Jump to content

Erkefiendene 6,5 x 55 vs 308


Stock

Recommended Posts

 

Det finnes nå flere tråder om man bør kjøpe 6,5 til jakt eller om man bør kjøpe 308, så hvorfor trenger vi enda en....

Greia er att jeg er like glad i å skyte som de fleste her inne og da snakker vi en del utgifter når det kommer til både amunisjon og løp. Det jeg derimot er litt nysgjerrig på er om jeg  burde gå over fra 6,5 til 30 kal til mitt bruk. Både 6,5 og 308 gjør begge jobben på alt av nordisk vilt ( under visse hold), men om man skal kjøpe ett kaliber til mengdetrening, er det egentlig fornuftig å kjøpe løp for 6,5?.

 

Våren er på trappene og 200 str blir konvertert fra 22lr til 6,5 , men ettersom 6,5 løpet begynte å synge på verset i fjord høst har tanken om kaliberbytte kommet i hode. Om vi nå ser på ett vanlig løp i 6,5 så skyter jeg mellom 2200-3000 før presisjonen ikke er der den må være for min skyting. Skulle jeg sammenlignet med en 308 så ville jeg jo da kunne hatt ett løp 3 ganger så lenge!?. En annen faktor jeg ville få med 308 er jo mer trening på det med rekyl- altså bedre trening?. 

 

 

Da skjønner dere sikkert greia, det er ikke vanskelig å få løp i 200 str for begge kaliber og derfor er kanskje det enkle svaret att man kan jo ha begge. Likevell så slenger jeg ut tematikken ettersom det sikkert er mange som har gjort dette før... havner 308 løpet i skapet for å samle støv, eller står det i rifla alle andre dager enn stevner osv?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, bardp said:

Hadde faktisk to 308 løp stående å samle støv i skapet men nå er de levert inn for destruksjon. Etter at en ikke lengre hadde tilgang på gratis ammo i 7,62 ble de ikke brukt.

Var det jeg frykta xD 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Sitka said:

Er  ei rifla i 223remington eit alternativ? Gunstig for mengdetrening, har ikkje sjølv då, men har lyst på.

Tja, skulle vel sagt ja...men svaret er vel nei. Bruker DFS rifla til mengdetrening, så da blir det nok å fortsette med 6,5 for min del .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt flere 6.5 og flere 308w men hopper alltid tilbake til 308w. På aktiv jakt så liker jeg kortere rifler med bedre balanse og der er 308n suveren.  Skyter du mye dyr på over 200 m så er 6.5 bedre alternativ, selv om 308 også funker der også bare du må stille mer. Prisene på ferdigammo er omtrent det samme nå om dagen.

 

Bruker nå 308 til alt jaktbart i Norge og villsvin pluss diverse i utlandet. Til småvilt har jeg 22-250rem. 

 

Til ditt bruk er det nesten hipp som happ, hva med 223rem til mengdetrening som foreslått over og 308 til jakt?:) 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Hare4 said:

Jeg har hatt flere 6.5 og flere 308w men hopper alltid tilbake til 308w. På aktiv jakt så liker jeg kortere rifler med bedre balanse og der er 308n suveren.  Skyter du mye dyr på over 200 m så er 6.5 bedre alternativ, selv om 308 også funker der også bare du må stille mer. Prisene på ferdigammo er omtrent det samme nå om dagen.

 

Bruker nå 308 til alt jaktbart i Norge og villsvin pluss diverse i utlandet. Til småvilt har jeg 22-250rem. 

 

Til ditt bruk er det nesten hipp som happ, hva med 223rem til mengdetrening som foreslått over og 308 til jakt?:) 

Har ei tikka som jeg bruker når jeg jakter i barndomsterrenget (tett skog og elg), men som nevnt så hadde ikke 223 vært dumt, dog bruker jeg vel igrunn 200 strn 90% av tiden og blir vel å holde meg til den:) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 6.5x55 S&L fluta jaktpipe til STR'en. Det går ikke så mange skudd i den pipa så den varer nok noen år. Hadde samme kvaler som deg men ente opp med 6.5 pipe.

Men favoritt jaktrifla er en rustfri Tikka i 308w. STR'en er dedikert bøjakt/postjakt med en superb GRS Bifrost stokk til formålet.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Stock said:

.. havner 308 løpet i skapet for å samle støv, eller står det i rifla alle andre dager enn stevner osv?

Jeg har 3 308-piper til 200STR - i skapet... 6.5x55-piper sliter jeg ut i overkant av en i året.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Siden det er en 200str det er snakk om, siden det er konvertering fra 22lr til grovkaliber han snakker om, så er det ganske sannsynlig at det er DFS eller annen konkkuranrseskyting han tenker på.

 

Om det er DFS skyting det er snakk om så er det sikkert ca 95% av skytterne som bruker 6,5, og det er grunner for det: mindre rekyl, bedre ballistiske egenskaper, billigere komponenter. 
De ca 5% av DFS skytterne som i 2021 bruker 308w bruker det sannsynligvis fordi de har pipa og komponentene/ammunisjonen liggende, eller fordi pipa varer minst dobbelt så lenge. Men ingen av de to grunnene gir deg noen fordel i konkkurransene så det fører til at man bruker den der det ikke gjelder "så mye".


Hilsen DFS skytter som har slitt ut minst 3-4 stk 308 piper i sauerne mine. ;)   

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...