Jump to content

Ecostrike 9,3x62 Ladedata?


lehne

Recommended Posts

Om du kikker nøye på den tabellen så finner du at startladning på naturalis tilsvarer maxladning på TTSX. Slik er det med mange ladninger i Vv sine tabeller, eindel ladninger er meeget slappe. Sammenlign derfor med fleire kilder før du kaster deg på Vv sine data.  Kan finne mine ladedata for nemnte kule i lag med norma 202 om det er av int.

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, tussehaugen said:

Om du kikker nøye på den tabellen så finner du at startladning på TTSX tilsvarer maxladning på naturalis. Slik er det med mange ladninger i Vv sine tabeller, eindel ladninger er meeget slappe. Sammenlign derfor med fleire kilder før du kaster deg på Vv sine data.  Kan finne mine ladedata for nemnte kule i lag med norma 202 om det er av int.

 

Du mener vel motsatt ? 
Men uansett.. Har kjøpt TTSX kuler og sett på disse tabellene selv. Tror du jeg kan bruke data fra Naturalis til TTSX? Selvfølgelig med å starte litt lavt. Synes de datane som de har på TTSX virker litt slapt. 

Edited by Begnadøl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tussehaugen said:

F… du var kjapp der @Begnadøl, bytta om på TTSX og Naturalis ca 30 sek etter at eg la ut svaret😂😂

Om du kan bytte om på ladninger, tja kanskje.
Kikk i feks. ladeboken, norma og andre pålitelige kilder om dei lader desse likt. Robsoft kan også gje ein pekepinne men eg tør ikkje rått å bruke data derifrå.

 

Haha, raskere enn min egen skygge 😂

Har lest en del på Robsoft, og de lader ganske mye hardere med VV og norma krutt. ( ganske komprimerte ladinger)

Spurte noen der inne om hvorfor det var så forskjellig ladedata. De trodde at det var fordi kulen var så lang (og lite col?)at de stoppet før de måtte komprimere ladningene. 

Og kanskje de favoriserer Lapua ? VV og Lapua er vel begge fra Finland 😝

Edited by Begnadøl
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/26/2021 at 2:27 PM, hewi said:

250 gr? Det er bare å bruke vv-sin ladetabell for 250gr TTSX og lapua Naturalis som utgangspunkt det ...

Hele tabellen for 9,3x62 finner du her : https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=92

 

 

image.png.bc21f776612461efdd1f2f120912abbb.png

   

 

 

Nå har jeg lest litt i VV sin tabell for 9,3x62    225 grs brenneke tag med n140 krutt har en start på 55,7 grs og MAX på 61,3 grs

Så har som vist over naturalis og ttsx start på 53,1 og 47,1 grs

 

Hva er en fornuftig startladning på 230 grs Ecostrike?   50 grs? 

Link to comment
Share on other sites

Du kan egentlig legge deg på minimum for naturalis/ttsx og lade deg oppover til du er fornøyd. Vil tro bæreflata på 230 gr eco er en del kortere enn feks Naturalis, så det er trygt å bruke denne tabellen for ecostrike

Link to comment
Share on other sites


 

60 gn med Norma 202 ga beste samling i mi rifle. Sako 85 med relativt  kort pipe 47cm. Tennhette: win. std.LR

V0

58gn - 715 m/s

59gn - 725m/s

60 gn - 740m/s

61 gn - 755 m/s max i mi rifle og samlinga åpna seg.

 


 

 

image.jpg
 

 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Har skaffet meg ei ny pipe til Blaseren og skal prøve 230gr Ecostrike til høsten.

 

Ser at fabrikk-ammo er oppgitt til over 800ms, men ønsker å legge meg mellom 750 og 760ms. 

 

Om 60 gn Norma 202 ga 740ms i tussehaugens Sako med 47cm pipe bør 64gr N150 gi omtrent 755ms i ei 52,5cm pipe - noen flere som har ladd Ecostrike i 9,3?

Link to comment
Share on other sites

Har ladd mye annet i 9,3 og syntes kanskje 64gr N150 hørtes litt "hot" ut.
Ser 225gr Brenneke TAG har maksladning på 61,3gr. Den er jo også blyfri og burde være sammenliknbar.
N150 fyller ganske godt opp, så jeg tror du må beintråkke den for å få 64gr nedi og ha plass til kula med nogenlunde normal patronlengde.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Kjøpte et par pakker med 250gr. Peregrine VRG-4 kuler i 9,3, og lurte på om noen har noen erfaringer med denne og eventuelt noen ladetips med 150 krutt?

Er det bare å følge ladedataene for TTSX som noen nevner lengre op i tråden for en annen kule i 250gr?

Link to comment
Share on other sites

Kikka litt på den siden, men de har ikke akkurat den kula i tabellen sin, men den ligner ganske mye på den som heter VLR4. I tilegg så har jeg ikke 540 krutt tilgjengelig, bar 150 og 160 av VV.

Ser på ladetabellen til VV at 540 ligger et par grain under 150 med 250 Naturalis, og med TTSX så ligger de enda et par grain under dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...