Jump to content

Rengjøring av hettelomme


Resuam

Recommended Posts

Hei. 
jeg har vasket hylsene mine i varmt vann, Coop sitronoppvaskmiddel og vanlig oppvaskkost. Brukte kosten i alle hettelommene. Er dette rent nok eller bør det rengjøres mer? Ser det er litt sot i dem. Dette er de verste. Jeg har flere som er renere. 

344A4155-D27C-4A2D-BD9D-0D07870D30BF.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ser rene nok ut de hylsene der. Hvis det får bygge seg opp over flere omladinger så kjenner du tydelig forskjell når du setter hetter. Og du kjenner lett med fingeren at hetta stikker litt ut. Smeller nok når det skal uansett. Men jeg liker ikke å presse hettene så hardt, det føles feil. Jeg vet ikke om det egentlig er noe problem, men better safe than sorry. Jeg har både OCD og skyter i benk 😅

Du gjør i hvert fall ikke noe galt om du fjerner sot og slagg. Det koster "bare" tid og jobb. Om du lader hundrevis og tusenvis av hylser så kan det jo være et slit. Om det bare er noen titalls patroner til jakta neste høst, så bør det være overkommelig. Det er en viss sjanse for klikk om hetta ikke sitter riktig. Sikkert minimal sjanse, men er det verdt det? Kjedelig når storoksen passerer...

Link to comment
Share on other sites

On 3/25/2021 at 10:36 AM, M67 said:

Ingenting å bry seg om. Børste tennhettelommer er for BR skyttere og folk med kraftig OCD.

 

Det er andre her som også har nedsenkede skuldrer om hvor viktig dette er. Jeg kan trøste deg med at vi som lader pistolpatroner i en karusellpresse ikke rengjør hettelommene i det heletatt. Det går men, da er vitsen med effektiviteten borte. Eks. som her med .45 acp hvor hylsa er brukt flere ganger uten å ha blitt renset i hettelommen. Jeg har sikkert hylser som har skutt 20X uten at de en gang er rengjort i hettelommene. Når vi snakker om rengjøring så er jo hylsene rengjort, det er viktigere (fort gjort).

Når jeg lader til rifle i enstasjonspresse til jakt, da har jeg god tid og koser meg samtidig med en kopp kaffe. Da tar jeg meg tid til å rense hettelommene med en RCBS hettelommebørste som her. Hvor viktig det er handler mest om følelser.

Hettelomme.JPG

Hettelommer.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...