blir det veldig intimt i ett 4-person telt.

 

I sommer brukte vi ett Helsport Svalbard 5 camp når hele gjengen skulle på tur, og det var antakeligvis den viktigste beslutningen jeg tok når jeg pakket til ferien. 4-persons telt (etter Helsport målestandard) er rett og slett for lite til 4 personer hvis man skal ha ett snev av trivsel. Med stor hund i tillegg blir det fort i overkant koselig.

 

Gode telt er dyrt, men de varer også lenge med godt stell. Derfor kan det være lurt å tenke langsiktig. Ett stort 5-personers telt binder opp mye penger og er lite fleksibelt. To telt er fort enda dyrere, men til gjengjeld mye mer fleksibelt. 

Det er relativt sett bare en kort periode at alle ønsker å ligge sammen i samme telt. Om noen år ønsker sannsynligvis både foreldre og unger å bo hver for seg. Samt at du har muligheten til at en eller flere kan dra på telttur alene uten å drasse med seg mange kilo/ccm med unødvendig telt.

 

Jeg har svidd av mye penger på telt, men alle er i str. 3-personer og oppover, og det har vel knapt gått ett eneste år uten at jeg har savnet ett ordentlig og lett 1-2 persons telt.

Link to comment
Share on other sites

@jalla

ser ut som Aleksander Gamme holder på å sparke i gang en tjeneste for utleie og utlån av turutstyr. Ikke helt klar enda, men en kanskje snart.

Ikke alltid de lure idéene man får, er fult så lure i praksis, så en mulighet til å teste ut og prøve litt forskjellig før evt. kjøp kan være en god ide.

 

https://www.fjellforum.no/topic/55957-pinsj-ny-tjeneste-under-utvikling/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig i at det kunne vært greit å ha testet litt før handling, samtidig er det ofte slik at behov endres med årene.

Jeg har vært innom flere ulike teltløsninger for familie på 4 og hund. 

-Frisport lavvo, trivelig! Topp med mulighet for bål i teltet, men kan lett bli litt kaos med alt på ett sted. Stort og tungt.

-Helsport Gimle family med to sovekabiner og gigantisk rom i mellom. Veldig ryddig med adskilte soveplasser og mulighet for å ha mat og utstyr i teltet. Stort og tungt, passe egnet til kanopadling, men ofte vanskelig å finne en egnet plass for oppsett om du vil overnatte på mindre øyer.

-Under padling nytter vi nå hengekøyer og tarp, mest fordi det gir muligheten for å overnatte på mindre holmer med dårlige teltplasser

- På fjellet har vi endt opp med  to Helsport superlight telt (Ringstind og Sarek) med stor tarp over. Dette gir lav vekt, fint uteområde, tarpen skjermer litt for tidlig soloppgang og utstyret ligger tørt.

-Dersom vi kan ha bilen som base bruker vi takteltet, dette gir høy komfort og vi kan gjerne kjøre noen kilometer for å finne en fin plass å campe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...