Jump to content

1974 - 76 Steyr-Daimler, hjelp :)


Marbre

Recommended Posts

Hei!

 

Sitter med ei arva 30-06 av merket Steyr-Daimler Mannlicher. Har litt under gjennomsnittet peiling på våpen, så lurer derfor på det er noen her som kan si noe om den/vært borti noe slikt?

 

Kikkerten er av merket aimpoint som jeg har skjønt ikke er verd mye, men på folks reaksjon virker det som det er langt imellom børser av denne utførelsen?

 

Ettersom den skal selges, har jeg vært litt rundt omkring og forhørt meg. Noen sier den bør henges på veggen til pynt, mens andre sier alt fra 30 000 - 70 000,-.

 

På forhånd takk for innspill. :)

20210510_135008.jpg

20210510_135117.jpg

20210510_135201.jpg

20210510_135107.jpg

20210510_135414.jpg

20210510_135233.jpg

20210510_135154.jpg

20210510_135057.jpg

Edited by Marbre
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er en Steyr Mannlicher mod M i gravert luxutgave.

Dette er datidens "billigutgave" med plastmagasiner/underbeslag i dyreste utførelse.

Antatt salgsverdi dag er ca 8 - 15000.-.

Siktet har ingen verdi.

Helstokkrifler er også litt mer ukurante idag pga bruken av lyddempere.

 

Graverte Steyr Lux fra samme tidsperiode går for ca 15 - 25k.

Beveren Sport på Kongsberg har en utrolig fin Lux med 2 graverte stålmagasiner til 30K. Den har stått til salgs i minst 10år..

Denne kostet i utgangspunktet dobbelt så mye som den avbildete rifla.   

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke være for påståelig, men jeg mener å ha sett denne rifla. En tidligere grunneier i mitt jaktlag hadde en helt lik, han jaktet ikke med denne eller noe annet i den tiden jeg jaktet elg f.o.m 1989. Eieren viste den frem en gang og fortalte at den opprinnelig var i 9,3x62. Han fikk skiftet løp hos en børsemaker til 30-06, noe han siden angret på. Kommer denne fra Drammensområdet? han hadde kjøpt rifla i den tiden du nevner @Marbre

For ordens skyld, eieren jeg snakker om døde for noen få år siden. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Etter litt grov husk her og nå: En bekjent har en Heym i en eller annen jubileumsmodell, svulstig germansk design som helst passer til  brekkvåpen og en eller annen Luger. Rifla er etter det jeg tror fra 1990 eller der om kring. Den skulle være laget i 100 eksemplarer i 9,3x62. Markedet var ment for Tyskland/Østerrike. Den ble laget i kun 99 eksemplarer, min bekjent hadde besøkt fabrikken på denne tiden og fikk dem til å laget en til ham i 30-06. Børsa finnes i originalesken den dag i dag og er aldri skutt med. Han tror denne investeringer er utrolig mye verdt (helst i Tyskland) sier han. Han har hittil ikke fått solgt den. Markedet i Norge er bort i mot null over kr. 10 - 15.000,- Hadde dette vært et påkostet brekkvåpen i tradisjonelt kaliber ville den vært høyere verdsatt, nyere boltrifler eller halvautomat er ikke lett å selge om man forventer å få betalt for konservativ germansk gravering. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingene! Heldigvis er det bare de skruene som er utsatt for uvøren behandling.

 

Noe kjipt å høre at den ikke er verd det vi kanskje håpet på, men greit å ha noe håndfast å gå etter, takk @Torf

 

Børsa ble forøvrig kjøpt ny av min far på midten av 70-tallet en gang. Han var verken grunneier eller fra drammensområdet @Vaquero. Det ble hovedsaklig jakta elg i Snåsa fram til 92 da han gikk bort. Etter det har den stort sett stått i våpenskapet. Personlig syns jeg den er et kunstverk, med en viss sentimental verdi. Til den prisen, og mest sannsynlig tungsolgt i tillegg, blir den kanskje i familien, får seg en real overhaling og blir med på elgjakt igjen når den tid kommer.

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes ut som en god ide å beholde den i familien. Er ett perfekt bruks våpen og overføre til neste generasjon jeger. For affeksjonsverdien av å ha fars, bestefars, oldefar eller oldemors rifle er ikke uten betydning for mange. Jeg hadde vertfall satt pris på det. Å det er ett kvalitetsvåpen, men som sagt ikke lett å selge, vertfall ikke til den pris som det egentlig er verdt. En dyktig børsemaker kan nok gjøre noe med skjeftet for å få montert lyddemper, men da går vertfall den egentlige verdien i dass, men bruksverdi mangedobles.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, 1937M98 said:

Det hørtes ut som en god ide å beholde den i familien. Er ett perfekt bruks våpen og overføre til neste generasjon jeger. For affeksjonsverdien av å ha fars, bestefars, oldefar eller oldemors rifle er ikke uten betydning for mange.

Helt enig med arvegods. Kvalitet er det også. Jeg har selv et stykke arvegods, et skrin laget av en kjent historisk person i Norge.

Den har gått i rett linje fra sønn til sønn siden 1814. Slike ting eier man ikke selv, man har det til låns til neste mann. Gøy når dette fungerer i generasjoner.  

Link to comment
Share on other sites

Helt klart, jeg har min oldefars rolling block hagle, som min oldefar sendte til Kongsberg Våpenfrabrikk for montering av sikkerhetshane, og bytte til Nitro pipe. når han ga den til min far tidlig på 50 tallet. Måtto jo være trygg for barnebarnet på 10 år å bruke😂 Verdimessig var det en tabbe, men det betyr ingenting

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 1937M98 said:

En dyktig børsemaker kan nok gjøre noe med skjeftet for å få montert lyddemper, men da går vertfall den egentlige verdien i dass, men bruksverdi mangedobles.

Folk som slakter et slikt våpen for å montere demper burde få en smekk på pungen med piggtråd. Takler du ikke rekylen i denne lar du være å bruker den eller lader deg noen rekylsnille ladninger.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nå var det ikke det jeg sa at han burde, men han kan viss det er ønskelig. Jeg er ikke uenig med deg, bare så det er sagt. Men nå er verken du eller jeg eier av denne børsa, og hva som skjer er ikke vår sak uansett.

Ang lyddemper så er det hovedsaklig lyd de fleste vil dempe, rekyl er en bonus

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Torf said:

Underbeslaget på disse riflene er skjøre og sprekker lett.

I tillegg er magasinet med sin roterende spole upålitelig og gir lett forkiling. Begge deler er et eksempel på at plast ikke alltid er den beste løsningen. Jeg mener også å huske at løpet er presset fast og ikke gjenget, slik at skifte av løp er en fabrikkjobb.

Link to comment
Share on other sites

Det er kun SSG69 som har innpresset løp. Alle andre Steyre fra disse årgangene har vanlig gjenger i løp/kasse.

 

Det er også et unntak på SSG69 K, lyddemperversjonen, som også har gjenget pipe.

 

Det er stort sett 308/SSG69 magasiner som kan gi problemer med tunge kuler og mye bruk. Problemet løses ved å stramme opp tilbringerfjæra en omdreining på gamle magasiner. Alle andre varianter er helt problemfrie funksjonelt, tom 458winmag.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er SSG 69 jeg har problemer med, men magasinene er stramme nok, det er dimensjonene som ikke stemmer. Jeg har vel hatt 4-5 magasiner og samme problem med alle. Derfor stoler jeg ikke helt på den sneglehusløsningen.  Ellers er våpenet av god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...