Jump to content

Hvem leverer røykspon?


G.Larson

Recommended Posts

Har ein kjenning som eg kjøper spon av, og som leverer til diverse røykerier rundtom i landet. Det er tørr orrespon ( older ) og eg pleier å kjøpe ein 80-100 liters sekk for hundrelappen.

 

Men det er ikkje så problematisk å lage det sjølv, dersom du har ein kvisthugger og ein presenning, som du kan legge ut sponet på i etterkant. Så vender du det litt av og til, sånn at det tørker...

 

Er det av interesse, så kan du sende meg ein PM, så kan du få telefon nummeret hans..

Link to comment
Share on other sites

GB det trikset ditt funker det. Bytt ut kjedeolja med vanlig solsikke olje, så har du løysninga der.. :mrgreen:

Og et anna triks med røykelaksen er å bruke bjørk, orr og ein heil drøss med sprake/brake..

 

Detlef, ja meinar eg har høyrd at Tyskere bruker masse Bøk.. Blir litt skarpere smak har eg høyrd, men ein kompenserer det med å røyke litt mindre. Og ein anelse søt røykesmak... :)

Link to comment
Share on other sites

....Detlef, ja meinar eg har høyrd at Tyskere bruker masse Bøk.. Blir litt skarpere smak har eg høyrd, men ein kompenserer det med å røyke litt mindre. Og ein anelse søt røykesmak... :)

 

:arrow: Enebærer eller kongler fra furu eller edelgran tilsettes for å få smaken en skal få. Det er vel bare å prøve selv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle gode forslag. Har fått noen PM'er med tlf-nr som jeg skal prøve etterhvert. Skal også prøve med greinkutter og lage selv.

Akkurat det med vedprodusenter og byggsager har jeg desverre lita tru på og ingen kontroll med hva som er søla med av kjedeolje/hydraulikkolje/grease/smøremidler og andre uhumskheter

Link to comment
Share on other sites

Det er enkelte som har både blanding av bøk, eik og et eller anna treslag når dei røyker, men å bruke kun bøk, blir kanskje litt spesielt. Men lurer på om Tyskere bruker tildels mykje bøk i røykinga si, så alt er mulig. Smaken er som baken, delt i to..

 

Det er nok andre treslag i også, men bøk er hoved ingrediensen

 

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Bakerier som lager såkalt steinovns bakte produkter bruker bøk spon(står:røge spon, på sekkene). Jeg bruker å dra innom den gamle arbeids plassen å "hjelpe" til å rengjøre ovn og plater. Men ellers høres ikke bøke spon avskrekkende dyrt ut.

Link to comment
Share on other sites

Har en kilenot og får laks så det holder, det som røykes, røykes utelukkende med einer (brytes av etter hvert som det røykes) blir kjempe fin og godt.

Men for å få fisken god, må dere være mye folk å passe på røykingen, gode benker og MASSE ØL - det skal være en fest å lage fest mat :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...